bathory - nordland i

CCCC 25.11.02  Viking Metal Black Mark/Nordic Metal Boss & Quorthon

Bathorys betydning som inspirationskilde for Black Metal scenen kan svært undervurderes!
De 3 første primitive, men sært dragende Bathory udgivelser ”Bathory”, ”The Return” og ”Under The Sign of The Black Mark” er af ligeså vigtig betydning som Venoms ”Black Metal” og Mercyful Fates ”Melissa”, som de arketypiske fundamenter på hvilke dagens sortmetalliske grupper bygger videre. Fra og med albummet ”Blood, Fire, Death”, over ”Hammerheart” og kulminerende med mesterværket ”Twilight of The Gods” transformerede Bathory sig fra at være et beskidt proto-Black Metal band, til at være den fremmeste eksponent for TRUE viking metal komplet med dertil hørende nostalgiske tekster, storslåede arrangementer og romantiserede cover artworks.

Det seneste par Bathory outputs, ”Octagon” og ”Destroyer of Worlds”, har dog ikke tilnærmelsesvis kunnet leve op til fortidens bedrifter, så stor var min skepsis, da jeg skulle lægge ører til 1. del af Bathorys nye koncept repræsenteret ved ”Nordland I”.

Til alt held er det nye album en kvalitetsmæssig tilbagevenden til stilen fra f.eks. ”Hammerheart”, og efter en intro der lyder som ouverturen til en glemt Wagner opera, sættes albummet i gang med det 9 minutter lange titelnummer, der kværner monotont derudaf med et for Bathory typisk råt, tungt og episk lydbillede.

Quorthon, hovedmanden bag Bathory, er ikke just berømt for sine sangevner, snarere berygtet, og på nummeret ”Dragons Breath” forstår man hvorfor; han lyder som en desperat, syg hund, men sat op imod de storslåede vikingekor i baggrunden og den grotesk tunge og grandiose musik ender det alligevel med at bidrage til Bathorys helt personlige udtryk, mens ”Ring of Gold” lyder som noget der kunne have fundet plads på Ulvers ”Kveldsjanger” album; et smukt akustisk afbræk mellem de ellers massive numre, og et nummer hvor Quorthon rent faktisk synger helt hæderligt.

Det tætteste man overhovedet kommer på black metal er nummeret ”Broken Sword”, der efter en kort akustisk indledning brager løs i bedste tidlig Bathory stil, dog uden brug af den karakteristiske skrigevokal, men ellers er alle rester af black metal og death metal luget ud af Bathorys musik på ”Nordland I” til fordel for en tidløs form for vikingemetal.

Spredt over albummet benytter Quorthon reallyde som rindende vand, tordenbrag, pippende fugle, galoperende heste og krydsede sværdklinger, og da det ikke tager overhånd, men er benyttet hvor det falder naturlig, er det faktisk med til at understøtte den særlige Nordiske tone, ”Nordland I” besidder.

”Nordland I” bliver aldrig så stilskabende et album som de klassiske Bathory albums, og repræsenterer sådan set ikke noget Qourthon & Co. ikke har lavet ligeså godt før, men ”Nordland I” er en ærlig og solid udgivelse på egne præmisser, og personligt ser jeg frem til om niveauet kan holdes på det efterfølgende ”Nordland II” album, der forventes i butikkerne allerede til februar næste år. Er man Bathory fan kan ventetiden fordrives på fornuftig vis med ”Nordland I”. -byrial