Når talen falder på
ekstremmetal og Skandinavien, bliver fokus uomgængeligt lagt på vores
naboer i Norge og Sverige. Og selvom de legendariske black metal bands
nok fortjener en kommentar med på vejen, og selvom folk da skal have lov
til at slagonanere op og ned ad ryggen på de, i mine øjne, stærk
overvurderede tidlige svenske death metal bands, så er det alligevel en
skam at Finland så ofte bliver forbigået. Jo, selvfølgelig hører man om
heavy fra Finland, men desværre er det som regel i form af diverse
melodiøse black metal bands eller lurvede power metal grupper. Og det er
sgu ærgeligt.
Det er det, fordi at Finland tilbage i 90erne var et totalt
overflødighedshorn af fede death metal bands (det skal lige indskydes at
nogle nyere bands stadig forsøger at holde teten oppe; det kan anbefales
alle at kigge lidt på grupper som Ascended, Slugathor og Hooded Menace).
Landet med de tusinde søer var en regulær breeding pit for vild
ekstremmetal, med en dejlig distinkt lyd. Hvor man måske skulle tro at
finnerne ville lyde i retning af ’swedeath light’, har de rent faktisk
meget mere til fælles med de tidligere death metal bands fra den
amerikanske østkyst. Den finske scene udviklede sig, syntes jeg,
overordnet i to retninger – én med fokus på fuldstændig knogleknusende
tyngde, og en anden der lagde mere vægt på overjordiske lydbilleder. Det
er svært at forestille sig, at superfede, rifftastiske finske bands som
de absolut mærkværdige Demilich, geniale og esoteriske Adramelech og
mørkt-atmosfæriske Demigod, med deres fokus på kringlede riffs og
mærkelige melodier, ikke har lyttet en masse til Immolations og Morbid
Angels respektive debuter. Ligeledes kan de tungere finske bands bedre
sammenlignes med den mørkere del af de amerikanske bands, end deres
svenske naboer. Finske grupper som Rippikoulu, Purtenance, Sentenced og
selvfølgelig Convulse her, kunne snildt have spillet sammen med – og
spillet op til – klassiske New York-bands som Morpheus Descends,
Baphomet eller mægtige Incantation tilbage i de tidlige 90ere.
Nu har Relapse Records så genudgivet Convulses klassiske ”World Without
God” fra 1992. Allerede at gøre det, er jo mægtigt venligt af Relapse,
men de har ovenikøbet smidt bandets demo fra 1990, ”Resuscitation of
Evilness”, med også, samt to tidlige live-numre (blandt andet et cover
af Venoms klassiske ”Countess Bathory”). Det løber op i 16 sange fordelt
på en lille times tid, og i selskab med et så brutalt et bekendskab som
Convulse, er det noget af en pakke.
Selvom der er en klar forskel på lyden mellem den originale udgave fra
´92 og Relapses nyudgivede version, er der ingen som er bekendt med
bandet, der kan være i tvivl om hvem vi har med at gøre her. Pladens
korte piano-baserede intro lyder desværre lidt tynd i forhold til
originalen, men finnerne lægger heldigvis stadigt umenneskeligt hårdt ud
med skivens titelnummer. Herefter følger en lille perlerække af brutale
skæringer af forholdsvis midttempo arkaisk death metal. Igennem hele
albummet er der tre ting der springer mest i øjnene - den helt vilde
guitartone, vokalist Jämsäs afgrundsdybe brøl og den ualmindeligt klare
og fyldige bas. Det udkrystalliserer sig i en omgang forholdsvis simpelt
– ihvertfald sammenlignet med den noget mere indviklede’ anden gren’ af
finsk død – death metal, der nok bedst kan sammenlignes med førnævnte
Baphomet og Morpheus Descends, bare med lidt mere tempovekslen. Hvad
”World Without God” ikke har i avanceret riff- og sangskrivning, gør
Convulse mere end op for i mørke og tyngde. Udover Rippikoulus
legendariske demo fra året efter, ”Musta Seremonia” (der forresten også
lige er blevet genudgivet, her af Svart Records), der lige er et hak
bedre end nærværende skive, repræsenterer ”World Without God” noget af
det ypperste indenfor mørkt og brutalt death metal fra det kolde nord.
Derfor kan man som sagt kun salutere Relapse for at give nye fans
muligheden for at rage en kopi til sig. At ”Resuscitation of Evilness”
demoen er med, er også et stort plus. Selvom demoens fire numre ’bare’
er tidligere versioner af sange der også er med på ”World Without God”,
er de helt vildt fede, og en meget positiv overraskelse. Jeg skal dog
ikke gøre mig klog på, hvorfor nogen har valgt at lege re-master på hele
herligheden, både plade og demo. Jovist lyder den nye version her 17-18
år efter første udgivelse skarpere og klarere end før – men desværre er
hele lydbilledet en smule tyndere og svagere end på den originale
udgivelse. Den gamle produktion var mørkere og varmere, noget der
passede Convulses brutale univers fint. At skiven er blevet re-masteret
gør den nu ikke mærkbart ringere, og jeg tror egentligt at valget mellem
tyngde eller klarhed bare er en smagssag. Derfor uddeler jeg gerne 5 af
de store C’er, og minder nye fans om, at der naturligvis er købepligt.
-bang
Kom
med kommentar i vores FORUM
|