Efter tiden i Emperor har
Ihsahn over soloudspillene ”The Adversary” (2006) og ”AngL” (2008) fået
sneget sig mere og mere over mod prog. metal-genren. På ”After” tages
der endnu et skridt i denne retning, således at der næsten er lige så
mange referencer til Opeth og Dream Theater som til hans egen baggrund i
symfonisk blackmetal. Fx er hans skrigevokal stadig intakt, men den
afløses nu oftere af ren sang, et virkemiddel vi naturligvis kender fra
Opeth.
Fra første strofe ligger det dog fast, at Ihsahn er mindst lige så
tjekket som altid, og at der er tale om musikalitet på et meget højt
niveau. Endnu vigtigere er det at sangskrivningen rent faktisk er ret
solid, og måske det hidtil bedste i hans solokarriere. Det gælder fra
første soniske mur i ”The Barren Lands” og den mere metalliske ”Frozen
Lakes On Mars”, til den afdæmpede og episke ”Undercurrent”. Albummet har
taget 8 måneder at indspille, men det er på ingen måde fordi der er gået
tomgang i den. Ihsahns idéer har været talrige og komplekse som altid,
og på sin egen vis er han mere metal end de nævnte inspirationskilder
tilsammen.
Dette tydeliggøres i det monumentale afslutningsnummer ”On The Shores”
der på mere end 10 minutter opsummerer hele albummet, men herunder også
samtidig dets problemer, eller rettere PROBLEM. Når man alligevel sidder
tilbage efter endt lytning med lidt af ”nå”-fornemmelse, så skyldes det
én altoverskyggende ting; Ihsahn har denne gang hyret en saxofonist, et
ønske han angiveligt har båret rundt på altid…
Man spørger sig selv hvorfor? Netop når det det kører allerbedst, så får
saxofonen frit spil, og vi taler decideret hysterisk spil. Det giver
dårlige minder om 70’er-prog når det er allerværst, eller jazzfusion der
aldrig skulle have været udgivet. Heldigvis får saxofonen kun plads på
ca. halvdelen af de 8 skæringer, men det er stadig alt for meget. Der er
fint nok at eksperimentere, men at spekulere i at det skulle være særlig
genialt at benytte sig så meget af saxofon i en utraditionel sammenhæng,
dét er simpelt hen en ommer.
Det er naturligvis i bund og grund en smagssag. Men på et album der
ellers sprudler af forholdsvis stringent styrede idéer, så virker det
direkte fantasiløst at lade en improsaxofonist gå helt grassat efter
forgodtbefindende. Ihsahn har med dette kunstgreb dermed påvirket - i
hvert fald undertegnede - i stik modsat retning, end det der må have
været hans hensigt. Karakteren for ”After” er derfor todelt: CCCCC for
det der er uden sax, og CC for det der er med sax, og derfor lander vi
på den noget hårde bedømmelse på CCCc. Vi glæder os til at høre nyt –
uden sax! -simon
Kom
med kommentar i vores FORUM
|