Med titlen på det forrige Black
Mountain album, ”In the Future” fra 2008, var der vel egentlig tale om
en form for ‘falsk varebetegnelse’, for var der noget udgivelsen ikke
var, var det futuristisk. Snarere synes canadiske Black Mountain at
sætte en ære i at skilte mest mulig med deres forkærlighed for
forskellige aspekter af den tunge rock, som den lød helt tilbage i
guldalderen i slut-60’erne/start-70’erne, med alt hvad det indebærer af
tunge rytmer og fuzzy riffs, symfoniske el-orgel, mellotron og
synth-flader samt skiftende brug af både herre- og kvindevokal.
Albummet delte anmelderne; en del affærdigede ”In the Future” som en
omgang bagstræberisk retro-rock uden selvstændig kunstnerisk relevans,
mens atter andre hyldede bandets autentiske evne til at ramme en stil og
en periode med usvigelig sikkerhed og en ikke ubetydelig nonchalant
charme. Selv faldt jeg ubetinget i sidstnævnte kategori og hyldede
albummet som et af højdepunkterne i 2008, selvom jeg fuldt ud erkender
at ”In the Future” ikke just repræsenterede nogen som helst form for
musikalsk nytænkning. Som udgangspunkt var mine forventninger til den
nye Black Mountain udgivelse ”Wilderness Heart” af selv samme grund da
heller ikke på nogen måde at blive udfordret rent musikalsk, men snarere
atter en gang at blive underholdt af nostalgiske flashbacks til dengang
den tunge rock var i lømmelalderen.
Den vellykkede ”Old Fangs”, der som det første nye nummer fra
”Wilderness Heart” blev lækket på nettet for snart et godt stykke tid
siden, syntes da også ufortrødent at fortsætte stilen fra ”In the Future”,
og gav dermed forventningerne til resten af albummet et ekstra skub i
den rigtige retning (husk i øvrigt endelig at tjekke den übercool video
ud, som Black Mountain har lavet til ”Old Fangs”); forventninger der i
den grad indfries på suveræne numre som ”Rollercoaster”, ”Let Spirits
Ride”, og titelnummeret.
Albummets perle, den uptempo og metalliske ”Let Spirits Ride”, er ren
Black Sabbath worship, og lyder nærmest som en blanding af riffene fra
”Symptom of the Universe” og ”Neon Knights” kombineret med en robotagtig
effekt på vokalen, der til gengæld giver mindelser om ”Iron Man”. På
både ”Old Fangs”, ”Rollercoaster” og titelnummeret synes Black Mountain
derimod at kombinere inspiration fra de psykedeliske rock-poineerer i
Jefferson Airplane med det tunge hammondorgel baserede lydbillede, man
kender fra tidlig Deep Purple; et indtryk den kvindelige vokalist Amber
Webbers Grace Slick agtige stemme sat op imod guitarist og sanger
Stephen McBeans ditto yderligere er med til at forstærke.
Den bedste håndfuld numre på ”Wilderness Heart” er med andre ord helt på
højde med og følger effektivt op på ”In the Future”, men alligevel synes
jeg desværre ikke helt at det nye album som helhed rammer samme høje
niveau som sin forgænger. Problemet er at der efter min mening er lidt
for meget fyld på albummet i form af mere afdæmpede, akustisk baserede
numre som ”The Hair Song”, ”Radiant Hearts”, ”Buried by the Blues”, ”The
Way to Gone”, ”The Space of Your Mind” og “Sadie”, der uden at være
decideret dårlige, heller ikke for alvor fremstår som eksempler på Black
Mountains force som band.
Der skal nok være dem, der vil mene at de omtalte mere afdæmpede
kompositioner bare viser en ny, mere minimalistisk og mindre overlæsset
side af Black Mountains musikalske evner, men jeg er nu mere af den
mening at der er alt for mange af dem, og at de derved udvander
canadiernes ellers potente udtryk unødigt. Nuvel, i det mindste
indeholder den hippieagtige ”The Hair Song” en vis charme, og den
overstyrede guitarsolo i ”The Way to Gone” er præcis variation nok til
at holde interessen ved lige, men ”Radiant Hearts”, ”Buried by the
Blues”, ”The Space of Your Mind” og “Sadie” er på den anden side
simpelthen for enslydende og ’lejrbåls-agtige’ til for alvor at
begejstre undertegnede.
Disse indvendinger til trods tøver jeg dog alligevel ikke med at
anbefale det nye album til dem, der som jeg faldt pladask for ”In the
Future”, så længe man bare er på det rene med at Black Mountain i denne
omgang også viser en lettere, mere intim og neddæmpet side af sig selv,
som i hvert fald denne anmelder ikke lige havde regnet med at disse
canadiske retro-rockere besad. Hvem ved; måske kan den nyfundne
sårbarhed endda udvide Black Mountains potentielle fanskare, ifald et
par stykker af de gamle fans skulle falde af i svinget på baggrund af
”Wilderness Heart”? –byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|