Protest The Hero er Avenged
Sevenfold og Coheed and Cambrias bastard-barn født efter en ubehagelig
nat, man fristes endda til at sige vulgær, siden ”Scurrilious”, navnet
på bandets tredje og nyeste plade, netop kan oversættes til blandt andet
vulgær. Der bliver ikke lagt skjul på de proggede elementer på pladen,
lige fra start udvises der teknisk snilde og egentlig lover det virkelig
godt. ”C’est La Vie”, der ligeså er første singleudspil, åbner ballet på
”Scurrilious”, og der bemærkes straks, at der er fart over feltet. Man
kan sagtens høre relationerne til de to ovenstående bands, Avenged
Sevenfolds punkede udtryk blandet med Coheed and Cambrias skiften af
taktart. I sig selv er det ikke en dårlig cocktail; fart blandet med
lidt spænding. Men det holder desværre ikke distancen.
”C’est La Vie” er et godt åbningsnummer, for det demonstrerer alle de
færdigheder som bandet besidder, men samtidig er det også deres hybris,
da de får alle ideerne fyret af på næsten fire minutter. Tilbage står
man med ni andre numre, der i sig selv er ligegyldige. ”Hair Trigger”
har, som noget lidt specielt, gæstevokal fra singer/songwriter Jadea
Kelly, og her begynder det platte element desværre at skinne igennem,
der er vedholdende på resten af pladen. Jadea og Rody Walker, forsanger,
fremfører en call/response-vokal, der får lytteren til at føle, at denne
er landet midt i et skænderi mellem et par, der ikke rigtig gider
hinanden mere. Det er et irritationsmoment, og en sikkert habil
sangerinde som Jadea virker så malplaceret, at man i sidste ende skipper
nummeret. Ligeledes fortæller pressematerialet, at teksterne på
”Scurrilious” er de mest personlige i bandets historie, da Walker
åbenbart er begyndt at skrive dem selv. Det er svært at tro, når en
linje som denne får lov til at slippe igennem: ”Kev’s hair just keeps
falling out/And Chris just keeps getting fatter”. Personlig? Ja.
Interessant? Ikke det mindste. Ironisk nok er ”Tapestry”, hvor teksten
er fra, også et af de bedste numre på pladen. For så ligegyldige som
teksterne end er, så gør Walker det rigtig godt rent vokalmæssigt, især
på ”Tapestry”, der beviser hvor godt et sammenspil bandet efterhånden
har fået indlært.
Protest The Hero kan uden tvivl levere stærke numre, især ”Termites”
står virkelig ud fra de andre, for ligesom på ”Tapestry” føles
sammenspillet langt bedre på dette end tidligere numre, hvor det i
stedet er en stor rodebunke af instrumenter og vokal, der bliver
fremført på fire minutter uden nogen større sans for sammenhæng.
Desværre bliver det igen trukket ned på et lavere niveau grundet de
lettere fjollede og mystiske tekster. ”Sex Tapes” beskriver fænomenet
omkring optagelser af kendes seksuelle eskapader, men det føles
ligegyldigt og i sidste ende kun som fyld på en plade, der skulle have
været instrumental, for den instrumentale del er uden tvivl
bemærkelsesværdig. Vokalmæssigt har Walker, som tidligere nævnt, en
spændende vokal, der favner bredt, det er bare umuligt at se bort fra
den tekstlige del, når man bliver imponeret af vokalen. -davidson
Kom
med kommentar i vores FORUM
|