Med “Mabool” (2004) fik
israelske Orphaned Land ikke bare forløst det potentiale, der var at
spore på deres første udgivelser fra midten af halvfemserne, det var som
et helt nyt og revitaliseret band. Var det ikke fordi Motörhead samme år
udgav monsteret ”Inferno”, havde ”Mabool” været at finde øverst på min
årsliste.
”Mabool” var en progressiv plade i ordets egentlige forstand. Vokal på
syv forskellige sprog, korsang, et arsenal af mellemøstlige
instrumenter, som jeg ikke engang kan navnene på, og et storladent
koncept, baseret på historien om Syndfloden, med tekster, der prædikede
forståelse og sammenhold mellem de tre store monoteistiske religioner.
Det lyder måske ikke særligt ”metal”, men der er ingen tvivl om, at
Orphaned Land er et metalband, endda et meget forfriskende af slagsen.
Med ”The Never Ending Way of ORwarriOR” er israelerne endelig klar til
at følge op på”Mabool”. Stilen er langt hen ad vejen den samme – det er
oplagt at sammenligne med Opeth, hvis Opeth da havde været fra
Mellemøsten og var dybt inspirerede af deres baggrund og religion og
havde benyttet sig af et væld af mellemøstlige strengeinstrumenter,
fløjter og perkussion. ”ORwarriOR” er da også produceret af Steven
Wilson fra Porcupine Tree, der tidligere har produceret Opeth-plader.
Endnu er engang er temaet sammenhold og forståelse mellem religioner og
kulturer, denne gang illustreret med en historie om krigen mellem lyset
og mørket og krigeren, der kæmper for lyset. Det virker ufatteligt
banalt, men om ikke andet er det modigt og anderledes end fleste andre
metaltekster (der som bekendt svinger mellem ringe og tåkrummende
ringe).
Åbneren “Sapari” er i den mest lettilgængelige afdeling, men den er også
blandt albummets klart svageste sange. Den har mange kvaliteter, ikke
mindst nogle virkelig flotte vokalmelodier i c-stykket, men omkvædet
mangler pondus. Der er åbenbart tale om en omarrangeret yemenitisk
folkesang, som i mine øjne havde gjort sig bedre som b-side. Generelt
går det bedst for Orphaned Land, når de slipper alle tøjler og bevæger
sig ud i det virkelig episke territorium. Det sker ikke mindst på den
ærefrygtindgydende, todelte ”The Path”, på ”The Warrior” og på
”Disciples of the Sacred Oath II”. De når hele vejen rundt og lader både
den mandlige sanger Kobi Farhi og den kvindelige (som kun medvirker på
en håndfuld af sangene), Shlomit Levi, brage igennem med nogle
fænomenale vokalmelodier og –arrangementer. Yossi Sassi Sa'aron
brillerer som på ”Mabool” med nogle fuldstændig vanvittigt velspillede
og frem for alt smagfulde guitarsoloer. Det er ofte kompliceret, men i
modsætning til mange andre progressive bands bruger Orphaned Land det
komplicerede som middel, ikke som mål.
Desværre bliver albummets næstsidste sang, ”Codeword: Uprising” til en
lettere mislykket affære. Orphaned Lands kvaliteter ligger ikke i at
spille hårdt og stramt, som det forsøges her. Kobi Farhis vokal ligger
ikke til det, og det kommer til at lyde som slags tech-metal light. Og
Orphaned Land bør ikke lyde som en light-udgave af noget som helst.
Forsøgene på at spille hårdt og rytmisk går igen på ”From Broken
Vessels”, og det føles desværre lidt som fyld i en ellers glimrende
sang, om end det er med til at gøre albummet mere dynamisk. Jeg må også
tilstå, at jeg ikke er helt tryg ved brugen af fløjter. Det fungerer
ofte rigtig godt, men jeg kan ikke være tryg ved fløjter på en
metalplade. Som læseren måske kan fornemme, kæmper jeg lidt for finde
noget at have imod pladen.
Højdepunkter er der til gengæld masser af. Jeg kan ikke lade være med at
elske passagen midt i ”Disciples of the Sacred Oath II”, hvor et
krigerkor indtræder til lyden af sværdklinger, der mødes. Manowar kunne
ikke have gjort det bedre (om end de gjorde det først!). Hymnen ”Va’yehi
Or” er en kort og simpel sag, men melodierne er decideret skønne. ”M I
?” skriger nærmest af Steven Wilson og hans samarbejde med Opeth. Og
frem for alt er todelte ”The Path” en perfekt illustration på alt, hvad
der er fantastisk ved Orphaned Land. Afslutningen ”In Thy Never Ending
Way” bliver næsten for meget: ”Go in peace, and find thy faith / Evolve
thy self, and lose all hate / So a heaven you may create”. Ja, mere
patetisk bliver det næppe som afslutning på en 79 minutters plade, men
for helvede, hvor er det dog modigt og gennemført!
Jeg er vitterlig ude at stand til at vurdere, om ”ORwarriOR” er en bedre
plade end ”Mabool”. Det er en anden plade; en fremragende plade, som
føles mere helstøbt end forgængeren. Til gengæld mangler den ”Mabool”s
monumentale, kuldegysningsfremkaldende afslutning. Men der er ingen
tvivl: ”The Never Ending Way of ORwarriOR” er et mesterværk, og det er
kun de små skønhedsfejl, der afholder mig fra at uddele topkarakter.
-magnus
Kom
med kommentar i vores FORUM
|