Morbid Angel... Navnet alene
har siden slut-80’erne været nok til spontant at tænde julelys i øjnene
på horder af dødsmetal aficionados over den ganske globe. Albums som
først og fremmest ”Altars of Madness”, ”Blessed are the Sick”,
“Covenant” og “Domination” er fortjent og uniformt hyldede som nogle af
genrens absolut mest stilskabende og tidløse mesterværker, hvis
betydning for den oprindelige amerikanske dødsmetals tidlige udvikling
måske kun matches af en håndfuld Death albums og Massacres uforlignelige
”From Beyond” debut.
Selvom Morbid Angels output efter den karismatiske frontfigur David
Vincents exit fra bandets rækker i kølvandet på ”Domination” albummet
vel successivt er blevet mindre og mindre, hvad man retfærdigvis vil
kalde for ’essentielle udgivelser’, kan intet dog alligevel berede én på
chokket over, hvor dybt disse før så morbide engle er faldet på det nye
og 8. studiealbum ”Illud Divinum Insanus”! Og det endda med (eller måske
på grund af?) en David Vincent tilbage som tekstforfatter, vokalist og
bassist.
Det har i årevis været et kendt faktum at medlemmerne af Morbid Angel er
store fans af den slovenske industrial institution Laibach, og det synes
at have smittet af på ”Illud Divinum Insanus”, der ved indtil flere
lejligheder indarbejder den kolde, industrielle rytmik, der også
kendetegner mange af Laibachs tidlige kultalbums. Allerede introen ”Omni
Potens” lyder som et kikset forsøg på at gå Laibach i bedene, og selvom
Morbid Angels bovlamme forsøg på at blande ekstremmetal med industrial
ganske sikkert i deres egne øjne er åh så nyskabende og
eksperimenterende, vil jeg til enhver tid hellere høre vores egne
dansk/russiske Parzival, der om nogen har fået noget originalt og
spændende ud af Laibach inspirationen.
Især numrene ”Too Extreme”, ”Destructos Vs. The Earth”, ”Radikult” og
den afsluttende ”Profundis – Mea Culpa” falder fuldstændigt og aldeles
igennem med deres monotone beats, rigide rytmer og repetitive
strukturer, der reducerer Morbid Angel til 2. rangs industrial/metal
band; ja selv David Vincents stemme synes som en mat, bjæffende skygge
af sin tidligere gutturale storhed. Hvad gik der lige galt? Man har haft
små 8 år til at komme op med en værdig efterfølger til den ikke helt
vellykkede ”Heretic”, og ”Illud Divinum Insanus” er resultatet? Come on,
mr. Azagthoth, det kan du sgu ikke være hverken dig selv eller dine fans
bekendt!
Det hér album rangerer for undertegnede næsten på niveau med Celtic
Frosts ”Cold Lake” og Danzigs ”5 – Blackacidevil” som et af de mest
skuffende og generelt mislykkede albums fra et af den ekstreme
undergrundsmetals legender. Selv med ja-hatten på kan jeg efter bedste
evne kun finde 5 numre på ”Illud Divinum Insanus”, der bare lugter en
smule hen af klassisk Morbid Angel materiale, nemlig ”Existo Vulgore”,
”Blades of Baal”, ”10 More Dead”, ”Nevermore” og ”Beauty Meets Beast”,
og selv disse ville, uden på nogen måde at være decideret ringe, rent
kvalitetsmæssigt ikke kunne klare en umiddelbar sammenligning med et
hvilket som helst nummer, man måtte udvælge sig fra de geniale 4 første
Morbid Angel albums. Man står derfor efter undertegnedes bedste
overbevisning med en udgivelse, der som helhed betragtet må finde sig i
at få det lidet attråværdige prædikat: dumpet. I sandhed årets
skuffelse! CC½ -byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|