Metallica, Soilent Green, Death
Angel og Candiria. Listen over bands, der har fået deres karrieres
videres fremfærd sat alvorligt på prøve i form af mere eller mindre
fatale biluheld, er utvivlsom længere endnu, men polske Decapitated blev
i den sammenhæng ramt ekstra hårdt, da både deres fænomenale
trommeslager Witek Kieltyka og forsangeren Adrian ’Covan’ Kowanek for
bestandigt blev sat ud af spillet i netop et skæbnesvangert biluheld for
snart en del år siden.
Nu prøver guitarist Waclaw ’Vogg’ Kieltyka sig så igen med et helt nyt
line-up og et helt nyt album under Decapitated banneret i form af
”Carnival is Forever”, hvilket har resulteret i et noget anderledes
udtryk, end det polakkerne i sin tid slog deres navn fast med på death
metal scenen. Forventer man en ny ”Winds of Creation” eller ”Nihility”,
er der derfor en distinkt mulighed for at ”Carnival is Forever” vil
skuffe, og egentlig kunne man med en vis ræson argumentere for at det
med et helt nyt line-up og et noget anderledes musikalske udtryk in
mente havde været på sin plads at udsende ”Carnival is Forever” under et
helt nyt bandnavn. Vælger man derimod at abstrahere fra polakkernes
dødelige fortid, og er man, som jeg, svært glad for bands som Gojira og
Meshuggah, er ”Carnival is Forever” på egne præmisser et endog rigtigt
stærkt album, der kun vokser sig stærkere og stærkere med hver
gennemlytning.
Der er et par grunde til at jeg nævner Meshuggah og Gojira som tydelige
inspirationskilder for Decapitated anno 2011: For det første har den nye
forsanger Rafal ’Rasta’ Piotrowski en noget lysere og mere råbende
stemme end tidligere, mere growlende Decapitated vokalister; faktisk
minder vokalen en del om netop Jens Kidman fra Meshuggah eller Joe
Duplantier fra Gojira. For det andet minder selve musikken på især
åbneren ”The Knife”, ”404” og ”Pest” også en hel del om en
dødsmetalliske udgave af den tekniske og rytmisk komplekse thrash metal,
som Meshuggah og Gojira er de vel nok ypperste repræsentanter for; i den
forbindelse er den nye trommeslager Kerim ’Krimh’ Lechner i øvrigt noget
af et fund. Bedste nummer er dog ”A View From a Hole”, der beskriver en
perfekt komponeret intensitetskurve i takt med at der fra den neddæmpede
indledning langsomt bygges op til et voldeligt klimaks, men også det
knapt 9 minutter lange titelnummer inkorporer på fin vis nogle
stemningsfulde akustiske ’åndehuller’ som kontrast til det ellers
knusende tunge lydbillede.
Den afsluttende ”Silence” er et smukt akustisk instrumentalnummer, der
på mig virker som Voggs måde at sige endeligt farvel til brormand Witek
på, og som dermed på sin vis også symboliserer overgangen fra det
’gamle’ Decapitated til denne nye inkarnation af bandet. Decapitated her
i 2011 fremstår i mine ører som et noget nær genfødt band, men som nævnt
tidligere vil det noget ændrede musikalske udtryk sikkert ikke begejstre
alle fans af de gamle Decapitated albums. Lyder udsigten til en
dødsmetallisk version af Meshuggah/Gojira imidlertid tillokkende, skal
og bør man unde sig selv at give ”Carnival is Forever” et lyt. Ja,
faktisk er jeg tilbøjelig til at mene at ”Carnival is Forever” på sin
helt egen måde fremstår som det bedste og mest veloplagte Decapitated
album siden ”Nihility”. Døm selv. -byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|