borknagar - epic
CCCC 21.06.04 Post Black Metal Century Media/Target  Børge Finstad

Siden de norske post black metal ekvilibrister i Borknagar udgav deres forrige album ”Empiricism”, har guitarist Jens F. Ryland og bassist Tyr forladt bandet, hvilket på dette nye album ”Epic” har betydet at Øystein G. Brun nu står for guitararbejdet alene, mens trommeslager Asgeir Mickelson (Spiral Architect) tillige har overtaget rollen som basspiller på ”Epic”.

Ellers er Borknagar i lighed med ”Empiricism” heldigvis stadigvæk især kendetegnet ved Vintersorgs (Vintersorg, Otyg) afvekslende og agile vokal samt Lars A. Nedlands (Solefald) tangentekvilibrisme på diverse synthesizers, keyboards og orgel. Eftersom de geniale tidligere Borknagar forsangere Simen Hestnæs/Vortex og Garm nu koncentrerer sig med henholdsvis tjansen som bassist i Dimmu Borgir og som musikalsk troldmand i Ulver, beviser Vintersorg endnu engang på ”Epic” at han er den bedst tænkelige erstatning, og hans vidtfavnende præstation er med til at give Borknagar et uomtvisteligt melankolsk skandinavisk præg, navnlig når han synger med sin rene vokal. Nedlands tilstedeværelse forstærker indtrykket af at Borknagar også på ”Epic” trækker på kraftigt inspiration fra 70´ernes symfoniske/progressive rock, men i modsætning til Solefald går han dog ikke amok i de helt avantgardistiske tiltag i Borknagar regi.

Albummets første nummer ”Future Reminiscence” indeholder alle de nævnte kvaliteter; lækker afvekslende vokal, lækkert keyboardspil og en ideel kombination mellem aggression og melodi.
Kort sagt en klassisk Borknagar komposition. Ellers viser et mere ligefremt nummer som ”Resonance” at Borknagar stadig har de hidsige black metal instinkter liggende lige under overfladen, mens den smukke instrumentalskæring ”The Weight of Wind” giver Nedland rig mulighed for at demonstrere sine evner bag tangenterne. Borknagar er dog allerbedst i de mere atmosfæriske og episke numre, som giver Vintersorg mere råderum til at udfolde sin pragtfulde stemmepragt lige fra growls over skrig og til skønsang. Eksempler på dette er ”Sealed Chambers of Electricity”, ”Relate (Dialogue) og især ”Circled”, som i mine ører er højdepunktet på ”Epic”.

Måske har de mange udskiftninger og omrokeringer i Borknagars rollebesætning tæret lidt på bandet, for jeg synes måske ikke rigtigt at ”Epic” decideret tilføjer Borknagar diskografien noget, bandet ikke har præsteret ligeså godt før på tidligere albums som ”Empiricism” og især min favorit ”The Archaic Course”. Men det nye album er trods alt som sædvanlig på et højt spilleteknisk niveau og fyldt til randen med memorable og storslåede kompositioner, så er man til post black metal der ikke går amok i avantgardistiske tiltag men som beholder den ene fod solidt plantet i den sortmetalliske muld, er ”Epic” et af de bedste bud lige pt. –byrial