Med ”Blood Magick Necromance”
er Belphegor velsagtens på banen med deres, hvad, 8. studiealbum eller
noget i den retning? En af grunden til at det kan være lidt svært at
holde styr på østrigernes mange udgivelser er bl.a. at de sandt for
dyden ikke har det med at variere ret meget fra hinanden i musikalsk
udtryk, og i den forbindelse er ”Blood Magick Necromance” (desværre
eller heldigvis, alt efter temperament) ingen væsentlig undtagelse.
Belphegor opererer nemlig stadig i grænselandet mellem, lad os sige,
Behemoth/Deicide og Marduk/Dark Funeral, altså en blanding af
hovedsagelig satanisk dødsmetal iblandet en smule højhastigheds black
metal, samtidigt med at Belphegor på det lyriske plan fremstår som nogle
rigtige ’bøhmandssatanister’, der blander tilbedelse af den hornede med
perverteret seksuel indhold på en ikke altid udpræget smagfuld vis.
At man klicheerne til trods alligevel ikke kan fratage Belphegor en vis
primitiv charme ligger for mit vedkommende i østrigernes flair for trods
alt at bryde det generelt opskruede tempo op med lidt tiltrængt
variation i form af nogle helt tunge kompositioner (”Rise to Fall and
Fall to Rise”, ”Discipline Through Punishment” og delvist ”Impaled upon
the Tongue of Sathan”), samt deres brug af et par brokker på modersmålet
tysk fra tid til anden; sidstnævnte er med til at give numre som
”Discipline Through Punishment” og ”Possessed Burning Eyes” et
yderligere gustent præg i samarbejde med nogle kor-effekter på mange af
omkvædene, der mikser det gustne indtryk med en kontrasterende følelse
af ophøjet ondskab. Rent faktisk er den korale underlægningen på åbneren
”In Blood – Devour this Sanctity” inspireret af selveste Johannes
Brahms’ 1. Ungarske Dans. For mere out’n’out speedfreaks er der guf at
hente på kortere aggressionsudladninger som ”Angeli Mortis De Profundis”
og den afsluttende ”Sado Messiah”.
Der kan velsagtens argumenteres for at ”Blood Magick Necromance” rent
karaktermæssigt placerer sig et eller andet sted mellem tre store C’er
og fire små, alt efter hvor meget man vil lade det trække ned at
Belphegor ikke rigtigt synes villige (eller i stand til) til at udvikle
sig i nogen nævneværdig grad fra udgivelse til udgivelse, men blot mere
eller mindre fortsætter af den slagne death/black hærvej; personligt
vælger jeg at runde gavmildt op til CCCC pga. de nævnte tungere indslag
og eksperimenterne med teatralsk teutonske stemmeføring og diabolske
backup kor. Egentlige overraskelser og musikalsk udvikling er dog ikke
de argumenter, der skal sælge ”Blood Magick Necromance” til den
altædende death/black fanatiker, men snarere det hidsige og
altødelæggende aggressive udtryk i kombination med et i sammenhængen
passende uforsonligt og formørket tekstunivers. Bøh! -byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|