Uden at kunne dele et par gode
venners kanonisering og nærmest endeløse lovprisning af pladen synes jeg
egentlig, at Misery Index’ forrige 2008-opus, ”Traitors”, var ganske
udmærket (i modsætning til ”Discordia” fra 2006, som jeg aldrig har
kunnet se noget særlig interessant i). I det hele taget har jeg været af
den holdning, at John Gallagher trak det længste stå, da han på den ene
side og Jason Netherton og Sparky Voyles på den anden gik hver til sit
efter i fællesskab at have skabt Dying Fetus’ death metal-mesterværk
”Destroy The Opposition”.
John Gallagher forblev rygraden i Dying Fetus, og Jason Netherton og
Sparky Voyles dannede Misery index. Hvor John Gallagher adskillige gange
– senest sidste år med ”Descend Into Depravity” – har bevist, at han
under Dying Fetus-fanen sagtens kan begå overordentlig giftige og
afsindigt brutale death metal-skæringer på egen hånd, synes jeg ikke,
hans tidligere medsammensvorne har slået Misery Index’ navn fast med
helt lige så lange søm i min bevidsthed. Før nu.
For lad det være sagt med det samme: ”Heirs To Thievery” er eminent
turneret, og jeg har særdeles vanskeligt ved at forestille mig, at nogen
metalmusikanter derude for alvor skal kunne udfordre ”Heirs To Thievery”
som årets bedste album i 2010, hvilket jeg ikke tøver med at proklamere
på trods af, at vi i skrivende stund kun har rundet d. 7. juni.
Et formentlig nu afdødt medlem af Ramones har en gang sagt, at det ikke
er svært at spille simpelt, men at det til gengæld er svært at få simpel
musik til at rykke. På samme måde kan man som erfaren death metal-lytter
konstatere, at hærskarer af bands – især de nyere på scenen – forveksler
brutalitet med kvalitet og udspyer kolossale mængder yderst brutal men
bimlende perspektivløs og intetsigende dødsmuzak, der pr. automatik
kvalificerer sig til en tur på metalmøddingen.
Og netop derfor hæver ”Heirs To Thievery” sig stratosfærisk højt over
disse klodens utallige dødsgrind-dilettanter i og med, Misery Index på
trods af en grum sonisk kombination af lammende blastbeats, skrig, skrål
og lede, lede riffs alligevel skaber bemærkelsesværdigt iørefaldende
numre som fx ”Embracing Extinction” og titelnummeret. Apropos
sidstnævnte er alene det nummers åbningssekvens og første minuts
spilletid en mavepuster af så hårdtslående karakter, at man som lytter
får sorte pletter for øjnene og blodsmag i munden. Det bliver ganske
enkelt ikke bedre.
Dermed ikke sagt at andre numre som ”Illuminaught” og ”Sleeping Giants”
med henholdsvis Eric Rutan fra Hate Eternal og bemeldte John Gallagher
på gæstevokal ikke også overbeviser dikkedarløst. For ikke at glemme
”The Carrion Call” som med al ønskelig tydelighed viser, at Misery Index
også mestrer sange i lavere tempi. I det hele taget er ”Heirs To
Thievery” efter min mening noget så sjældent som et veritabelt
mesterværk blottet for fyld men spækket med dødsgrind af mest
skarpslebne skuffe.
At ”Heirs To Thievery” i den grad imponerer kan ikke kun tilskrives de
fede riffs, de reelt begavede tekster (dem er der som bekendt særdeles
langt imellem eksemplerne på inden for dødsmetal og grindcore), de fede
gæstevokaler og så videre men i meget høj grad også trommeslager Adam
Jarvis. Man kan i dag fodre svin med ekstremmetaltrommeslagere, som
sagtens kan styre dobbeltpedalerne og fyre nogle heftige blastbeats af,
men som egentlig ikke bidrager med andet til musikken end at holde
takten. Med dette in mente fremstår Adam Jarvis’ rytmer på ”Heirs To
Thievery” så meget mere overlegne, for strammere, mere afvekslende og
groovy trommespil, der i den grad hæver musikken til øverste niveau, er
sjældent hørt. -kragh
Kom
med kommentar i vores FORUM
|