At Meshuggah er et af de
vigtigste metalbands overhovedet, har jeg været overbevist om siden de
skøre svenskere i 1995 udgav milepælen ”Destroy Erase Improve”, der
stadig til denne dag er blandt undertegnedes absolutte favoritudgivelser
ikke blot indenfor den tekniske thrash men i det hele taget. Selvom
Meshuggah efterfølgende ikke har udgivet andet end suveræne albums, har
ingen af opfølgerne til ”Destroy Erase Improve” efter min mening helt
kunne udfordre positionen som Meshuggahs hidtil mest formfuldendte værk;
”Chaosphere” oplevede jeg som lidt for forkrampet og stressende i sin
stræben efter tempomæssige ekstremer, ”Nothing” gik i den helt anden
grøft med et udtryk så tungt og introvert at det måske blev lidt for
meget af det gode set over et helt album, og endelig må jeg nok i
bagklogskabens ulidelige lys erkende at fraværet af egentlige trommer
til fordel for en ellers rimelig vellykket trommeprogrammering fik den
forrige udgivelse ”Catch 33” til rent rytmisk at fremstå lidt vel rigid
i længden.
Dermed er vi fremme ved Meshuggahs 6. full-length udgivelse ”ObZen”, og
endelig står man med et Meshuggah album, der glimrer med sit totale
fravær af fyldmateriale og døde punkter. Samtidig virker det som om at
Meshuggah har søgt at samle alle trådene og de forskellige musikalske
udtryk fra de tidligere udgivelser i ”ObZen”, der følgelig er blevet den
måske mest varierede Meshuggah udgivelse indtil dato! Både hvad angår
tempi, rytmisk opfindsomhed og sublime soloer...
På åbneren ”Combustion” og ”Pravus” er hastigheden og
intensitetsniveauet f.eks. som hentet direkte fra ”Chaosphere”, mens den
absurde tyngde på ”Lethargica” og første halvdel af ”This Spiteful Snake”
uvilkårligt leder tankerne i retning af ”Nothing”. Det mest glædelige er
dog at Meshuggah på ærefrygtindgydende kompositioner som ”Electric Red”,
titelnummeret, anden halvdel af ”This Spiteful Snake” og ”Pineal Gland
Optics” har genfundet den kombination af midtempo grooves og
uforlignelig catchiness, der i sin tid gjorde ”Destroy Erase Improve”
til noget helt specielt! Oh fryd!
Helt fortryllende er ”Bleed”, der med sine ubønhørlige psykopatrytmer er
det musikalske ækvivalent til at få prygl i hovedet af en epilepsiramt
mongol i 7½ minut; man er fuldstændig ør i hovedet efter endt
gennemlytning, men man vender som en eller anden krybende masochist igen
og igen tilbage for atter at få ørerne i Meshuggahs velsmurte
metalmaskine. Den monumentale små 10 minutter lange afsluttende ”Dancers
to a Discordant System” giver forsanger Jens Kidman anledning til at
eksperimentere lidt med sin ellers generelt brølende hardcorevokal,
hvilket passer superbt til nummerets intrikate præg.
Ellers er det uhyre pragtfuldt at have Tomas Haake endegyldigt tilbage
bag tønderne, og det endda i den mest varierede udgave man har hørt i
mange, mange år; bestemt en præstation der må genindsætte manden iblandt
de 5-10 bedste trommeslagere i metal! Også Fredrik Thordendals drømmende
’legato-leads’ på især ”Bleed”, ”This Spiteful Snake” og ”Dancers to a
Discordant System” sidder denne gang lige i skabet; Allan Holdsworth har
så sandelig ikke levet forgæves! Hvad der dog for alvor gør ”ObZen” til
en nærmest grotesk kompakt og bastant musikalsk oplevelse er Mårten
Hagström og Fredrik Thordendal bredsider på rytmeguitarerne; når først
d’herrer for alvor tager fat med de monstrøse 8-strengede guitarer
skaber Meshuggah simpelthen et af de efter min ydmyge mening mest
massive guitarlydbilleder, der findes på metalscenen overhovedet!
Jeg tør godt allerede nu proklamere at ”ObZen” som absolut minimum er
det bedste og mest formfuldendte Meshuggah album i 13 år, og jeg tør
bestemt ikke afvise at ”Destroy Erase Improve” med tiden må se sin
position som Meshuggahs magnum opus truet af dette nye Meshuggah værk.
Det er nok lidt vel tidligt allerede nu at tale om et regulært
mesterværk, men mesterlig er ”ObZen” i hvert fald som absolut minimum;
umiddelbart kan jeg i hvert fald ikke finde noget som helst negativt at
sige om albummet. Mange bands har søgt inspiration i Meshuggahs univers
af tonale spidsfindigheder, og bl.a. Scarve, Coprofago, Textures, Gojira,
Hacride og Terminal Function har alle tydeligvis nydt godt af
svenskernes eksistens siden starten af 90’erne, men Meshuggah er og
bliver stadig de ukronede konger af den tekniske thrash.
Jeg har sagt det før og siger det gerne igen: Meshuggah følger ikke
trends, Meshuggah skaber trends, og med ”ObZen” må konkurrenterne atter
engang se sig noget så grusomt distanceret. Lad ikke det usandsynligt
grimme cover-artwork afskrække dig, for ”ObZen” er et mere end
kvalificeret bud på årets metalalbum! - Byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|