Ingen synger hymner til
tilværelsen ulidelige tilstand helt som Crowbar. Der er noget i
frontmand - og eneste faste holdepunkt gennem bandets lange karriere –
Kirk Windsteins forrevne stemme, der ekkoer en smerte, der må have slået
rod i manden for lang tid siden og aldrig rigtig har sluppet ham igen. I
løbet af tiden har Windstein da også oplevet lidt af hvert; dødsfald,
stofmisbrug, den evindelige svingdør af bandmedlemmer og ikke mindst
orkanen Katrina, der forvandlede hjembyen New Oreleans til et kaotisk
helvede af fattigdom, vold og fortvivlelse. Manden har dog altid formået
at holde sig aktiv og siden det sidste Crowbar-album for små seks år
siden har han blandt andet haft travlt med de særdeles succesfulde Down
og det mindre succesfulde, men stadig stærk omtalte Kingdom of
Sorrow-projekt. Men hvor Down aldrig har gjort det store for mig og jeg
ganske enkelt ikke har gidet give Kingdom of Sorrow en chance er det en
fornøjelse omsider at sidde med et nyt Crowbar-album, da den slags jo
som bekendt ikke sker hver dag. Fornøjelsen bliver desuden endnu større,
når materialet er så stærkt som det vi har at gøre med her, for ”Sever
the Wicked Hand” er ganske enkelt det stærkeste Windstein har lagt sit
navn til siden mesterstykket ”Sonic Excess In Its Purest Form” for små
ti år siden.
Den træthed, der lå som et tungt tæppe over sidste album ”Lifesblood for
the Downtrodden” er her erstattet med.. ja, det virker ikke helt rigtigt
at bruge ordet ”vitalitet” i forbindelse med Crowbar, gør det? Om ikke
andet virker materialet friskere, selvom det vel nærmest skal forstås
med omvendt fortegn i dette regi. Rent musikalsk er her tale om klassisk
Crowbar, hvis nogen nu skulle frygte at Windsteins flirten med
Hatebreeds Jamey Jasta i førnævnte Kingdom of Sorrow skulle give
negativt afkast på nogen måde. Vi bliver serveret den velkendte blanding
af slæbende travere og mere tempofyldte ofringer drevet frem af klagende
guitarharmonier, cementstøbte riffs og Windsteins let genkendelige
stemme. Åbneren ”Isolation (Desperation)” slår tonen an i slæbertempo,
titelnummeret sætter tingene op i gear og tredje skæring ”Liquid Sky and
Cold Black Earth” tilføjer et let psykedelisk touch til tingene med sine
hypnotiserende guitarfigurer. Det lyder hårdt, men essentielt kan man
sige, at resten af albummet bare er en variation af de tre første numre
(hvis man da ser bort fra det instrumentale mellemspil ”A Farwell to
Misery”). Men det gør ikke det helt store, når materialet er så
velskrevet som det er tilfældet her og variationen har aldrig været
Crowbars store force. Hen imod albummets afslutning er man efterhånden
mæt og lukkeren ”Symbiosis” virker umiddelbart heller ikke som meget
andet end fyldmateriale – lige indtil man når slutningen, hvor en episk
smuk guitarfigur minder lytteren om præcis hvor stærkt resten af
albummet har været. Udover en eller to mindre spændende skæringer er det
eneste rigtige ankepunkt at produktionen måske er lige let og pæn nok i
kanten, men det er vitterligt i småtingsafdelingen.
Nok sagt – hvis du kan lide Crowbar er der en overvældende sandsynlighed
for at du ikke engang har gidet kæmpe dig igennem ovenstående smøre, da
du allerede har erhvervet dig ”Sever the Wicked Hand” og bevidnet
albummets mægtighed (og hvis du ikke har, er det bare med at komme i
gang). Skulle du derimod ikke bryde dig synderligt om Crowbar vil denne
plade ikke gøre meget for at omvende dig, men du skal trods alt vide, at
du har min dybeste sympati. -moesby
Kom
med kommentar i vores FORUM
|