De psykedeliske og progressive
elementer, der så småt meldte sig på ”Instinct: Decay”, efter at
Nachtmystium en årrække havde repræsenteret den mere konventionelle
black metal fra USA, blussede for alvor op med ”Assassins: Black Meddle,
Part I”. Rimelig vellykket - uden at være decideret perfekt. Den oplagte
vej kunne være at forfine udtrykket, men nej, førnævnte udvikling er
overvejende skrottet og en ganske anden kurs udstukket. Visse af psych.
og prog. aspekterne lever dog videre på det nye Twillight album,
”Monument to Time End”, hvor Nachtmystium hovedmanden, Blake Judd, også
huserer.
”Addicts: Black Meddle, Part II” er stadig til dels black metal, men med
prominent plads i rampelyset til fyldige indspark af rendyrket pop og
rock. Dog de dystre 80er-varianter med hård kant, hvilket er
forbløffende klædeligt, og resultatet bliver svært at sammenligne med
noget tidligere afprøvet. Dette er essentielt at sætte en tyk, sort
streg under!
Introen, ”Cry for Help”, er er mildt sagt utraditionel – blot et
pulserende beat og nogle skarpe 'ding', der fader ind og ud i korte
bølger, mens et skummelt shoutout af bogstaver et efter et danner 'N...O...T...H...I...N...G
H...U...R...T...S M...O...R...E T...H...A...N B...E...I...N...G
B...O...R...N'. Jep, man tager sig til hovedet. Effekten er fænomenal.
Herefter står den spøjst nok på højtempo black metal med ”High on Hate”,
om end blot for en kort stund. Et helt album på den facon havde været
trist, men det fungerer ok som afmålt adrenalinspark, og i det mindste
er det en optimeret udlægning af det gamle materiale. De episke 'hey hey
hey' råb mod slut agerer bro til tredje overraskelse på lige så få
numre.
Fra ”Nightfall” og i en væsentlig del af det resterende materiale sættes
fokus på de dunkle 80'eres pop og rock, som tidligere nævnt. På papiret
fremstår det meget vel sært, men i praksis udraderes enhver skepsis
mestendels. Metoden er i skærende skarp kontrast til alle rædderlige
forsøg på lettilgængelig black metal, hvor drivkraften har været pomp og
pragt med ulidelige vandfald af symfonisk sovs eller svulstige kor. Til
gengæld burde rytmisk hårde og synth-skarpe tracks som ”No Funeral”,
”Ruined Life Continuum” og ”Nightfall” snildt kunne fylde og sætte fut i
et dansegulv, hvis muligheden opstod.
Blake Judd har bestemt ikke forsøgt at lægge røgslør omkring de primære
inspirationskilder hertil – Killing Joke samt tidlig Ministry. Alt andet
havde da også været tåbeligt, da inputtet herfra er yderst markant og
sigende for den generelle atmosfære i lyden. Vejene skilles dog mellem
Nachtmystium og ren overtagelse af det 80'er-dystre ved guitardele, der
byder på en rock & roll blæret solo i ny og næ. Et thrash metal drøn
midtvejs i ellers moderat syrede ”Blood Trance Fusion” bliver det også
til.
Fokus på black metal vinder tilmed en anelse indpas igen på ”The End
Eternal”, som besidder en snert af den halvfjerne, gråsorte atmosfære
fra det hidtil eneste, men yderst suveræne Lurker of Chalice album.
Muligvis kan det tilskrives, at bagmanden, Wrest, var
session-trommeslager på ”Addicts” og har haft en finger med i spillet.
Hvem ved?
Vokalen kommer i store træk fortsat fra black metal fronten. Egentlig
lidt sølle da Blakes raspende og hæse stemme aldrig har været en force,
men nærmere en akilleshæl for Nachmystium – specielt tydeligt på
forgængere hvor den triste monotoni ikke på nogen måde fulgte med resten
af udviklingen. De mere regulært sungne dele på ”Addicts” er derimod
vældig catchy og går bedre i spænd med udtrykket, så han burde enten selv gå
linen helt ud på den front eller eventuelt teame op med nogle flere
gæstevokalister fremover, som kan gøre arbejdet bedre. Det falder
heldigt ud på afslutteren, ”Every Last Drop”, hvor Bruce Lamont fra
Yakuza sætter prikken over i'et på det moderate tempo og de udstrakt
dystre flader med fjernt klagende messen.
Mange højdepunkter, men også en anelse for hyppig forekomst af
faldgruber, navnlig den primære vokal samt et noget hæmmet flow, numrene
imellem. I det store hele er ”Addicts: Black Meddle, Part II” dog snildt
et lyt værd og placerer sig i den desværre forsvindende lille gruppe af
årets metaludgivelser, der har budt på reelt friske indspark.
-guldmann
Kom
med kommentar i vores FORUM
|