Between the Buried and Mes
seneste udspil er en EP ved navn “The Parallax: Hypersleep Dialogues” og
fungerer som første del i en konceptserie af to, hvor anden del, et
fuldlænge album, følger efter. Men hvad der møder en ved første
gennemlytning, er måske ikke, hvad man lige forventer fra det
progressive band - og dog; for progressivt, det er det!
Hvis man smed Danny Elfman, Meshuggah og en knivspids The Ocean ned i
blenderen, så ville “The Parallax” være resultatet. Første nummer,
“Specular Reflection”, åbner med en meget Danny Elfman-agtig intro,
næsten så lig hans stil, at man skulle tro, det netop er ham, der har
skrevet stykket til bandet. Og det er ikke kun introduktionsdelen af
pladen, hvor det lyder sådan, for der er smidt små finurlige stykker ind
her og der på hele EP’en. Derfor er det vigtigt, hvis man skal nyde
pladen til fulde, at indfinde sig med det præmis som bandet nu engang
lægger for dagen, når de benytter sig af en netop så til tider teatralsk
lyd. Præmisset er selvfølgelig, at det til tider kan blive en tand for
overdrevent, når der for eksempel midt i “Augment of Rebirth” figurerer
dyrelyde, der blandt andet tæller får og geder, samt en tuba-lignende
synth. Der er absolut intet galt med at være teatralsk i sin lyd, og
heller ej, at benytte sig af samples, men det er at trække den for
langt, når det går fra at være teatralsk til at være ufrivillig komisk.
Det er i grunden synd for lige netop dette stykke, fordi det er en
tiltrængt pause fra Between the Buried and Mes så ellers mættende
lydbillede. Så snart denne pause indtræffer i musikken, får lytteren tid
at trække vejret et øjeblik.
Sådanne pauser findes flere steder på “The Parallax”, hvilket i høj grad
netop er tiltrængt, når denne kun består af tre numre, der i gennemsnit
er 10 minutter lange. Bandet er i grunden bedst, når de skruer lidt ned
for volumen og tempoet, for det viser dem fra deres mest inspirerende og
opfindsomme side. Starten på sidste nummer, “Lunar Wilderness”, starter
let og simpelt, det virker beroligende på en ellers hektisk plade, og
giver bandet en lyd lig The Ocean og Intronaut, med en nærmest jazzet
bas og tilbagetrukne trommer. Der er absolut intet i vejen med et
fyldigt og kaotisk lydbillede, for hvis man skal sammenligne yderligere,
så kan et band som Meshuggah finde mening med galskaben i konstante
tempo- samt skift af taktart, ved at lade disse stå over længere tid.
Netop dette er Between the Buried and Mes problem, fordi der simpelthen
sker så meget hele tiden i meget lang tid.
Bandet har uden tvivl virkelig gode ideer, men det er utroligt krævende,
at skulle høre bare ét nummer, når der ikke rigtig er så mange
holdepunkter. På “Lunar Wilderness”, når der for et kort øjeblik findes
en xylofon, der følger basmønstret. Det vækker appetitten på lytteren,
men lige så hurtigt som det dukkede op, så snart forsvinder det igen.
Alle de imponerende ideer skal ikke gemmes væk, men måske fordeles en
smule. Der er intet galt i at dvæle i passager, især ikke når man har så
intens en lyd, som der findes på “The Parallax”, og når produktionen
oven i købet hælder til det meget kliniske, så bliver det måske for
perfekt. Der savnes lidt menneskelighed i hele virvaret, der savnes
nogle aktører i det teatralske. Det er utroligt imponerende, hvad der
præsteres på denne EP, men der skal være plads til at stoppe op engang i
mellem, for ellers kan man som lytter ikke påskønne alle disse
finurligheder. Derfor er det en plade, der kræver en del
gennemlytninger, for ikke at sige rigtig mange. Det er i så fald
spændende, hvad anden del af “The Parallax” byder på. Da det jo netop er
en fuldlænge, så kan man håbe på lidt mere nuance i lydbilledet, men
helt glemme den imponerende og aggressive spillestil bandet lægger for
dagen, det må de aldrig. -davidson
Kom
med kommentar i vores FORUM
|