lightning swords of death - the extra dimensional wound
CC 25.05.2010 Black metal Metal Blade/Target --

Adel forpligter. Om ikke i virkeligheden så i hvert fald i en et par år gammel reklame for Merci-chokolade, Ferrero Rocher eller et lignende sekundaprodukt, jeg har glemt navnet på. Det samme gør bandnavne, og derfor var mit første lyttermøde med amerikanske Lightning Swords Of Death præget af et vist forventningspres fra min side. Med et band-navn som Lightning Swords Of Death mener jeg nemlig nok, man kan tillade sig at forvente noget andet og hårdere end en klæg power-ballade compilation.

Og selvom navnet leder i hvert fald mine tanker hen på kung fu-inspirerede band- og albumtitler med udgangspunkt i hiphop-kollektivet Wu Tang Clans vidtforgrenede soloaktiviteter (fx de to album ”Liquid Swords” og ”Legend Of The Liquid Sword” med RZA), er vi med ”The Extra Dimensional Wound” temmelig langt fra mørk og skramlende east coast hip hop. Muligvis så langt, som vi kan komme, da Lightning Swords Of Death fra Californien spiller black metal. Og det er ikke fordi, man partout skal stamme fra Norden i almindelighed og Norge i særdeleshed for at levere tilstrækkelig gemen black metal, men det er min personlige erfaring, at det hjælper, og det er ikke en overbevisning, ”The Extra Dimensional Wound” rykker nævneværdigt ved.

Bandets navn balancerer efter min mening mellem ufrivillig komik (vel egentlig også et black metal genrekarakteristikon jf. mere eller mindre fjollede men neologistisk fortjenstfulde band-navne som Borknargar, Urgehal og Drudkh) og noget meget højstemt, men bandet forpasser desværre muligheden for at leve op til deres delvist løfterige navn.

Uden at skulle forfalde til unødig genredissektion er der derudover iblandet et ikke ubetydeligt kvantum death metal i Lightning Swords Of Deaths genremix, og bandet lyder på ingen måde som eksempelvis ligeledes amerikanske Absu eller mere puritanske fortolkere af black metal-genren fra Norge. Bevares, grænselandet mellem black og død er bestemt også et interessant geografisk område, som bl.a. polske Behemoth har udforsket og udvundet et stort antal musikalske guldklumper fra. Problemet er bare, at der ikke kommer noget specielt interessant ud af Lightning Swords Of Deaths sonderinger i bemeldte genreterræn.

Jeg vil nødig fælde nogen musikfascistisk dom over Lightning Swords Of Death, men noget tyder på – jf. ovenstående – , at Californien simpelthen er et for varmt og mageligt sted til, at det er muligt at fremstille den iskolde og hadske stemning, som er nogle af black metal-genrens primære adelsmærker, og som de førende navne inden for genren gang på gang demonstrerer beherskelsen af. Lightning Swords Of Death magter i hvert fald ikke opgaven, hvorfor ”The Extra Dimensional Wound” aldrig rigtig bliver interessant i disse øren. Kort fortalt mangler albummet den kulde, nerve, ondskab og det bid, der gør black metal-genrens ypperste fortolkere en smule foruroligende at lytte til med de seneste udspil fra Funeral Mist og Marduk som forbilledlige eksempler fra min personlige preferenceliste. -kragh