Clutch er virkelig i gang med
det man på godt gammeldaws amerikansk kalder ’a winning streak’.
Som minimum siden albummet ”The Elephant Riders” fra 1998, som var mit
første møde med bandet, og fremefter er den ene mere ’rocktastic’
udgivelse efter den anden med største selvfølgelighed blevet rystet ud
af skovmandsskjorteærmerne på Neil Fallon & Co.; ”The Elephant Riders”,
”Jam Room”, ”Pure Rock Fury”, ”Blast Tyrant” og forrige års suveræne
”Robot Hive/Exodus” er alle som én udgivelser, de fleste rockbands
sikkert ville give deres højre arm for at kunne have stået fadder til.
Nu er Clutch så klar til det sjette skud i revolveren med det nye album
”From Beale Street to Oblivion”, og endnu engang fremstår bandet som
selve den legemliggjorte essens af amerikansk rock’n’roll, når det er
allerbedst! Jeg ville nødigt spille russisk roulette med disse gutter;
der er sgu ikke ret mange blanke skud i den musikalske seksløber Clutch
sværger til!
Lige fra den indledende ”You Can’t Stop Progress” til den afsluttende
”Mr. Shiny Cadillackness” udformer ”From Beale Street to Oblivion” sig
som én lang lektion i hvordan man forvalter den klassiske kombination af
tung southern rock og svedig rhythm’n’blues i det nye årtusinde; her er
masser af behørigt respektfulde nik tilbage til genrens ikoner som
Lynyrd Skynyrd, Creedence Clearwater Revival og The Allman Brothers, men
også en moderne og selvstændig tilgangsvinkel til tingene som er bandets
helt egen. At afskrive Clutch som endnu et retro-band ville således være
en grum fejltagelse; disse gutter er så relevante som noget kontemporært
rockband man kunne nævne, og samtidig så tidløse i udtrykket at ”From
Beale Street to Oblivion” givetvis har en holdbarhed der rækker et godt
stykke ud i fremtiden.
Min favorit blandt mange på ”From Beale Street to Oblivion” er nok
”Child of the City” med det smittende omkvæd ’Bang bang, bang....
vamonos, vamonos!’, understøttet eminent af bluesy mundharmonika og en
tåvippende catchiness der er helt uimodståelig, men man kunne nævne en
hel håndfuld højdepunkter; den riff-tunge ”Power Play”, den sejtrækkende
”When Vegans Attack”, den næsten The Black Crowes agtige ”Opossum
Minister”, den tilbagelænede ”Black Umbrella” osv.
Mick Schauer, der kom med i Clutch på forrige album, synes at holde sine
orgelindslag noget mere tilbage i lydbilledet end tilfældet var på
”Robot Hive/Exodus”, og i det hele tages synes ”From Beale Street to
Oblivion” at være en smule mere direkte rocket i udtrykket og knapt så
tilbagelænet og funky sammenlignet direkte med ”Robot Hive/Exodus”. Det
er dog stadig Fallons vokal, der på et sekund brændemærker musikken som
vintage Clutch; den mand har simpelthen bare den ideelle stemme til
denne slags musik! Tim Sult på guitar, Dan Maines på bas og Jean Paul
Gaster på trommer har dog bestemt også deres store andel i at gøre
Clutch til den måske pt. fineste eksponent for tidløs ’all – american
rock’. At Joe Barresi har stået for produktionen trækker heller ikke
ligefrem ned; som tilfældet tidligere har været på albums med bl.a.
Queens of the Stone Age, Kyuss, Raging Speedhorn og Melvins, har Barresi
givet ”From Beale Street to Oblivion” den helt rigtige organiske,
soltørrede og på samme tid potente lyd, som er altafgørende for at denne
slags musik for alvor brænder igennem.
At lytte til Clutch er som at stikke fødderne ned i et par veltiltrådte,
fuzzy sutsko; it just feels damn right! ”From Beale Street to Oblivion”
er efter min mening allerede et godt bud på årets rockalbum. Hmm... det
sagde jeg da vist egentlig også om ”Robot Hive/Exodus” i sin tid? Faktum
er at kan man ikke lide Clutch, kan man ikke lide rock’n’roll. Basta. –
Byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|