Siden Pestilences glimrende
comeback album, ”Resurrection Macabre” fra 2009, har frontmand og
guitarist Patrick Mameli overtalt to tidligere Pestilence medlemmer,
guitarist Patrick Uterwijk og den geniale bassist Jeroen Paul Thesseling
(Obscura), til at genindtræde i bandets rækker, samtidigt med at man har
fundet en spritny trommeslager i form af Yuma van Eekelen. Resultatet er
blevet den nye og 6. Pestilence udgivelse, ”Doctrine”, og lad mig
allerede nu røbe at Pestilence bestemt ikke skuffer med ”Doctrine”,
selvom det nye album er en hel del anderledes i udtrykket end
”Resurrection Macabre”.
Hvor ”Resurrection Macabre” genfandt mange af de straight up, brutale,
old school death metal dyder fra Pestilences klassiske ”Consuming
Impulse” album fra 1989, reintroducerer ”Doctrine” nogle af de senere
karakteristika, der prægede især ”Testimony of the Ancient” fra 1991 og
”Spheres” fra 1993; to udgivelser ”Doctrine” i udtryk synes at placere
sig sådan ca. midt imellem.
Heldigvis uden at gå helt i den jazz/fusions grøft som gjorde ”Spheres”
så alment misforstået (og sikkert indirekte førte til Pestilences
opløsning i midten af 90’erne), fokuseres der denne gang lidt mere på
flydende Allan Holdsworth agtige soloer og komplekse rytmiske strukturer
på ”Doctrine”, samtidigt med at Thesselings som altid suveræne basspil
har fået mere plads til at udfolde sig, end Tony Choy (Cynic, Atheist)
fik på ”Resurrection Macabre”. Det tekniske death metal præg på
”Doctrine” har dog mest til fælles med den mesterlige ”Testimony of the
Ancient”, dog isprængt nogle næsten thrashy tendenser i specielt de
tungere numre, hvor en tilnærmelsesvis Meshuggah agtig rytmik springer i
ørerne ved indtil flere lejligheder.
En ting der sikkert for manges vedkommende vil kræve en smule
tilvænning, er Mamelis tilbagevenden til den lysere, mere hysteriske og
skrigende stemmeføring, der også på især ”Spheres” uden tvivl skar en
hel del i ørerne på de mere traditionelt indstillede dødsmetal fans.
Desuagtet at også denne anmelder foretrækker den mørkere, mere growlende
vokal på f.eks. ”Consuming Impulse” (Martin van Drunen) og ”Resurrection
Macabre”, har jeg dog efterhånden lært også at leve med Mamelis hang til
en mere hekse agtige vokalstil, men det er bestemt hvad man retfærdigvis
må betegne som en såkaldt ’acquired taste’, der sikkert vil repræsentere
en uoverstigelig hurdle for en del potentielle lyttere; så ER I advaret.
Kombinationen på ”Doctrine” af en lysere stemmeføring, semi-tekniske
death/thrash tendenser og fokus på basspillet bringer i øvrigt minder om
et andet klassisk band med en fantastisk bassist i sine rækker, nemlig
Sadus og Steve DiGiorgio.
På det lyriske plan er ”Doctrine” én lang tirade imod organiseret
religion, specielt den katolske variant af kristendommen, uden at der af
den grund går sataniske eder og forbandelser i den á la Deicide.
Pestilence er i den forbindelse mere på linie med et band som f.eks.
Immolation, der også på intelligent vis piller kristendommens hykleri og
indbyggede dogmer fra hinanden. Måske ikke just det mest originale
lyriske koncept for et metalband, men Pestilence hiver sejren hjem med
elegance og sprogligt vid; tag f.eks. omkvædet til nummeret ”Deception”:
’Seeing is believing/believing is following/following is
religion/religion is deception/deception is life.’
Afslutningsvist synes det på sin plads at sætte ”Doctrine” op imod et
andet klassisk death metal bands nyeste album, nemlig Morbid Angels
”Illud Divinum Insanus”. Både Pestilence og Morbid Angel har på hver sin
siden af Atlanten været med siden dødsmetallens spæde start i slutningen
af 80’erne, og begge bands har holdt sig nogle gevaldige ’pauser’ mellem
udgivelserne, men hvor Morbid Angel på ”Illud Divinum Insanus”
krampagtigt prøver at ’forny sig’ ved at inkorporere generiske
industrial influenser, holder Pestilence i langt højere grad fast i
deres kardinaldyder.
Hvor Morbid Angel trods intentionerne paradoksalt nok kommer til at lyde
mere outdatede end nogensinde, formår Pestilence på ”Doctrine” ved hjælp
af finpudsning og forædling af genrens basale virkemidler at lyde både
tidløse og kontemporære på én og samme tid. Hvad der på papiret lignede
en tæt kamp mellem to af genrens sværvægtere, er endt med en teknisk
knockout i 1. runde; Morbid Angels ”Illud Divinum Insanus” er efter min
bedste overbevisning årets ubestridte skuffelse, mens Pestilence med
”Doctrine” med stor sandsynlighed vil placere sig pænt højt på
undertegnedes liste over de vigtigste og vægtigste metalalbums i 2011.
-byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|