Et debutband kommer langt med
en god albumtitel og et godt pladecover. Hvis det lykkes at ramme
rigtigt, kan indpakningen vise musikkens (mørke) sjæl, og fange
lytterens fantasi før det første riff har forladt højtalerne. Og det
amerikanske sludge/doom-band Howl har virkelig fat i den lange ende på
den front. ”Full of Hell” (der i øvrigt er titlen på en sang fra
Entombeds album ”Wolverine Blues” fra 1993) er så rendyrket og heavy som
en titel kan være, fyldt med alt, det er godt ved metal: primal energi,
rock’n roll-attitude og knusende, destruktiv tyngde. Og titlen følges
til dørs af hvad der må være en stærk kandidat til årets pladecover. Det
er designet af Ryan Begley, der også har lavet covers for blandt andet
Pelican, Clouds og Doomriders, men han har virkelig tappet lige ind i
metallets mørke sjæl på "Full of Hell". Kranier, flammer, flyvende øjne,
lysende trekanter, en tilpas afsvedet farveskala, the works. En sjælden
præcis afbildning af at være fyldt med helvede – årerne flyder med
smeltet magma, lungerne brænder, synapserne eksploderer som
klyngebomber.
Musikken på "Full of Hell" leverer nøjagtigt hvad indpakningen lover:
Knusende riffs, rullende, sludgy grooves, mudret produktion og ikke en
ren vokal eller liret guitarsolo i sigte. Det er en plade, man sliber
sin stridsøksesamling til. Det er støbejern og sved og kampråb.
Guitarerne brøler, vokalen forsvinder ud i støjbilledet og trommerne
lyder som celledøre, der lukker for altid. Slægtskabet med andre
Relapse-bands som Baroness, Black Tusk, High on Fire og Remission-era
Mastodon er tydelig, men når Howl folder potentialet ud, som på numrene
”Heavenless”, ”The Scorpion’s Last Sting” og ”You Jackals Beware”, så
dykker de lige ned i metal-ursuppen og fisker tidløs, mørk energi op.
Når musikken er bedst, er den hypnotisk, massiv og knusende. For nogen
vil det blive ensformigt og fladt ganske hurtigt – variation skal man
lede længe efter på pladen, der mere går efter at rendyrke og finpudse
sin stil, end at bryde med konventioner og udvide det musikalske udtryk.
Det ene riff afløser det andet, og pladen føles som ét langt nummer, der
bare ruller derud af. Det er en plade, der balancerer hårfint på grænse
mellem hypnotisk og kedelig, mellem massiv og primitiv. Men ”Full of
Hell” er stolt af at være ensporet. Den dyrker det. Den er fyldt med
helvede, ikke med helvede og et par gode melodier og synge-med-omkvæd
oveni. Det giver Howls debut en energi, som mange mere etablerede bands
må kigge misundeligt efter. Når det er sagt, så vil pladens ensporede,
bloody-minded stræben efter tunghed også kede nogle lyttere. Men Howl
lover heller ikke mere – de leverer præcis, hvad indpakningen siger. Og
den er heldigvis i top. -bencard
Kom
med kommentar i vores FORUM
|