AVANTI!
Allerede på italienske Fleshgod Apocalypses ganske lovende debut,
”Oracles” fra 2009, var der de første par spæde forsøg på at blande
heftig, teknisk death metal med elementer fra den klassisk musik, men
det er absolut INTET at regne imod det orgie af svulstigt orkestreret,
symfonisk dødsmetal, der blæser lytteren omkuld allerede efter ganske få
minutter i selskab med Fleshgod Apocalypses nye åbenbaring af et album
kaldet ”Agony”.
I den klassiske musik er betegnelsen ’attacca’ udtryk for det fænomen at
satserne i f.eks. en symfoni glider over i hinanden uden mærkbart
ophold, og på tilsvarende vis glider langt hovedparten af numrene på
”Agony” over i hinanden og skaber indtrykket af en slags dødsmetallisk
symfoni i 10 satser, og for at blive i den klassiske musiks terminologi
kan man overordnet set knytte tempobetegnelsen ’molto vivace e maestoso’
til langt det meste af ”Agony”. Side om side med de majestætiske,
symfoniske elementer hamrer Fleshgod Apocalypse nemlig hovedparten af
tiden derudaf i et absolut hæsblæsende tempo, hvilket resulterer i en
intens, original og yderst vellykket kontrast. Fra tid til anden dukker
der en højbåren, lettere hysterisk lys tenorstemmen op, der minder mig
en del om Simen Hestnæs alias ICS Vortex (Arcturus, Borknagar, Dimmu
Borgir), og også en kvindelig sopran giver sit besyv med på et par
numre, men ellers growles der for det meste til den store guldmedalje.
Da albummet udspiller sig som en slags uafbrudt ’sinfonia della morte’,
er det egentlig lidt omsonst at fremhæve enkelte numre/satser i den
helhed, der udgør ”Agony”. For det første er de alle uden undtagelse
aldeles suveræne, og for det andet bør albummet helst nydes som ét langt
kontinuerligt hele. Alligevel må jeg retfærdigvis highlighte 3
numre/satser, nemlig ”The Violation”, ”The Forsaking” og titelnummeret.
”The Violation”, som Fleshgod Apocalypse har lavet en glimrende video
til, skal fremhæves af den simple grund at det efter min mening er et
endog meget godt bud på årets måske fedeste komposition, og “The
Forsaking” fordi nummeret skiller sig ud med sin pianobårne astrale
stemning og de borderline psykotiske vokaler, der har en næsten
Arcturus-agtig kvalitet over sig. Det smukke afsluttende titelnummer er
lidt anderledes al den stund at det er bandets pianist og orkestrale
troldmand Francesco Ferrini, der tryller på flyglet med noget, der mest
af alt lyder som en adagio sats fra en hidtil glemt klaversonate af
Ludwig van Beethoven.
På falderebet fyrer Fleshgod Apocalypse som ekstranummer dog lige en
coverversion af Carcass klassikeren ”Heartwork” af, og også dét lykkedes
overraskende godt. Fleshgod Apocalypse formår nemlig på én gang at yde
originalen retfærdighed, samtidigt med at italienerne ved hjælp af til
lejligheden komponerede orkestrale draperinger på samme tid gør nummeret
til deres eget, og det er efter min mening selve definitionen på en god
coverversion.
Desværre for Fleshgod Apocalypse har græske Septic Flesh også udgivet
deres indtil videre endegyldige mesterværk ”The Great Mass” i
indeværende år, for ellers ville ”Agony” havde været en endog meget
sandsynlig kandidat til årets metalalbum hos undertegnede. Sjovt nok
benytter både Fleshgod Apocalypse og Septic Flesh sig lidt af de samme
virkemidler i form af kombinationen af grum death metal og symfonisk
storhed, men gode gamle Septic Flesh trækker i mine øjne lige præcis det
længste strå i en umiddelbar sammenligning. Mest fordi ”The Great Mass”
benytter sig af et ægte symfoniorkester, hvorimod effekten af de
kunstigt skabte orkestrale arrangementer på ”Agony”, hvor velkomponerede
de end er, trods alt virker en anelse mindre effektfulde og dramatiske.
Hvis ”Agony” går hen og bliver den bragende succes, som den i sandhed
fortjener, så håber jeg at Fleshgod Apocalypse investerer nogle af de
indtjente midler på et ægte symfoniorkester, for så ser jeg næsten ingen
grænser for, hvor potentielt stort det næste album kan blive. CCCCC½
-byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|