Old man Ozzy er klar med sit
10. studiealbum i sin efterhånden 30 år lange solokarriere, og atter
engang har han formået at holde gryden i kog med et helt nyt hold af
unge løver til at bakke sig op. Det betyder med andre ord også at Zakk
Wylde i denne omgang har måttet vige pladsen for det nye stjerneskud Gus
G., der således bliver den seneste i den imponerende række af
guitarhelte, som Ozzy har benyttet sig af siden samarbejdet med salige
Randy Rhoads i starten af 80’erne.
Udover en yderst velspillende Gus G. springer det ret hurtigt i ørerne
at de mest sukkersøde og M-TV leflende ballader heldigvis nærmest er
ikke-eksisterende på “Scream”. Det tætteste man kommer på regulære
ballader er velsagtens “Life Won’t Wait” og “Time”, der dog begge har
tilpas meget tyngde til ikke at falde fladt til jorden på et album, der
generelt faktisk er overraskende tungt og moderne i udtrykket; kun den
(heldigvis) korte afsluttende “I Love You All” er tåkrummende grådlabil
og ligegyldig.
Nummeret ”Let Me Hear You Scream” er måske nok et naturligt valg som
første single fra albummet qua sin umiddelbare catchiness og
ligefremhed, der spiller effektivt på Ozzys mangeårige ’catchphrase’ i
live-sammenhænge, men der er faktisk andre, bedre og mere vægtige
kompositioner at finde på ”Scream”; numre som den indledende ”Let It
Die”, ”Soul Sucker”, ”Fearless”, ”I Want It More” og ”Latimer’s Mercy”
benytter sig fra tid til anden af næsten thrashy riffs og ditto
galopperende rytmer, der giver musikken et friskt pust uden at
kompromittere Ozzys hævdvundne sangskrivningskunst af den grund. At Gus
G. har en fortid i mere hårdtslående bands som Arch Enemy og Nightrage
bliver således momentvis tydelig, men resultatet er faktisk en vellykket
opdatering af den klassisk Ozzy lyd, der i hænderne på producer Kevin
Churko rammer et fint kompromis mellem det polerede og det tunge.
Nu kan man jo godt nok fifle meget i et studie, men Ozzys vokal lyder
faktisk også mod forventning potent, veloplagt og inspireret, især på
”Diggin’ Me Down” der efter min mening er albummets helt klare
højdepunkt med sin afdæmpede, akustiske indledning, der langsomt afløses
af tiltagende tyngde og kronet med Ozzys anklagende lyrik; en
kombination der på fineste vis bringer mindelser om tidligere Ozzy epics
som ”Diary of a Madman” og ”Revelation (Mother Earth)” frem hos
undertegnede.
Naturligvis er “Scream” ikke i nærheden af at være en tungrock/metal
evergreen ligesom Ozzys første 2-3 start-80’er mesterværker, men det var
der vist heller ingen, der realistisk set havde forventet? Men med tanke
på hvilket kommercielt og kunstnerisk udvandet produkt man KUNNE have
frygtet at skulle udsættes for, så er ”Scream” faktisk et mere end
habilt Ozzy album. Den bedste håndfuld af de nye kompositioner giver
således grundlag til at tro at ”Scream” således ikke bliver ’det sidste
skrig’ verden kommer til at høre fra den tunge rocks måske mest
sejlivede overlever. Ozzy (still) rules! –byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|