pennywise - all or nothing
CC 2012 Punk Rock Epitagh Webb

14 år gamle Pennywise måtte for to år siden tage afsked med Jim Lindberg, der ellers havde ageret som vokalist næsten lige så længe som bandet har eksisteret (bortset fra en lille svipser i start halvfemserne). I stedet trådte Zoli Teglas til og to år efter står produktet af denne udskiftning klar. Ikke at det gør den store forskel; musikken lyder som før, og det er lige før, at vokalen gør det samme.

Skeptiske fans, der har begrædt Lindbergs afsked og måske set sig vrede på Teglas, har intet at frygte. Teglas’ vokal er så nær Lindbergs som man overhovedet kunne ønske sig, hvorfor den velkendte Pennywise lyd er prominent på hele “All or Nothing”. På “Revolution”, eksempelvis, udviser bandet deres sans for et godt pop punk nummer med gruppevokaler og hele pivtøjet. Tempoet er højt og ligeså er humøret. Teksterne drejer sig stadig om den verden, vi lever i, og hvordan vi kan eller burde gøre den bedre på den ene eller anden facon. Det er desværre ikke særligt ophidsende, for det er hørt før - på de ni tidligere Pennywise udgivelser. “X Generation” føles afdanket, den burde være udgivet for ti år siden i stedet for 2012, hvor de sidste Generation X’er højst sandsynligvis har familie, hus og job.

Spørgsmålet er derfor: hvem henvender denne plade sig til? Er det den yngre generation, der kan opdage Pennywise med denne plade, og derfor føle, at de hører rigtig, gammel punk? Eller det de sidste krampagtige træk fra en døende generation, der ikke vil være voksen? Førstnævnte kunne sagtens være en mulighed, for er man kommet igennem hele “All Or Nothing” så ligger resten af Pennywises diskografi klar til at blive gennemtærsket uden de store tanker bag. Start fra en ende af og arbejd dig op gennem årene.

Det er ikke til at sige om titlen på albummet er en reference til den nye forsanger, og derfor en ny æra, eller om det vitterligt er knald eller fald for gruppen, der efterhånden har leveret den samme plade et utal af gange. Jovist, de leverer det, man forventer, men så heller ikke mere; ingen overraskelser, bare ren forretning. -davidson