Siden debuten "Mechanical Spin
Phenomena" ('03) har Mnemic gået for at være en fast del af dansk metals
absolutte elite.
Det er heller ikke helt uden grund. "Mechanical Spin Phenomena" var med
dens tekniske og futuristiske sound et overmåde friskt og spændende pust
til den scene, som på daværende tidspunkt netop var i færd med at
ekspandere ud over landets grænser. Selvom ingen af opfølgerne til fulde
formåede at indfri debutens potentiale, har Mnemic ikke desto mindre
solet sig i spotlights kloden over sidenhen. Senest som opvarmning for
et vist lille band ved navn Metallica.
"Passenger" ('07) var første album med vokalist Guillaume Bideau (ex-Scarve),
og hvad dét angik, var den enormt overbevisende. Det same gælder på "Sons
of the System". Manden er virkelig en alsidig vokalist, - og det handler
ikke bare om både at kunne synge rent og råbe grimt. Fyren HAR sgu
talent. I det hele taget er den nye skive jo, - overflødigt som det end
måtte være at nævne, - fuldstændigt upåklageligt eksekveret.
Noget andet, der var fremherskende på "Passenger", var den meget
udfordre(n)de kontinuitet, som til tider led unødigt meget under de
mange små mellemstykker, hvis berettigelse ofte var svær at få øje på.
Også dét er tilfældet på "Sons of the System". Desværre, for det
forvirrer kun en CD, der ikke holder til det i længden. - Ak,
tværtimod...
Titelnummeret sparker ellers "Sons of the System" ganske fint fra start.
Det rykker pænt, og omkvædet vokser rent faktisk på en efter et par
gennemlytninger. Men selv efter adskillige af disse, er netop dét omkvæd
desværre det eneste, som man rent faktisk tager sig selv i at gå og
nynne, når man ikke lige har fået mp3-afspilleren med udendørs. Man kan
selvfølgelig sagtens genkende musikken i store træk, når man hører
skiven igen-igen, men der er intet herpå, som nogensinde for alvor
kommer bag på én.
Omkvædene er i det hele taget det eneste virkeligt håndgribelige
element. Men helt ærligt: Vi HAR altså godt luret den der fidus med de
hårde vers og de poppede omkvæd. Hold nu op med det. Ideen ER malket tør
for længst; det nytter altså ikke noget at blive ved med at onanere på
den. Mit kongerige for et nyt metalparadigme.
Verset i "The Erasing" er da en smule konsistent, og "March of the
Tripods" bærer med sit langsomme tempo og lidt Tool-agtige riff
antydningen af en lækker stemning. - Denne burde så bare have være
dyrket noget mere. Men hverken vokalen, selve riffet eller opbygningen i
det hele taget er til det, så hvad der vel skulle have været et
komplementerende åndehul ender med at dræbe pladen definitivt.
Herefter er det således ikke rigtig til at afgøre, om numrene har
filler-status eller hvad. Det hele ender med at flyde mere eller mindre
ud i pæne, men lidt gumpetunge Fear Factory-grooves og Meshuggah-light.
Selvfølgelig kommer der adskillige stykker, man da sagtens kan rocke
til, men det gør der jo altså på alle metalskiver, der ikke ligefrem er
elendige.
Problemet i en nøddeskal er, at hovedstykkerne her for det meste enten
ikke bliver dyrket tilstrækkeligt og/eller bliver kompromitteret af alle
de dér evindelige omkringliggende småstykker. Eller at ideerne ganske
enkelt ikke er memorable nok til andet end at ryge ud af det andet øre
lige så hurtigt, som de kom ind af det ene. Det er da meget interessant
at sidde at nørde taktarter, men det har man jo alligevel sine
Meshuggah-skiver til, og disses tekniske hidsighed savner man. Tue
Madsen-produktionen er naturligvis flot, men det er som i forgængernes
tilfælde desværre på både godt og ondt. Jeg tvivler faktisk lidt på,
hvor meget der ville være tilbage uden alle plugins'ene, rumklangen,
andenstemmerne og keyboardlagene.
Får vi i grunden aldrig lov at høre Mnemic produceret helt ind til benet
frem for tværet ud over det hele? Jeg vil ydmygt tillade mig at foreslå
Terry Date bag knapperne næste gang.
I det hele taget virker det lidt som om Mnemic prøver at være noget, de
ikke helt er, - netop fordi de prøver at være noget andet samtidig.
Hvorvidt dét så er tilfældet, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men sådan
virker det. Sammenligningerne med netop førnævnte Fear Factory og
Meshuggah har alle dage ligget lige lovligt godt til højrebenet, og når
man så ikke er nogen af disse bands overlegen på nogen punkter, er man
sandsynligvis kommet for langt væk fra, hvad man som udgangspunkt SELV
måtte have at byde på.
"Sons of the System" gør sig sikkert glimrende i baggrunden, hvis man er
endt til fest med en masse folk, der af en eller anden grund ikke kan
finde på noget bedre at sætte på end Mnemic. Og selvfølgelig på ens
CD-hylde, hvis man rent faktisk er en af dem. Bevares, smag er en ærlig
sag. Men den eneste grund, jeg kan finde til at investere i "Sons of the
System", skulle da netop også være, hvis de tre forgængere allerede
befinder sig i ens pladesamling og stadig ryger på anlægget ind imellem.
Jeg vil dog under alle omstændigheder hellere anbefale at få købt op på
Strapping Young Lad- og Devin Townsend-katalogerne, hvis genren tiltaler
en, og man i forvejen har, hvad man skal have af både Meshuggah og Fear
Factory. -andreas
Kom
med kommentar i vores FORUM
|