Origin er kendt som nogle af de
ypperste frontløbere af brutal tech death - og når jeg siger
frontløbere, så mener jeg det bogstaveligt, for de tre speed freaks i
Origin er blandt de hurtigste i genren. Deres fuldstændigt fartbaserede
stormløb af sidste skive, ”Antithesis”, slog tænder ind og brændte
raketbrændstof af i samme forpustede åndedrag, mens bandet ikke så meget
hamrede ud over stepperne, som blæste sig gennem exosfæren med kurs mod
nærmeste sorte hul. Selvom ”Antithesis” efterlod mig og alle andre
liggende i støvet, er jeg nok ikke blæst omkuld i ligeså stor grad som
mange, for den topkarakter, som er blevet kastet efter skiven fra stort
set alle kanter, synes jeg ikke helt, den fortjener. Alligevel er
”Antithesis” som en svær kampvogn med alle guns blazing i højeste gear
på vej over en klippeskrænt: Tung, dødbringende og fuldstændig ude af
kontrol. Nu har Origin – med en kampvognsbesætning, der er nedbarberet
fra fem til tre i forhold til sidste udgivelse – så besluttet at fylde
både ammunitions- og brændstofdepoterne op og endnu en gang forsøge at
bryde lydmuren.
Bandets nye forsøg på total death metal-destruktion hedder ”Entity”, og
Origin tramper som sædvanlig speederen i bund og skruer resten op til
11. Centralt i band-konstellationen og især den kontinuerlige voldtægt
af speedometeret er selvfølgelig legendariske John Longstreth, som de
fleste kender fra mandens tornadoarbejde bag tønderne på tidligere
Origin-skiver, som hudbasker i Skinless eller artillerikommandant i
Angelcorpses rædselskompagni af krigsliderlige galninge. Der er skrevet
side op og side ned om mandens tekniske evner, og hans
ærefrygtindgydende arbejde er også blevet hyldet flere gange her på
Clonemetal før, men jeg vil alligevel gerne understrege endnu engang,
hvor vild manden er. Hvis Obelix faldt i gryden som barn, må Longstreth
have spist et maskingevær som spæd, for det virker ikke som om, han kan
kommunikere på anden måde en spyde ild og død ud over sit trommesæt – og
det er absolut en kompliment!
Mange fans af Origin græmmede sig, da forsanger James Lee smuttede efter
”Antithesis”, og Mica Meneke fra The Faceless overtog posten. The
Faceless’ flirten med deathcore faldt ikke i god jord hos dem, der bare
ville høre Origin spille den fede rock. Men for det første fungerede
Meneke faktisk glimrende live (jeg var så heldig at fange bandet på
Brutal Assault, hvor de gav en hjernesmeltende og knogleknusende
koncert), og for det andet er han smuttet igen uden at have haft en
finger med i spillet på ”Entity”. Der er ikke kommet en ny frontbrøler
ind som erstatning, så Origins altødelæggende tredobbelte dødsvokal er
nu en saga blot. I stedet står guitarist Paul Ryan og bassist Mike
Flores så for vokalarbejdet (de var begge backing vokal for Lee/Meneke).
Det fungerer egentlig glimrende; Ryan og Flores er ikke lige så
gutturale som Lee, så deres growls og skrig får Origin til at virke lidt
mere forståelig end før, hvor Lee fyldte godt op i lydbilledet (og i
landskabet generelt). Det er nok mere en smagssag end noget andet, og
jeg – der ellers er svært glad for ondskabsfulde og uforståelige
dødsbrøl – synes, det passer fint på ”Entity”, der faktisk sagtens kan
overleve uden James Lee.
Generelt er hele ”Entity” - ligesom vokalen - lidt mere klar og
forståelig end Origins andre skiver. Stilen er liiiige en smule mere
stringent end forgængerens overvældende amokløb, hvor parolen vist både
var jo mere, jo bedre og everything goes. Origin er selvfølgelig ikke
blevet kratluskere, men stilen er gået en milimeter væk fra bandets
tidligere kaos. Der er stadig sweeps ad helvedes til for at smide lidt
melodi i sangene, Longstreth kværner som sagt derudad, som har han
aldrig lavet andet (det har han ikke), men der er også nye godbidder -
især Ryans guitararbejde byder på nyskabelse i Origin-regi. Læg mærke
til det næsten langsomme, atmosfæriske riff i ”Conceiving Death” (mens
trommerne hamrer!) eller start-stop i ”Committed”. Bassen giver mere
fylde end tager opmærksomhed, men man får et smil på læben, når der en
gang i mellem kommer sniger sig et tungt ”twang!” ind. I det hele taget
er der masser af guf at komme efter, og ikke bare for die-hard fans, men
selvom jeg synes, at der er en mærkbar videreudvikling fra ”Entity” i
forhold til sidste plades svendestykke, er forskellen faktisk ikke så
klar, som jeg kunne håbe. Alle er klar over, at Origins gig er fart med
fart på – og det gør de mere end glimrende – men når bandet skød sig
selv op i de allerøverste atmosfæriske lag af tech death scenen med
sidste udgivelse, var mine forhåbninger faktisk større til ”Entity”. Jeg
var meget i tvivl, om jeg skulle dykke dybt i godteposen og smide fem af
de store, men jeg må ende med - CCCCc. -bang
Kom
med kommentar i vores FORUM
|