De to første skælsættende Opeth
udgivelser, ”Orchid” og ”Morningrise”, er efter denne anmelders ydmyge
mening blandt Skandinaviens absolut bedste og vigtigste metalalbums, og
selvom Opeth bestemt også har udgivet ganske fremragende udgivelser
siden hen, synes jeg at især de sidste par albums har haft
overordentligt svært ved for alvor at tilføje nye facetter til den
efterhånden lidt for fastlåste musikalske opskrift, som Opeth har
arbejdet ud fra.
Nogle gange skal man som bekendt træde et skridt tilbage for at kunne
træde to skridt frem, og derfor er det også både overraskende og for mit
vedkommende glædeligt at konstatere at Opeth på deres nye og 10. album
”Heritage” har valgt at lade sig kraftigt inspirere af 70’ernes
progressive rock helte som f.eks. Camel, Gentle Giant og King Crimson,
mens dobbelt stortromme, growls og andre dødsmetalliske inputs med hård
hånd er blevet skåret helt væk. Umiddelbart kunne man måske frygte at
resultatet ville blive en frygtelig bagstræberisk affære, der effektivt
ville strippe Opeth for alt det der førhen gjorde svenskerne unikke, men
stilskiftet på ”Heritage” synes snarere at have udløst noget tiltrængt
inspiration og musikalsk kreativitet hos Opeth.
I det hele taget har ”Heritage” den dér varme, progressive 70’er
hardrock lyd og stemning over sig, som passer overraskende godt til
Opeths som altid kompetente brug af akustiske guitarer, mellotron,
Hammondorgel og Mikael Åkerfeldts udtryksfulde, rene vokal.
Formfuldendte numre som ”The Devil’s Orchard”, den let jazzede
”Nepenthe” og den smukke ”Folklore” lyder med andre ord som noget, der
snildt kunne være udgivet midt i 70’erne, hvis ikke det var for den
noget mere moderne, rene produktion og de ovennævnte musikalske
karakteristika, der gør at man som lytter trods alt hurtigt genkender
sig Opeth bag stilskiftet.
Albummets mest straight out hardrock komposition er klart ”Slither”, der
ifølge bookletten er en slags tribute til selveste Ronnie James Dio (R.I.P.),
og som faktisk minder lidt om klassisk Rainbow, som Dio jo i sin tid
også var frontmand for. Et andet højdepunkt i den mere rockende afdeling
er den korte, medrivende ”The Lines in my Hand”, hvor især Martin
Axenrot imponerer med sit både spraglede og fremaddrivende trommespil,
mens nummeret ”Famine” med sin successivt tiltagende tyngde og brugen af
tværfløjte ender med i udtryk at minde en hel del om canadiske Blood
Ceremony eller måske snarere en doomy udgave af Jethro Tull.
Ved første øjekast synes ”Heritage” måske nok at have mest tilfælles med
”Danmation” albummet fra 2003 pga. det totale fravær af alt hvad der
hedder growls og anden death metal indflydelse, men ”Heritage” er
faktisk en meget mere løssluppen, afvekslende og varieret udgivelse end
”Damnation”, og derfor også i min optik et bedre album. Men det vil der
helt sikkert være endog meget delte meninger om, for Opeth vil med
”Heritage” utvivlsomt miste en hel del fans, der vil se skævt til det
nye albums udtalte mangel på death metal elementer og growls, men så kan
svenskerne, hvis der ellers er retfærdighed til, måske i stedet glæde
sig over at få et helt nyt publikum af prog.-rock aficionados i tale.
Personligt synes jeg ”Heritage” er præcist det album, som Opeth var nødt
til at lave for at genopfinde sig selv som et kunstnerisk relevant band
i det nye årti, og i et år hvor køen af fremragende death metal
udgivelser er længere end set i mange, mange år, lever jeg gerne med
endnu et middelmådigt Opeth death metal album fattigere og til gengæld
en progressiv hardrock perle af en udgivelse rigere. En i mine ører
glædelig udvikling fra et band som jeg ellers så småt var ved at miste
interessen for... -byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|