Selv de bedste og mest
talentfulde artister kan have behov for at tage sig en ’kunstpause’ fra
tid til anden for at reevaluere deres kunstneriske virke, sætte forrige
bedrifter lidt i perspektiv og måske genopfinde sig selv, men en
kunstpause i omegnen af 8 år er måske lige i overkanten for de flestes
vedkommende?
Ikke desto mindre skal man tilbage til forrige årtusinde, nærmere
betegnet til de paranoide præ-millenniale dage i 1999, for at finde
norske Dødheimsgards (DHG) forrige album ”666 International”; en
futuristisk og aparte udgivelse som resten af den metalliske verden vel
faktisk først nu så småt er ved fyldestgørende at forstå til bunds,
hvorfor DHG nu pludselig igen er på banen med et funklende nyt album med
titlen ”Supervillain Outcast”. Spørgsmålet er nu, om DHG igen kan
overraske som de ypperste repræsentanter for den absolutte cutting edge
avantgarde indenfor eksperimenterende black metal her snart et lille
årti efter at ”666 International” sprængte genrens rammer? Svaret på dét
spørgsmål er vel ikke helt entydigt, men at DHG atter engang har
frembragt et både vidunderligt og vanvittigt værk med ”Supervillain
Outcast” hersker der derimod i undertegnedes optik ikke den fjerneste
tvivl om.
Det kan da godt være at ”Supervillain Outcast” ikke umiddelbart får den
samme øreåbnende effekt på black metal scenen, som ”666 International”
gjorde i sin tid; ene og alene fordi det nye album bygger videre på
nogle af de samme musikalske ideer, der jo var mere eller mindre helt
uhørte og revolutionerende, dengang ”666 International” udkom. Alligevel
synes jeg faktisk at ”Supervillain Outcast” er blevet et mere modent,
helstøbt og kompositorisk velgennemført værk end ”666 International”,
der til tider, sine mange kvaliteter til trods, virkede lidt for
forceret i sine eksperimenter. Faktisk synes nogle af elementerne fra
den mere organiske EP ”Satanic Art” at dukke op til overfladen igen på
”Supervillain Outcast”, og det skal jeg være den sidste til at beklage,
da nogle af DHGs allerbedste og mest formfuldendte numre efter min
mening findes på lige netop ”Satanic Art”.
Lige fra den eksotiske japansk/kinesisk klingende intro ”Dushman” til
den afsluttende hensigtserklæring på ”21st Century Devil” er
”Supervillain Outcast” nærmest ét timelangt højdepunkt bestående af 15
numre. På et album med lutter små genialiteter er det faktisk lidt synd
at fremhæve enkelte skæringer frem for andre, men et par stykker skiller
sig alligevel ud som noget helt specielt. Især ”Foe X Foe” får nålen på
genialitetens barometer til at slå kraftigt ud med sine vild
fragmenterede, abrupte og næsten cut-and-paste agtige karakteristika og
Czrals himmelstormende fede trommespil, der lyder som en epilepsiramt
jazzmusiker på speed. Også ”Unaltered Beast” giver gåsehud med sine
stødvise kringlede kadencer, der oser af skizofren rastløshed, mens den
efterfølgende ”Apocalypticism” ligeledes er uimodståelig med sine groovy
drum’n’bass baserede back-beats vekslende med nogle heftige industrial/techno
passager.
Når DHG fra tid til anden vælger bare at hamre speederen i bund, bliver
man vidne til noget af det hurtigste og mest intense black metal hørt i
lang tid; bare hør ”Vendetta Assassin”, den rytmisk udfordrende ”Horrorizon”,
”The Vile Delinquents”, ”Ghostforce Soul Constrictor” og ”Supervillain
Serum”. I den modsatte ende af spektret finder man korte intermezzi
agtige numre som ”Secret Identity”, ”Chrome Balaclava” og ”Cellar Door”,
der med afdæmpet a cappella sang på én gang fremstår isnende smukke og
alligevel udsender et skær af psykisk ubalance, der passer fint ind i
sammenhængen på ”Supervillain Outcast”.
Aldrahn er desværre ikke med i denne nye inkarnation af DHG, men den nye
vokalist Kvohst, der tidligere har flået sine stemmebånd itu for bands
som Void og [code], gør et mere end hæderligt forsøg på at matche
Aldrahns skizofrene stil, og i de omtalte eksperimenterende intermezzi
med ren sang brillerer Kvohst virkelig på en måde, som jeg ikke tror den
gode Aldrahn ville kunne have gjort bedre. Især på den melankolske og
vokalbårne "All Is Not Self" er Kvohsts stemme i centrum for
begivenhederne på en overbevisende måde. Ellers er det mastermind
Vicotnik, der med sine riffs, samplinger og programmeringer giver
musikken på ”Supervillain Outcast” det DHG præg, der differentierer
bandet på fordelagtigt vis fra alle de andre kandidater til tronen på
den avantgardistiske black metal scene.
På en generelt kunstnerisk stagnerende black metal scene der slår sig
til tåls med enten at udspy ligegyldige Dimmu Borgir/Cradle of Filth
goth-inficeret pompøsiteter, der er ca. ligeså skræmmende som en Bela
Lugosi film, eller nostalgiske old school DarkThrone imitatorer, der
stadig tror at et black metal album partout skal være indspillet på en
2-spors spolebåndoptager på en langrendsløjpe nord for Stavanger i en
snestorm, leverer DHG det tredje alternativ med et post-moderne black
metal mesterværk, der rager ud over genrens snærende konservative rammer
uden at forråde den latente kerne af misantropisk nihilisme, som alle
black metal albums vel ideelt set som minimum bør indeholde.
Apropos post-modernitet, så synes ”Supervillain Outcast” at have en del
til fælles med den sorte perle i Satyricons diskografi, albummet ”Rebel
Extravaganza”: måske især på det lyriske plan men også på den måde
musikken opleves. Hvor de fleste black metal albums enten sværger til en
tegneserieagtig gyserfilmsæstetik, en nationalromantik naturtilbedelse
eller fremturer med en endeløs sværgen til en middelalderlig
djævledyrkelse, er DHG et meget mere urbant storbyfænomen. Her er ingen
onde skove eller personificerede satanskikkelser at finde, men snarere
en beskrivelse i ord og toner af den dæmonisering det moderne
informationssamfund og den teknologiske udvikling påfører mennesket. Man
fristes til i den forbindelse at citere den ateistiske eksistentialismes
fremmeste filosof Jean-Paul Sartre: ’Hell is other people”...
Ventetiden har været lang, men DHG indfrier med største selvfølgelighed
forventningerne tifold med ”Supervillain Outcast”, der i mine ører
fremstår som årets første regulære metalliske mesterværk, og umiddelbart
forventer jeg ikke et bedre moderne black metal album på denne side af
et nyt Thorns album. Men da det langsomt arbejdende geni Snorre W. Ruch
jo har det med at være om muligt endnu mere nærig med udgivelser end DHG,
må man hellere nyde det legesyge kaos, der er ”Supervillain Outcast” i
mellemtiden; et album der på helt egen hånd har formået at reetablere
undertegnedes tiltro til black metal genrens stadige potentiale som en
fremsynet musikalsk kunstform. – Byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|