Der var en tid, hvor Heaven
Shall Burn dominerede den europæiske metalcore med majestætisk tårnende
sans for kobling af melodi og simpel, men nådesløs slagkraft. ”Whatever
it May Take” samt ypperlige ”Antigone” tog kegler på den front, men
siden da blev nytænkningen en mangelvare, og de efterfølgende udspil har
da også taget form herefter. På ”Invictus (Iconoclast III)” gør HSB sig
som en aldrende, dresseret hund, der allerede har vist alle kunster
frem. Den hårdt tiltrængte forfriskning af arsenalet udebliver, og
dermed er tyskernes relevans udspillet her i 2010, fuldstændig som
ethvert andet metalcore-band, der startede lovende ud, men løb tør for
skelsættende idéer.
Til at indkapsle det øvrige materiale får HSB assistance af den
islandske komponist Ólafur Arnalds...igen. Nydelig og nænsom atmosfære
via piano og strygere - men ekkoet af præcis samme fremgangsmåde på
”Antigone” runger så højt, at den reelle effekt kvases herunder. Lidt
friske er sært nok de elektroniske beats, der huserer på f.eks. ”Combat”
tracket, men de er bare ikke synderligt fremtrædende og drukner i, at
resten lyder, som tyskerne nu engang desværre gør på størstedelen af
pladen.
Den alt for konstante kaskade af skrige-brøl kombineret med et svært
forglemmeligt guitararbejde viser, at der skal tænkes i helt andre
baner, hvis ikke HSB da ligefrem har bevidste intentioner om at dømme
sig selv ud af banen som et gradvist stærkere deja-vu af hvert forgående
udspil.
Helt og aldeles galt går det på ”Given in Death”, der gæstes af Sabine
Weniger fra vederstyggelige Deadlock. Ingen tvivl om at hun kan synge,
men kunne de dog ikke have brugt den ekstra vokal mere kreativt end til
en slatten 'beauty & the beast' duet? Åbenbart ikke. Hvis ordet 'lacunacoilificering'
ikke allerede er opfundet, så gør nummeret i hvert fald en brav indsats
for at få det indført.
”Invictus (Iconoclast III)” understreger i det store hele, at HSB er
besejret af stagnation og som musikalsk fænomen hører forrige årti til.
Hvor længe mon man endnu kan vide sig sikker før, at vi står midt i en
retro-nostalgisk og eventuelt ironisk distanceret metalcore revival?
-guldmann
Kom
med kommentar i vores FORUM
|