obscura - retribution
CCCC 22.02.10 Death metal Relapse/Target --

Sidste år barslede Obscura med den fede skive ”Cosmogenesis”, og gav således et friskt pust til den noget anonyme tyske death metal scene. ”Cosmogenesis” er en dejlig lille omgang teknisk dødsmetal af bedste Death skuffe. Indrømmet, det er måske ikke synderligt fantasifuldt, når bands som italienske Gory Blister, amerikanske Decrepit Birth og franske Gorod og Carcariass også har været ude med spændende udgivelser af teknisk/halv-progressivt/halv-melodisk death metal i de seneste år. Det skal dog ikke ligge Obscura til last, at de ikke er det eneste band, der gør sig i den her type musik, for det er en yderst kompetent gruppe, vi har med at gøre her.

”Cosmogenesis” blev da også vel modtaget med ganske fine anmeldelser til følge. Måske er det derfor, XXX Relapse Records har valgt at genudgive Obscuras debutalbum ”Retribution” fra 2006. ”Retribution” oplevede slet ikke samme opmærksomhed som opfølgeren, og Relapse regner vel med at kunne profitere en smule på Obscuras nye vind i sejlene. Og det kan man vel ikke fortænke dem i.

Hvor ”Cosmogenesis” med sin halvproggede lyd læner sig en del op af Deaths senere plader, er ”Retribution” lidt mere direkte i sit udtryk. Ikke at ”Cosmogenesis” var helt fri for dødmetallisk brutalitet, for det var den ikke, men ”Retribution” er en yngre, mere aggressiv udgivelse. Sangtitler som ”Exit Life”, ”None Shall Be Spared” og ”Hate Anthem” overlader da heller ikke meget til fantasien, når først Obscura kommer i gear.

Der er tryk på hele vejen igennem, og skønt tempoet sænkes en smule hist og pist, for eksempel i den fede ”Nothing” eller ”None Shall Be Spared”, går dobbeltpedalerne som, ja, trommestikker. Spændende er det også, når Obscura flirter lidt med nogle progressive elementer i ”Hymn to a Nocturnal Visitor” midt på skiven, der blandt andet indeholder lidt klimpren på cello. Det eksekveres overbevisende, men efter ”Cosmosgenesis” skulle det da også overraske hvis tyskerne ikke kunne finde ud af at blande lidt melodi ind i deres thrashede death metal.

Nu er det som sagt en genudgivelse, og pladeselskaber har det med at smide ekstra godter med sådan én for at gøre udgivelsen væsentlig og købeværdig. Her på ”Retribution” er der da også kommet to ekstra covernumre med (udover coveret af Deaths ”Lack of Comprehension” der også var at finde på originalen), nemlig Suffocations ”Synthetically Revived” og Morbid Angels ”God of Emptiness”. Det er altså klassikere, vi har med at gøre her, og selv om Obscura skam slipper helt godt fra det (især ”God of Emptiness” klares fint), er det altså svært at se relevansen, når det nu er to kongenumre fra to kongeskiver fra to kongebands. Man vil sgu hellere høre originalerne. Alt i alt er ”Retribution” en gennemgående fed omgang thrashet, teknisk dødsmetal i bedste Death stil. Det betyder tilgengæld, at meget er hørt før, for dybt originale er Obscura desværre ikke.  -bang