Det californske death metal
band blæste tilbage i 2003 alt fuldstændigt omkuld med det første
hæsblæsende album, ”...And Time Begins”, hvis superbrutale dødsmetal
kværnede igennem med umenneskelig stormstyrke. Derefter brugte gutterne
en håndfuld år på at miste bandmedlemmer og vælte lidt forvirret rundt i
den amerikanske undergrund, før de i 2008 spyttede næsten-mesterværket
”Diminishing Between Worlds” ud af det blå. Her var ingen tegn på ’den
svære toer’, da albummet på mesterlig vis blandede progressiv,
halv-melodisk death metal fra bedste Death-skuffe med Decrepit Births
egen over the top tekniske brutalitet. Det gjorde selvfølgelig, at
”Diminishing Between Worlds” ikke var helt lige så voldsom som debuten,
men jeg savnede slet ikke den sidste knivsspids ondskab, når man nu
kunne svømme rundt i en overflod af hjerneblæsende soli, mesterligt
trommespil og super sangskrivning.
Decrepit Birth har således ændret/udviklet sig mærkbart mellem de to
første skiver, men siden mastermind og guitarist Matt Sotelo har været
ude at sige, at ”Polarity” ville lyde som en naturlig videreudvikling af
”Diminishing Between Worlds”, har der ikke været store chancer for endnu
en radikalisering af dødstossernes lyd her på tredje udspil. Og det har
der heller ikke rigtigt været.
”Polarity” samler nemlig som lovet op, hvor forrige album slap. Decrepit
Birth starter ud med albummets længste sang, den fede ”(A Departure of
the Sun) Ignite the Tesla Coil”, der i over 6 minutter sparker voldsom
tech-death røv. Selvom både frontbrøler Robinsons hæse, underspillede
growls og mestertrommeslageren KC Howards sindssyge dobbeltpedaler
kæmper om opmærksomheden, er det alligevel guitararbejdet, der slår
pusten ud på én. Man bliver simpelthen dynget til med temposkift,
skalaridt og superfede leads og soli. Og det kan generelt siges om hele
albummet – voldssomt imponerende guitarspil! Selvom det ikke burde
overraske med tidlige tiders arbejder in mente, er Decrepit Birth på
”Polarity” lige gået skridtet videre end før, og samtidigt virker det
som om bandet har skruet brutaliteten op til 11. Howards trommespil
fokuserer mere på hastighed og teknisk snilde end tyngde, men man bliver
alligevel mast helt tilbage i stolen når han rigtigt slår sig løs som i
”Metatron”, ”The Resonance” eller ”Symbiosis”. Samtidigt har Zack Ohren,
der tidligere har arbejdet sammen med giganter som Suffocation (”Blood
Oath”) og Immolation (”Majesty and Decay”), stået for en produktion, og
har skabt en meget fyldig og tung bund, der hvirkelig får rytmesektionen
til at rykke i mellemgulvet.
Udover generelt at være knusende brutal for så prog-teknisk et band som
Decrepit Birth, og udover at være så hjernevridende overdrevnet med
guitarlir (dét er en kompliment i dette tilfælde!) – hvilket strengt
taget er, hvad man burde kunne forvente af netop dette band – har
”Polarity” også en række små detaljer, der bare bidrager til det
overordnede indtryk. Den tunge, groovy basgang i ”The Quickening of
Time”, akustisk guitar i slutningen af åbningsnummeret, de små passager
i ”The Resonance” og ”A Brief Odyssey In Time” der leder tankerne hen på
de mest æteriske dele af Mithras’ udtryk og så selvfølgelig Dan
Seagraves fede cover.
Men ret skal også være ret. Decrepit Birth har med ”Polarity” langtfra
genopfundet den dybe tallerken. Selvom skiven i mine ører formår at
injicere ekstra tyngde og brutalitet ind i den proggresive/tekniske
death metal, som vi kender fra bandets ældre skive og bands som Obscura,
Gory Blister og så videre, er udtrykket altså ikke markant ændret. Det
betyder også at de enkelte sange på ”Polarity”, hvis ikke flyder sammen,
så i hvert fald kan lyde meget, meget ens. Derfor kommer Decrepit Birth
ikke op og rammer de øverste karakterer, men må i denne omgang lade sig
nøje med CCCCc. -bang
Kom
med kommentar i vores FORUM
|