Blacklisted er forvandlingens
mestre. På de tidlige ep'er inden fuldlængde debuten, ”...The Beat Goes
On” fra 2005, leverede de uspektakulær, mosh-venlig og bøllet hardcore,
og første album lå i ikke overraskende forlængelse heraf. Deathwish Inc.
havde for vane at spytte stribevis af kluntet stads ud i den stil, så
Blacklisted var ikke noget at tage videre notits af.
”Heavier than Heaven, Lonelier than God” fra 2008 var i en helt anden
liga! Helt urimeligt hektisk og med et frådende rock & roll psykotisk
touch som også prægede vokalfrontens levering af pessimistisk selvhad i
lange baner. Hvis The Bronx slap alle tøjler og spillede hardcore, ville
de muligvis ende samme kulsorte sted. Den generelle kvalitet af
Deathwish Inc. udgivelserne begyndte også at stige her omkring, men det
er en anden snak.
Tiden skrues dernæst frem til december '09, hvor Blacklisted allerede
stod klar igen. Ikke megen information ude på forhånd om albummet før
det var klar til køb, bortset fra titlen, ”No One Deserves to be Here
more than me”. Udover endnu et markant stilskifte har Blacklisted
foretaget mange usædvanlige valg omkring tilblivelsen og formidlingen af
materialet.
”No One Deserves...” findes fysisk udelukkende på vinyl. Til at starte
med var den kun at skaffe direkte fra selskabet, og der var heller ingen
smagsprøver af, hvordan det ville lyde. Straks begyndte en ophedet snak
med konspirationer herom. Tilsyneladende er alt omkring albummet er
gjort med bevidst henblik på to ting. For det første at lytteren tager
materialet til sig som én helhed, og for det andet fordi det nu engang
var, hvad bandet ønskede. Beviset ses i graveringerne ved slutningen af
hver side på lp'en. De lyder hhv. 'By Blacklisted' og 'For Blacklisted'.
Selvfølgelig står det der, og kun der, så udelukkende de, som rent
faktisk har købt pladen får informationen med. Nu spoleres overraskelsen
selvsagt ved at nævne det her, men udsagnet er essentielt for
forståelsen af værket og omstændighederne.
Visuelt er retningen helt ny. Intet artwork eller design af J. Bannon,
som ellers ofte præger Deathwish Inc. udgivelserne. Coveret bør ses i
fuld udstrakthed for maksimal effekt af collagen med falmede
barndomsbilleder kontra kradse figurer og masker. På indersiden står
titlen og teksterne i en gulligt falmet, broderet ramme. Betydelig
afstand til den standardiserede kranie/hjerte stil de lagde ud med.
Selvhadet fra sidst har fået et hak opad, men hvor ”Heavier than Heaven...”
var som at blive zappet med en strømpistol, rister ”No One Deserves...”
dig over en ulmende, sagte ild. Det er en sandhed med modifikationer,
når 'hardcore' betegnelsen klaskes i genrefeltet foroven, men det her
lader sig ikke indkredse i et bekvemt snuptag.
Direkte aggression har fået sparket, som Blacklisted støjer, rocker
skævt og slæber sig gennem numrene i et mestendels moderat tempo. Lyden
på instrumenterne er godt smadret, og blikket skal nærmere rettes mod
90'er indie rockens grimme ællinger end Cro-Mags for referencepunkter.
Et godt eksempel er ”Everything in my Life is for Sale”, hvor guitaren
tvinger en forbløffende vellykket hybrid af harsk grunge rock og
hardcore igennem.
Som utraditionel modvægt optræder en lille vifte af strygere og blæsere
hen ad vejen. Berettigelsen mejsles allerede ud i åbneren, ”Our
Apartment is always Empty”, hvor den ledt krybende fremdrift maksimeres
halvvejs inde af George Hirschs højrøstede 'ladadada didididi'
landsbytosse-nynnen som optakt til ubehageligt melankolsk violin i
førersædet.
Lidt i samme boldgade er ”I'm Trying to Disappear”, hvor slæbefart og
højlydt trompet trækker stemningen på en grandios tur gennem sølet, mens
'Enslaved, I can't be saved' mantraet gjalder utallige gange.
Som undtagelse er ”Palisade” mere umiddelbar og rocker forbandet hårdt.
Stærk kontrast til ”The P.I.G. (The Problem is G.) - en fåmælt ballade
hvor Blacklisted trækker det akustiske kort med stor succes.
Et frisk, vigtigt aspekt er inkluderingen af tre instrumentale
mellemspil. Det første med vægt på støj og slagtøj, det næste også
skrapt brusende men med en enkelt klagende blæser indover, og det sidste
en uddøende, sagte rumsteren. Hver af dem er en kort affære, men de
skærper opmærksomheden undervejs og illustrerer mådeholdet omkring
elementer, der umiddelbart synes fremmede, men reelt højner helheden.
Hvor grænsen i teksterne mellem virkelighed og eventuel fiktion går, kan
man næsten ikke have lyst til at vide. Ingen luft under vingerne til så
meget som et forceret forsøg på begejstring. Det udfolder sig nærmest på
samme facon som en lille håndfuld ”Curb your Enthusiasm” afsnit, blot
uden komisk aspekt som incitament til at være flue på væggen. Den
lyriske pinebænk byder i ”Skeletons” bl.a. på udpenslet beskrivelse af
et svært skrantende parforhold, hvor fortælleren efter et skænderi giver
sig til at spille pik med kærestens shampoo som en forløsning af en
slags.
”Our Appartment is always Empty” brager på ingen måde ikke igennem som
eksistentiel succeshistorie – 'Remember when you brought home that
picture of your dad / Hung it on the wall as a reminder of what it is to
be a man / Well, I was lying when I said I didn't know where it went / I
tore it up laughing and I'd do it again'. Ambitionsniveauet om maksimalt
at kunne give den som frastødende fugleskræmsel på en øde mark i
”Everything in my Life is for Sale” signalerer mildt sagt ej heller
stærk personlige optimisme, men det tåkrummende ubekvemme står som et
suverænt aktiv for albummet.
Musikalsk er det ikke direkte sammenligneligt med Converge, men på mange
måder er ”No One Deserves...” netop, hvad ”Axe to Fall” ikke magtede at
levere. Man oplever langt mere end sporadisk imponerende delementer, som
værket udfoldes, og det radikale stilskifte giver pote. Blacklisted
kunne snildt have hamret en ”Heavier than Heaven...” del to ud og
stillet mange tilfredse, men vovemodet resulterer i noget, der er
givende på et helt andet plan.
Pladen var lidt tid om at brænde sig helt fast. Set i bakspejlet burde
den have haft en langt mere prominent placering på min top-10 over
sidste års bedste udgivelser.
Spæd op med ”Eccentrichine” 7” kompagnon-ep'en på Six Feet Under Records,
der muligvis er udkommet, når du læser dette. Ikke at jeg har hørt så
meget som ét sekund af den i skrivende stund, men med Blacklisted bør
man være klar til at vise tillid og tage chancen. Ingen gisninger om
hvor de rykkere videre hen herfra. -guldmann
Kom
med kommentar i vores FORUM
|