Sig mig lige, er der nogen som
helst grænse for hvor langt Origin kan strække dødsmetallens virkemidler
ud i ekstremerne uden at gå på kompromis med genrens grundlæggende
principper? At dømme ud fra ”Antithesis”.. Tydeligvis ikke. Bandet
proklamerede allerede for et par måneder siden at den kommende plade
ville blive mere brutal, teknisk og hurtig, men jeg troede ikke et
sekund på at det rent faktisk ville lykkes dem. Nej, det skete først da
jeg med svedige hænder klikkede på linket til bandets myspace i
forbindelse med offentliggørelsen af album-åbneren og pladens
umiddelbare hit, ”The Aftermath”, og indenfor få sekunder sad og ømmede
kæben efter at have tabt den på gulvet en to-tre gange i løbet af de
første 30 sekunder. Origin – nu atter udstyret med overmennesket John
Longstreth på gryderne – var i den grad tilbage og allerede dengang
spåede jeg, at ”Antithesis” ville efterlade de fleste andre
2008-udgivelser hostende tilbage i en kæmpe støvsky.
Jeg hader altid at have ret, men den her gang var det en fornøjelse..
Ikke et sekund af albummets spilletid spildes; selv det der
obligatoriske instrumental-track som alle metalbands åbenbart skal have
i dag bliver holdt nede på et acceptablet antal sekunder, så man lige
akkurat får tid til at trække vejret inden man bliver smidt tilbage i
blastmaskinen. Til jer, der ikke er bekendt med Origin (og skam jer, i
øvrigt) kan jeg blot sige at bandet spiller hurtigere end det hurtigste
du nogensinde har hørt og som om det ikke var nok, så smider de også
lige en overlegen guitar-, bas- og vokalperformance i hovedet på dig, så
du slet ikke forstår noget. Origin er dødsmetal i en så urimeligt
hæsblæsende version, at man nærmest fristes til at kalde dem noget
andet, men som nævnt i starten af denne anmeldelse, så ryger vi aldrig
over i nogen top-moderne genre-kloning her – Origin er skam dødsmetal,
men deres ekstremitet gør at de hæver sig med flere meter over de fleste
andre acts. Bandets ekstremitet har dog også været deres hæmsko i manges
øjne, thi ikke få har spurgt sig selv om Origin kan blive ved at være
interessante og stadigvæk opretholde det tårnhøje tempo. Tjah.. Lyt til
førnævnte ”The Aftermath”, den fuldstændig vilde staccato-intro til
”Wrath of Vishnu” eller det ti minutter lange titelnummer, der
hovedsageligt trækker sig afsted i mellemtempo (altså, i
Origin-sammenhæng forstås – det er ikke just Bolt Thrower, det her) og
indse fakta: Bandet lyder stadig umiskendeligt som sig selv, men det er
som om at de har få flere strenge at spille på, samtlige medlemmer i
bandet er bedre end nogensinde før og resultatet er Origins bedste album
til dato. Ja, bedre end ”Informis Infinitas Inhumanitas”. Jo, sgu.
Hvor bandet før gjorde brug af guitarsweeps som et middel til at
forvirre lytteren totalt er de her ophøjet og integreret til rent
faktisk at tjene et formål, nemlig at tilføje musikken det svage hint af
melodi der gør, at Origin aldrig bliver kedeligt. Men selve bandets
riffs, der før havde en tendens til at lyde som en tyk mur af
forvrængning er kommet i forgrunden og driver i lige så høj grad som
trommerne musikken fremad. Bassist Mike Flores med den komplet
vanvittige fingerteknik får flere steder på pladen lov til at skinne
igennem – selv på et relativt underlegent område som bassen (for lad os
se det i øjnene – ekstremmetal ER essentielt guitar/tromme-drevet musik)
økonomiserer Origin ikke. Og John Longstreth.. Jamen, hvor skal man
begynde og slutte? Manden er en maskine, intet mindre. Sjældent har man
hørt mage til sligt trommespil, ikke engang fra manden selv,
milimeter-præcist og betonsolidt. Skal der en lille smule malurt i
bægeret må det være, at vokalist James Lee ikke længere tæppebombarderer
lytteren med sin stemme længere – på de gamle plader blev man fascineret
af hvordan manden bare kunne blive ved med at synge i en uendelighed,
som trak han aldrig vejret. Hans performance på ”Antithesis” er lidt
mere behersket, faktisk ligger hans vokal lidt for lavt i mixet til min
smag, men det opvejes i høj grad af den udvikling som vi ser på den
musikalske front.
Kort fortalt er ”Antithesis” et langt sejrstogt, en kæmpe musikalsk
bedrift på alle parter og selvom jeg burde værgre mig imod det – der
skal skam sikkert være masser der er dybt uenige og jeg er før kommet
til at fortryde det (”Xenosapien”, anyone?) – ser jeg mig nødsaget til
at smide en topkarakter på bordet, for ”Antithesis” er for mig den
bedste dødsmetaludgivelse i lange tider, et kæmpe comeback fra Relapse,
der ellers sætter de fleste af deres penge på de forkerte heste for
tiden og ikke mindst fra et band, som de fleste regnede med havde
udtjent deres rolle på dagens metalscene. ”AFTERMATH – FINAL PATH!!!” -
moesby
Kom
med kommentar i vores FORUM
|