Kigger man på det amerikanske
metalcoreband In This Moments myspace mødes man af et par store,
photoshoppede bryster i en stram fjersag, omgivet af et par mænd med
dreadlocks, tatoveringer, læderveste og andet moderigtigt heavy-udstyr.
Brysterne tilhører forsangerinden Maria Brink, ”The Hottest Chick In
Metal” sidste år ifølge Revolver Magazine, og på sin egen subtile måde
repræsenterer de computerforbedrede attributter bandets musik meget
godt. På den ene side er de sjove, store og well … bryster, hvilket jo
altid er en god ting, og på den anden side giver de godt udtryk for en
effektjagende, kommerciel, plastificeret, laveste-fællesnævner-agtig
tilgang til den ædle kunst at lave musik. At hele billedet desuden er
smurt ind i et ekstremt kunstigt lys, der får bandets medlemmer til at
ligne voksdukker og deres tøj til at blinge om kap med en Lil’
John-video, gør kun indtrykket af et band, der virkelig, virkelig gerne
vil have succes, større.
Og succes skal In This Moment så men nok få med ”A Star-crossed
Wasteland”. Pladen er fyldt med melodisk metalcore af den mere poppede
slags. Når den er bedst, har den en sjov, plat charme (se ”Welcome to
the Gunshow”, ”Iron Army” eller ”Blazin’”) og er - om ikke andet -
energisk og med et godt drive. Det er musikalsk candyfloss, pakket ind i
et fjollet western-tema. Når den er værst (”A Star-crossed Wasteland”,
”The Promise”, ”The Last Cowboy”) vælter klægheden og den idéforladte
tomhed ud af højtalerne, og brækfornemmelsen over de tomme kalorier er
overvældende. Den barmfagre Frøken Brink skifter mellem et kompetent
skrig og en ren syngevokal, og gør for så vidt begge dele udmærket,
selvom hun lyder noget middelmådig på de mere stille numre (”World in
Flames”).
Pladen er produceret af Ozzy-produceren Kevin Churko (han stod bag
”Scream” og ”Dead Rain”), og det fornægter sig ikke. Lyden er nøjagtigt
så poleret, klar og velbalanceret som man kunne forvente af en klassisk
metalmand som ham. Guitarer er rene og langt fremme i lydbilledet uden
at dominere, trommerne har bund og tyngde, og Brinks vokal står klart.
At Churko også har produceret Shania Twains gigantsællert ”Up!”
fornægter sig heller ikke i pladens gennemgribende kommercielle poplyd,
alle de chuggende powerchords og Brinks skrigeri til trods. Der er ikke
en skæv tone, uventet lyd, anderledes frasering eller skæv melodi i
sigte.
Jeg havde egentlig skrevet en lang rant om kommercialisering, sjælløs
udnyttelse af elementer fra undergrunden, crunkcore og den vestlige
civilisations forfald, og om hvordan metalcore repræsenterer alt, der er
galt med metal i øjeblikket, men midt i vredesudbruddet kunne jeg ikke
holde ud at skulle være den sure, gamle mand. Tag ikke fejl: In This
Moment er popmusik hele vejen igennem, og er man tilhænger af mere
gritty, voldsom, dissonnant metal, kan det være svært at sluge candy
floss’en. Men på den anden side prøver bandet ikke at spille mere
hardcore end de er, og de leverer en kompetent og energisk indsats – det
hele balancerer på grænsen af det totalt sjælløse og overproducerede,
men holder sig for det meste på den rigtige side ved at holde tempoet
højt og fællesnævneren lav. -bencard
Kom
med kommentar i vores FORUM
|