Enslaveds kunstneriske
formkurve har beskrevet en nærmest konstant opadgående tendens over den
sidste håndfuld albums, så at det det nye album ”Vertebrae” ville blive
godt, havde man måske ligesom lidt forventet på forhånd, men at det
skulle blive SÅ godt...?!
På ”Vertebrae” bevæger Enslaved sig endnu længere væk fra det viking
black metal udtryk, bandet slog sig op på i starten af karrieren, så man
nu snarere må betegne Enslaveds musik som en slags post black metal, der
i lige så høj grad fokuserer på kvaliteter som harmonier, melodi,
atmosfære og spændende arrangementer som på vildskab, isnende aggression
og sønderlemmende brutalitet. Men frygt ikke, Enslaved er bestemt stadig
i essensen et fuldblods metalband; inspirationerne fra progressiv rock,
art-rock, gotisk rock og sågar indierock er bare mere udtalte end
nogensinde før på ”Vertebrae”.
For eksempel starter albummet første nummer ”Clouds” nærmest ud som en
form for tung, dronende og alternativ instrumental støjrock, hvorefter
vidunderlige arrangementer med ren vokal langsomt tager over og bringer
tankerne hen på Katatonia i tiden omkring sidstnævntes
melankolske/gotiske udgivelser som ”Discouraged Ones” og ”Tonight’s
Decision”. Enslaveds baggrund som black metal band farver dog musikken
behændigt sortrandet ved brug af en kontrasterende og olmt raspende
stemmeføring, der giver de attraktive melodier og delikate harmonier
lige præcis det bistre modspil, der får tingene til at gå op i en højere
helhed.
Apropos Katatonia, så minder indledningen på den efterfølgende ”To the
Coast” en hel del om atmosfæren fra svenskernes debut ”Dance of December
Souls” fra 1993, en af milepælene i nordisk metal; samme traurige og
næsten doomy tyngde og en næsten messende brug af dystre, nærmest
ulmende growls. Hurtigt dukker de rene vokaler dog op igen, og nummeret
antager en mere progressiv karakter med afvekslende trommespil,
fængslende riffs og endog passager med akustisk guitar; igen tilpas
krydret med mere konventionelle black metal elementer.
Enslaved i sit mest ligeud rock’n’roll hjørne præsenteres man for på ”Ground”,
der ca. midtvejs byder på albummets smukkeste guitarsolo, der er som den
rene melankolske hvalsang for ørerne, lige indtil et ’there's a sound
made by.... BURRRRRNING!’ flænser idyllen og bringer nummeret tilbage
til udgangspunktet inden den effektive afslutning. Titelnummeret
fortsætter i den tungt rockende og let progressive stil, der godt kunne
sammenlignes lidt med en alternativ version af Mastodon, men
transformerer sig derefter til at blive albummets mest afdæmpede og
vemodige indslag med det smukt sungne omkvæd ’we will emerge from the
ashes and rise from the ground’ som det afsluttende højdepunkt. Faktisk
kom jeg her lidt til at mindes Enslaveds landsmænd i det for længst
opløste band Seigmen, der om nogen var mestre i tungsindig musikalsk
melankoli.
At Enslaved ikke fuldstændigt har lagt sin formørkede black metal fortid
bag sig er ”New Dawn” et sortfunklende bevis på; her slippes tøjlerne
løs, og nordmændene kaster sig hæmningsløst i kast med en isnede omgang
black metal, der fyger furiøst om ørerne på lytteren som en anden sonisk
snestorm, dog opblødt af endnu et guddommeligt omkvæd hvor en ren vokal
profetisk intonerer: ’a new dawn rises, out from the shadows’. Den
Mastodon-agtige blanding af progressivitet og fængende tungrock
catchiness vender tilbage i stor stil på ”Reflection”, hvor kombination
af en galdeudspyende, halvt hvæsende, halvt growlende vokal og de
kontrasterende arrangementer med skønsang atter engang fungerer til
gåsehudsfremkaldende perfektion.
Jeg synes at fornemme at lyrikken på ”Vertebrae” kredser omkring
fornyelse: at brænde sine broer bag sig og derefter som en anden fugl
Fønix rejse sig endnu stærkere fra ruinens rygende aske; noget som
egentligt ret sigende afspejler Enslaveds musikalske udvikling. Enslaved
stiller sig tydeligvis aldrig tilfreds med blot at hvile på
laurbærbladene og bare bevare status quo; i stedet udvikler nordmændene
sig hele tiden i nye og overraskende retninger med ”Vertebrae” som det
nyeste lydmæssige bevis på dén påstand.
Albummets ovenfor omtalte 6 første kompositioner er simpelthen mere
eller mindre perfekte i mine ører, så jeg var bestemt slemt fristet til
at karakterisere ”Vertebrae” som et regulært, formfuldendt mesterværk.
Hvis den fulde sandhed imidlertid retfærdigvis skal frem, trækker det
lange atmosfæriske nummer ”Center” måske lige en anelse i langdrag, og
også den afsluttende ”The Watcher” er lige knivsspids under
mesterværksniveauet, så jeg vil ’nøjes’ med at kalde det nye album for
Enslaveds hidtil bedste album; i sig selv noget af en bedrift med tanke
på fantastiske udgivelser som ”Below the Lights”, ”Isa” og ”Ruun”.
Nuvel, en del af de mere ortodokse Enslaved tilbedere, der stadig
foretrækker bandets tidlige viking black metal albums som ”Eld” og
”Frost”, vil sikkert beklage nordmændenes dybere og dybere ekskursioner
ind i forskellige afarter af atmosfærisk art/prog. rock på bekostning af
ren og skær aggression, men for fans der som undertegnede synes at
Enslaved som en god rødvin bare bliver bedre og bedre med årene, er
”Vertebrae” en obligatorisk og helt uomgængelig erhvervelse. Der skal i
hvert fald ske små mirakler i årets sidste måneder, hvis ikke Enslaved
med den rent ud sagt fremragende ”Vertebrae” placerer sig i den sjove
ende at denne signaturs top-5 over de vigtigste og vægtigste udgivelser
i 2008! Enslaveds status som et af nordens vigtigste metalbands uanset
genre bør med ”Vertebrae” som argument i hvert fald være slået godt og
grundigt fast. CCCCC½ - Byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|