At Converge har holdt en
behersket udgivelsesrate siden ”Jane Doe” i 2001, er jeg taknemmelig
for. Simpel årsag; med den milepæl og materialet forinden sattes en
urimeligt høj standard for mulighederne i det kaotisk udviskede
skyggeland mellem metal, punk og hardcore. Hver opfølger har desværre
været grobund for frustration. Ikke at bandet er stagneret. Der varieres
fortløbende over den karakteristiske fremtoning, men intet har vippet
”Jane Doe” albummets kradse, turbulente og alligevel velorkestrerede
totalangreb af pinden som ultimativ manifestation.
”You Fail me” fokuserede kraftigt på punken og et flair for at få det
kringlede til at fremstå mere simpelt, end det egentlig er. Stadig en
slem skuffelse. Selvsamme kan siges om ”No Heroes”, hvis uheldige
opbygning var en hæmsko. Hastigt ud af starthullet med fem forpustede
glimt af minimal spilletid før albummet for alvor går i gang med
titelnummerets absurd fede hovedriff. Ellers er det kun forpint drevne
”Plagues” og ”Grim Heart/Black Rose” (gæstet af Jonah Jenkins), jeg har
kunnet forlige mig med.
Her står jeg tilsyneladende ganske alene, da Converge det sidste årti er
blevet overøst med rosende ord og har nået en stadig bredere vifte af
lyttere fjernt fra hardcore-kulturens springbræt. ”Axe to Fall” ligger
nr. 14 på 'Best of 2009' albumlisten hos Metacritic.com og mænger sig
med alt fra Nirvana til Leonard Cohen og Animal Collective. Det er
unægtelig et overrumplende værk, der ofte pløjer de to forrige skiver af
banen, men simultant kommer 'for meget af det gode' faktoren i spil og
spænder ben.
Overflødighedshornet indledes af samme grupperings-trick som ”No Heroes”.
Fire højtempo salver der udmærker sig på især to fronter - Ben Kollers
nærmest absurd imponerende trommespil samt nogle halsbrækkende guitar
leads. Specielt på ”Dark Horse” og titelnummeret bringer Kurt Ballou
noget nyt og uvant til Converge-universet, der dog fungerer som friske,
dybe åndedrag.
Dette melodiske aspekt giver interessant kontrast til Jacob Bannons
velkendte udkrængning af manisk sønderrivende og smertelige skrig. At
følge ord for ord, hvad han blæser ud af gabet, er stadig komplet
umuligt, om end enkelte punkter fraseres tydeligere end før (bare lidt,
i hvert fald), men gennemslagskraften er som en følelsesmæssig forhammer
med tænder og kløer.
Allerede her løber man på albummets kombinerede velsignelse og
forbandelse. Der er absurd mange gæstemusikere og vokalister, som
undertiden også har præget sangskrivningen. Blot på disse fire tracks
medvirker Sean Martin (tidl. Hatebreed) og George Hirsch (Blacklisted)
på hhv. ”Reap what you Sow” samt titelnummeret, og endvidere er der
dominerende guitar-input fra Steve Brodsky samt Adam McGrath (begge Cave
In) på ”Effigy”. Således kører trædemøllen fra start til slut.
”Worms will Feed / Rats will Feast” agerer tempomæssig rasteplads, men
samtidig er det starten på værkets mindre interessante midtersektion,
hvor intensiteten slækkes mærkbart. En kombination af lettere røvballet
crust punk og Entombed gearet death 'n' roll stjæler dernæst rampelyset
i ”Wishing Well” - og en passende gæst indfinder sig; Uffe Cederlund på
lead guitar og backing vokal. Næsten så oplagt at det bliver for meget
af det gode, men nummeret er hverken voldsomt spændende eller intenst,
om end det stryger Disefear og Entombed lyttere med hårene.
Når Steve von Till dukker op andetsteds, er problemet det samme – et
ekko de introverte Neurosis aspekter lurer gennem ”Cruel Bloom”, om end
i mere umiddelbart tilgængelig form. Lidt for oplagt. Lidt for letkøbt?
I det mindste et afbræk fra iveren efter at sætte flueben i hvert
afkrydsningsfelt på den store liste over metal og hardcore varianter,
der skal nås at blive klemt ind.
Flere samarbejdspartnere følger, nogle flyder bedre ind end andre.
Hverken ”Damages”, ”Losing Battle” eller ”Dead Beat” tangerer
højdepunkterne herpå. Et decideret pletskud bliver der dog plads til med
”Cutter”- et kaos-filtreret thrash metal drøn af høj kaliber. Går lige
efter struben og slipper ikke før blodet flyder. Selvsagt er der
gæstebidrag i form af backing vokal fra John Pettibone (fra legendariske
Undertow og uspændende Himsa), men han matcher intensiteten med en
stemme mørkere end Bannons.
Den store finale på mere end syv minutter, ”Wretched World”, invaderes
bl.a. af hele Genghis Tron samt Brad Fickeisen (The Red Chord). Mookie
Singermans vokal fører an, og synth-fladerne fra Genghis Tron er snildt
genkendelige, som de leder mod et klimaks med flere lag slagtøj. Men
albummet ender en tand mindre intenst, end der lægges op til, og den
ultimative forløsning udebliver.
Visuel fremtoning er der ikke meget at sige om, hvis man i forvejen er
rigelig bekendt med Bannons grafiske stil – kvinder, kranier og kradse
farver i kontrast med sorte flader. Isoleret set står det stærkt, men
han har ikke varieret voldsomt over temaet gennem årene. Enhver med mere
end fem Deathwish Inc. udgivelser på hylden vil sikkert være enig.
På bundlinjen er helhedsindtrykket ekstremt flyvsk. ”Axe to Fall” kunne
passende have været krediteret til 'The Converge & Co. Collaboration
Extravaganza', eller lignende, for selvom mange delelementer imponerer,
stikker det samlede resultat i flere retninger end en flok hyperaktive
guldhamstere, der har gnasket sig vej ind til et hemmeligt kokain-lager.
Så jo, resultatet overvælder, og Converge står stadig i en visionært
unik position, men det altoverskyggende fokus fra 'Jane Doe' og de andre
vægtigste udspil er slettet fra tavlen.
Overvældende leg med bristepunktet er ikke altid synonymt med ovenud
fantastisk. -guldmann
Kom
med kommentar i vores FORUM
|