Lad os da bare indledningsvis
kalde en spade for en spade, og en skovl for en skovl: Heaven & Hell =
Black Sabbath i opstillingen fra ”The Mob Rules ” og ”Dehumanizer”
udgivelserne; altså Ronnie James Dio, Tony Iommi, Geezer Butler og
Vinnie Appice. Tilsyneladende i respekt for det faktum at de originale
Black Sabbath medlemmer Ozzy Osbourne og Bill Ward ikke for nærværende
er en del af ligningen, har d’herrer Dio, Iommi, Butler og Appice valgt
at fortsætte under Heaven & Hell banneret, uagtet at der i mine øjne
selvfølgelig reelt set er tale om gode gamle Black Sabbath i den
klassiske mk. II opstilling.
Og som sådan skal og bør det nye Heaven & Hell album ”The Devil You Know”
naturligvis vurderes; som den egentlige efterfølger til den nu godt 17
år gamle forrige Black Sabbath udgivelse, den ret oversete og på det
skammeligste undervurderede ”Dehumanizer” fra 1992.
Uden så meget pjat hamrer Vinnie Appice tingene effektivt i gang på et
af albummets absolutte højdepunkter, den indledende ”Atom and Evil”,
der, som om tiden har stået stille i godt to årtier, ufortrødent tager
fat, hvor ”Dehumanizer” i sin tid slap med blytung og majestætisk
heavyrock, som INGEN andre helt formår at gøre Iommi & Co. kunsten
efter! Titlen på nummeret synes at være en omskrivning af ’Adam and
Eve’, mens Heaven & Hell symbolsk agerer slangen i paradiset overfor
menneskehedens trang til i videnskabens navn at lege Gud: ’Then into the
garden came the slider...’ Hvilken fremragende start!
Næsten ligeså fed er den efterfølgende ”Fear”, hvor Dio lyder passende
paranoid og angstfremkaldende på omkvædet: ’Superstition – go away! We
wear the mark... Feeeeear!’, men det absolutte klimaks på ”The Devil You
Know” indtræffer dog med den godt 6 minutter lange ”Bible Black”, der er
HELT på niveau med de allerbedste episke heavyrock hymner fra Black
Sabbath mk. II fortiden, som f.eks. ”Children of the Sea”, ”The Sign of
the Southern Cross”, ”Falling of the Edge of the World” og ”I”. Fra den
melankolske, akustiske indledning opbygger ”Bible Black” langsom en
snigende og trykkende atmosfære, mens Dio med en imaginær løftet
pegefinger synes at belære lytteren om de potentielt fatale konsekvenser
ved at fordybe sig ukritisk i de sorte kunsters okkulte skrifter: ’Don’t
go on... Put it back!’ You’re reading from the Bible Black!’ Bestemt et
mere end godt bud på en kommende klassiker fra albummet!
Herefter følger tre numre, ”Double the Pain”, “Rock and Roll Angel” og
“Turn of the Screw”, der i sig selv måske nok er ganske overbevisende,
men som målt i forhold til de tre foregående højdepunkter i dog efter
min mening blegner en anelse. Heldigvis hæver kvalitetsniveauet sig
atter til de højeste luftlag på ”Eating the Cannibals”, albummets
korteste og tempomæssigt mest intense indslag, der skaber lige præcis
den rette modvægt til de andre generelt meget længere og tungere
kompositioner. Også ”Neverwhere” eksekveres dog i et lidt friskere tempo
og er sammen med ”Eating the Cannibals” albummets modsvar til ”Neon
Knights” fra ”Heaven and Hell”, ”Turn up the Night” fra ”The Mob Rules”
og ”TV Crimes” fra ”Dehumanizer”.
Den helt langsomme, kvælende tyngde er til gengæld til stede i rigt mål
på ”Follow the Tears” og den afsluttende ”Breaking Into Heaven”, hvoraf
især førstnævnte med sin diskrete brug af orgel og dissonante strygere i
baggrunden i bedste Bernard Hermann stil perfekt rammer den blanding af
fortættet stemning og doomy heavyrock, som har været Black Sabbaths og
altså nu Heaven & Hells varemærke siden starten først i 70’erne.
Uforligneligt!
Tilbage står så bare spørgsmålet: er ”The Devil You Know” et fuldgyldigt
mesterværk på linie med ”Heaven and Hell” fra 1980 og ”Mob Rules” fra
1981? Måske lige knapt nok, da et par eller tre af numrene på albummets
midterste tredjedel som sagt efter undertegnedes opfattelse fremstår
lidt gennemsnitlige sat op imod det bedste fra Black Sabbaths
ærefrygtindgydende bagkatalog, men sammenlignet umiddelbart med
”Dehumanizer” kan ”The Devil You Know” bestemt være sin indsats mere end
bekendt. Hvad man IKKE får på ”The Devil You Know” er egentlige
overraskelser, eksperimentation og ej heller den helt store variation i
tempo og udtryk, men helt ærligt, ville man ønske sig det på nogen som
helst måde, når vi taler om dette band? Ikke jeg...
Det der først og fremmest er så saliggørende ved ”The Devil You Know” er
nemlig i mine ører den stoiske ro, erfaring, tyngde, og den hævdvundne,
tidløse sangskrivningskunst, der stadig oser fra Iommis mastodontiske
riffs, som var de mejslet ud i det pureste marmor, fra Dios episke og
aldrig fejlende stemmepragt samt ikke at forglemme fra Butler/Appices
rytmiske fundament, der forankrer bandet solidt i rollen som den helt
tunge rocks vigtigste og vægtigste eksponenter igennem de sidste godt 40
år. Om de snart på papiret mere end efterlønsmodne herrer så kalder sig
Heaven & Hell eller Black Sabbath er i den sammenhæng egentlig mindre
vigtig; vigtigere er at ”The Devil You Know” med al tydelighed viser at
de gamle drenge bestemt ikke lider af nogen form for mærkbar
’metaltræthed’. Selv jernmænd er jo dog i fare for at ruste på et eller
andet tidspunkt, så det er bare med at nyde Heaven & Hell mens tid er,
så erhverv for Guds/Satans skyld ”The Devil You Know” i en
himmelsk/helvedes fart; her er nemlig tale om årets med garanti sikreste
investering for fans af klassisk, traditionsbevidst heavyrock/metal!
Respekt! –byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|