I de tidlige 90’ere herskede
Pantera supreme i metalverdenen med deres kombination af moderne metal
og thrash, der af nogle blev genrebetegnet som power groove; især pga.
guitarist Dimebag Darrells (R.I.P.) evne til konstant at komme op med
det ene gyldne kongeriff efter det andet. En smule i skyggen af Pantera
befandt der sig dog en lille tæt trio ved navn Prong, der på især
udgivelserne ”Beg To Differ” fra 1990, ”Prove You Wrong” fra 1991 og
”Cleansing” fra 1994, beviste at bandet i form af guitarist og sanger
Tommy Victor havde en seriøs udfordrer til Dimebags titel som
riff-meister numero uno på 90’ernes metalscene.
Efter albummet ”Rude Awakening” fra 1996 var der tavst som graven
omkring Prong, indtil Victor som eneste originale medlem i 2003 forsøgte
sig med et ’comeback’ i form af udgivelsen ”Scorpio Rising”; et album
der med sit noget gumpetunge og uinspirerede indtryk virkede som en svag
afglans af fordums styrke. Prong blev da også snart atter lagt på is,
mens Victor i stedet arbejdede for andre mere højtprofilerede
notabiliteter såsom Glenn Danzig og Ministry.
Om det er effekten af at være for meget i selskab med en indebrændt
ildsjæl af en mørkemand som Al Jourgensen fra Ministry, skal jeg lade
være usagt, men faktum er at Victor nu atter engang har pudset Prong
navnet af og forsøger at genskabe magien på det nye album ”Power of the
Damager”, som i øvrigt udgivet på Al Jourgensens pladeselskab 13th
Planet. Denne gang er der heldigvis HELT anderledes bid i Prong, end der
var på ”Scorpio Rising”. Der er så at sige atter kommet power i Prong!
Tommy Victor har virkelig genfundet gnisten, og mandens møggreb af en
rytmeguitar kaster atter engang voldgrooves fra sig med næsten
skræmmende selvfølgelighed. Også rent vokalt er Victor tilbage i topform
på ”Power of the Damager”; objektivt har han måske aldrig været nogen
stor ’sanger’, men mandens stemme er umiddelbart genkendelig, og på det
nye album lyder han mere pissed off og besat, end han har gjort siden
”Cleansing” for mere end 10 år siden; hør f.eks. bare nummeret ”No
Justice”!
De industrial/electronica eksperimenter som Prong legede med på især
”Cleansing” og ”Rude Awakening” er dog ikke-eksisterende på ”Power of
the Damager”, hvor udtrykket er skåret helt ind til benet, så Prong
fremstår som et helt rent power-trio band med næsten 100 % fokus på
endeløse rækker af barberbladsskarpe dræber-riffs på en bund af
knastørre tromme/bas grooves. Derfor minder det nye album faktisk også
mest om gennembruddet med ”Beg To Differ”, som så også i min verden
stadig er Prongs bedste udgivelse. Dog kommer mange af numrene på ”Power
of the Damager” besnærende tæt på, og jeg tør næsten ikke tænke på
hvordan materialet på det nye album ville have taget sig ud med en Terry
Date produktion og med Ted Parsons og Paul Raven tilbage i rytmegruppen!
Den nye trommeslager Aaron Rossi er måske lige knap nok nogen ny Ted
Parsons, men han virker langt mere veloplagt end Dan Laudo, der på
”Scorpio Rising” lød som om han spillede på et blandingsmisbrug af
valium og sovepiller, og også Victors produktion er godkendt; af og til
synes lydbilledet dog at være lidt vel presset og komprimeret, hvilket
måske lige tager en anelse af brodden af de fantastiske riffs, som dette
album ellers er fyldt til randen med, men det er blot en mindre detalje.
Man skal ikke have hørt ”Power of the Damager” mere end 2-3 gange, før
man er komplet indfanget af de absurd mange totalt vanedannende riffs og
grooves, der hurtigt truer med at give permanente
seneskedehindebetændelses-agtige smerter pga. overdreven forbrug af
’luft-riffing’ til maestro Victors taktstok; numre som åbneren ”Looking
For Them”, ”No Justice”, ”3rd Option”, titelnummeret og ”Messages Inside
of Me” burde kunne få gang i selv den mest indolente stivstikker.
Højdepunkterne er dog ”The Banishment” og den afsluttende ”Changing
Ending Troubling Times”; førstnævnte minder som den eneste skæring på
albummet lidt om materialet fra ”Cleansing”, mens sidstnævnte veksler
forbilledligt mellem nogle hurtige intense thrash parter og nogle
væsentligt tungere passager, hvor Victor folder sig ud i noget nær Tony
Iommi stil. Både ”The Banishment” og ”Changing Ending Troubling Times”
kan snildt måle sig med Prongs bedste numre som ”Lost & Found”,
”Unconditional” og ”Snap Your Fingers, Snap Your Neck”; kun ”Pure Ether”
og ”Spirit Guide” holder i mine ører ikke helt det generelt høje niveau,
som de resterende 10 kompositioner på ”Power of the Damager” holder.
Skulle man lave en liste over årets 20-25 mest memorable og catchy
riffs, er der vel en 10-15 mere end velkvalificerede kandidater at finde
på ”Power of the Damager”; et album som ikke vinder nogle priser for
hverken variation eller nyskabelse, men som med stor succes reetablerer
Tommy Victor som en af vor tids største riff-mestre. Glem alt om
”Scorpio Rising”; ”Power of the Damager” er Prongs egentlige comeback
som power groove genrens fremmeste eksponenter, nu hvor Pantera desværre
for evigt er lagt i graven. Årets comeback? –byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|