Forrige Blind Guardian album,
”A Twist in the Myth”, udkom helt tilbage i 2006, og allerede året efter
begyndte Hansi Kürsch & Co. så småt at arbejde på det nye materiale, der
nu her godt 3 år efter udmønter sig i udgivelsen ”At the Edge of Time”.
At Blind Guardian således har puttet en masse tid, energi og hårdt
arbejde i at få det nye album til leve op til bandets ry for at
komponere grandios symfonisk Euro power metal af mest pompøse tilsnit,
skal man ikke høre ret mange strofer af åbneren ”Sacred Worlds” for at
forvisse sig om...
Blind Guardian har nemlig allieret sig med et stort symfoniorkester fra
Prag på ”At the Edge of Time”, men i stedet for bare at sjaske hele
albummet til i overdimensionerede orkestrale arrangementer, har Blind
Guardian klogelig valgt at begrænse de symfoniske indslag til de to i
omegnen af 9 minutter lange numre, der henholdsvis indleder og afslutter
den nye udgivelse, nemlig ”Sacred Worlds” og ”Wheel of Time”.
Derimellem disker Blind Guardian op med en yderst vellykket og frem for
alt varierende power metal cocktail, der kommer godt rundt i hjørnerne
af genrens forskellige udtryk. Et hårdere og tilnærmelsesvist til thrash
grænsende, uptempo power metal udtryk stilles til skue på numre som
”Tanelorn (into the Void)”, ”Ride into Obsession” og ”A Voice in the
Dark”, mens mere tempomæssigt moderate ting som ”Road of No Release” og
”Valkyries” giver plads og tid til et mere hymnisk og stemningsfuldt
indtryk. Den eneste regulære ballade er velsagtens ”War of the Thrones”,
der desværre som det eneste nummer på albummet i mine ører ikke rigtigt
hæver sig over det banale. Derimod falder den keltiske inspiration på
“Curse My Name” anderledes heldig ud; her krydres den melankolske metal
med indslag af sækkepibe, fløjte, tamburin, klokkespil, violin og
marchtromme, så associationer i retningen af soundtracks til film á la
”Braveheart” eller ”Highlander” er uundgåelige.
Selvom ”Curse My Name” således er et anderledes og flot højdepunkt på
”At The Edge of Time”, matches det dog af to andre kompositioner, nemlig
”Control the Divine” og ”Wheel of Time”. Af de mere regulære power metal
skæringer på albummet løber ”Control the Divine” med lethed med prisen
for det mest catchy og sangbare omkvæd, og med den diskrete brug af
akustisk guitar, der sjovt nok minder mig om Chuck Schuldiners
tryllerier på Death klassikeren ”Crystal Mountain”, står man i mine ører
med udgivelsens og måske årets power metal perle. Herligt!
På den dramatiske og afsluttende ”Wheel of Time”, komplet med arabiske
skalaer i guitararbejdet, ditto mellemøstlig perkussion samt store
mængder dommedagsbasuner og voldsomme strygerarrangementer, sætter Blind
Guardian et überpompøst og svulstigt punktum for et album, der som nævnt
synes at sætte en ære i at traktere sine lyttere med et
overflødighedshorn af power metal i alle genrens forskellige
afskygninger, og som tilmed (med en enkelt svipser i form af ”War of the
Thrones”) lykkes umanerligt godt med sit forehavende.
Afslutningsvist skal Hansi Kürsch selvfølgelig også nævnes, for foruden
at være i besiddelse af en imponerende vokal rent teknisk er han også en
af de egentlig ret få power metal sangere, hvis stemme man altid
umiddelbart kan genkende sig til enhver tid, og på ”At the Edge of Time”
er såvel han som resten af bandet tilbage i noget nær topform. Uden på
nogen måde at kunne bryste mig af at have hørt så fandens mange power
metal albums i år, tror jeg ikke at jeg vover mig for langt ud på tynd
is ved (i tæt konkurrence med Rhapsody (of Fire)’s ”The Frozen Tears of
Angels”) at udnævne den nye Blind Guardian udgivelse til et af den
udskældte power metal genres vigtigste albums i indeværende år. –byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|