Mit kendskab til bandet
Baroness fra byen Savannah i sydstaten Georgia baserede sig hidtil på
den anden af de to mini-albums de udgav, før Relapse lugtede lunten og
signede bandet. Netop ”Second” minien fra 2005 er en herlig tung lille
sag, så jeg tillod mig at have visse forventninger til kvartettens nye
debut ”The Red Album”; forventninger der i dén grad indfries!
Rent faktisk minder Baroness mig på ”The Red Album” umiddelbart om
noget, der med lidt god vilje kunne betegnes som Mastodons lidt mere
laid-back og lidt mindre eksperimenterende lillebror. Dermed ikke sagt
at Baroness ikke alligevel har et meget eklektisk genremiks kørende, for
jeg hører såmænd elementer fra både post-hardcore, southern metal samt
inspiration fra gammelt 70’er heavyrock på ”The Red Album”; alt sammen
inkorporeret på en organisk og kompositorisk sømløs måde, så Baroness
fremstår som et på én gang helstøbt og faktisk også ret originalt band.
Apropos Mastodon, så ligger trommeslager Allen Bickles spillestil
egentlig pænt meget i forlængelse af Brann Dailors fra Mastodon; de har
begge tilnærmelsesvis samme luftige og sprælske tilgangsvinkel, selvom
Bickle måske lige holder en smule mere igen hvad angår de allermest
progressive spidsfindigheder. Det er dog brormand Brian Bickle og John
Baizley, der som bandets gyldne guitar-team især gør Baroness til en
udelt nydelse, ligesom Baizleys stemme veksler eksemplarisk mellem en
mørk sunget vokal og nogle mere hardcore agtige brøl; faktisk minder
vokalpræstationen mig en del om hr. Adam Agius’ ideelle indsats i front
for de australske labelmates i Alchemist, og det skal naturligvis
forstås som en endog overordentlig positiv kritik. Albummets elegante
Alphonse Muchas agtige cover-artwork har Baizley i øvrigt også stået
for; et art-work der med sine varme rødlige farver passer umanerligt
godt til Baroness’ ulmende blanding af post-hardcore og southern
metal/rock.
Post-hardcore tendenserne kommer først og fremmest til udtryk på
albummets længere numre som åbneren ”Rays On Pinion”, ”Wailing Wintry
Wind” og den instrumentale ”O’Appalachia”, hvor Baroness i lighed med
f.eks. Isis langsomt og nænsomt bygger et drømmende og suggestivt
lydbillede op. Modsat de fleste run-of-the-mill post-hardcore bands
kommer Baroness dog altid frem til en eller anden slagkraftig metallisk
pointe i stedet for blot at lade musikken flyde ud i det rene ingenting.
Der gås derimod anderledes direkte til sagerne på kompositioner som ”The
Birthing”, ”Isak” (med en prægtige percussive indledning, hvor Allen
Bickle nærmest fører sig frem som en anden Stephen Shelton fra Confessor!)
og ”Cockroach En Fleur”, hvor bandets sydstats rødder kommer mere frem
til overfladen; pludselig mindes man bands som Down og Corrosion of
Conformity, men også lyden fra klassiske amerikanske betonrockbands fra
70’erne som f.eks. Mountain og Iron Butterfly synes her at have
inspireret Baroness en del. Albummets mest aparte skæring er dog den
korte ”Teeth Of A Cogwheel”, der pludselig introducerer noget mekanisk
lydende percussion kontrasterende med nogle skurrende angulære riffs,
hvorefter den ligeledes korte ”Grad” dog tager over med hvad der derimod
er udgivelsens mest umiddelbare og rockede nummer.
Phillip Cope fra bandet Kylesa har i øvrigt produceret “The Red Album”,
og lyden er blevet mindst ligeså fremragende som på Kylesas 2006
udgivelse ”Time Will Fuse It’s Worth”; trommerne klinger helt organisk
og naturligt ud, bassen er tydelig og dog massiv, guitarerne er varme og
alligevel med bid, og vokalen får lige præcis den plads i lydbilledet
som den har fortjent. I det hele taget bør produktionen på ”The Red
album” være et eksempel til efterfølgelse, og ”The Red Album” kandiderer
efter min mening ret kraftigt til titlen som årets bedst lydende
udgivelse i genren.
Det kan godt være at guldfuglen Mastodon er fløjet fra reden, men
heldigvis har Relapse med signingen af Baroness formået at udfylde
tomrummet ud på fornem vis. En del inkarnerede fans af de klassiske mere
death/grind relaterede Relapse bands vil sikkert finde Baroness en smule
kedelige og lange i spyttet, men jeg synes personligt at bandets evne
til ved hjælp af tempo- og stilmæssig variation at skabe noget på én
gang formfuldendt og alligevel konstant udfordrende er besnærende tæt på
at være sublim. Baroness formår med andre ord at fusionere det
traditionelle med det nytænkende på en helt naturlig og homogen måde.
Hvor garvede Relapse bands som Pig Destroyer og Cephalic Carnage i mine
ører har skuffet i år, er det betrykkende at nye signinger som Rwake og
nu Baroness derimod imponerer stort med hver deres personlige
tilgangsvinkel til tung metal. At ”The Red Album” så samtidigt er et
debutalbum gør ikke Baroness’ præstation mindre imponerende. Indtil
videre har to Relapse udgivelser, Rwakes ”Voices of Omens” og Alabama
Thunderpussys ”Open Fire”, møvet sig ind på min foreløbige top ti for
året; med Baroness albummet ”The Red Album” sniger antallet sig op på
tre. Tiden vil vise om australske Alchemist med deres kommende og af
denne anmelder med længsel ventede ”Tripsis” udgivelse kan presse
antallet yderligere en tak i vejret. Indtil da bør man for guds skyld
unde sig selv at nyde dette debutalbum fra Baroness i fulde drag, for i
et år hvor Mastodon holder udgivelsespause, er ”The Red Album” nemlig
med garanti det bedst tænkelige alternativ. -byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|