Så er tiden kommet til en af årets
mest prominente danske metaludgivelser. Allerede på albummets titel og
frontcover aner man, at Raunchy bevæger sig endnu et skridt væk fra
deres futuristiske og industrielle udgangspunkt. Dette kan man ikke
bebrejde de gæve Thisted drenge, for historisk set har det åbenbart
været Raunchys naturlige udvikling siden debuten ”Velvet Noise” fra
2001. Gradvist og kontinuerligt har de efterfølgende udgivelser bevæget
sig mod det Raunchy man hører på ”Wasteland Discotheque”. Det kan man så
enten være for eller imod. Da jeg hører til dem sætter mest pris på
debuten og den efterfølgende ”Confusion Bay” fra 2004, så må jeg
indrømme at jeg hører til den konservative fløj, der gerne havde set
Raunchy udvikle sig endnu mere ud i cybermetal á la Strapping Young Lad.
Den forholdsvis lunkne karakter siger derfor mere om denne anmelders
personlige smag end om albummets egentlige kvaliteter.
Hvad er Raunchy version 2008 så for en størrelse? Det er såmænd intet
ringere end et af kongerigets mest kompentente metalnavne, med voksende
medieopmærksomhed og publikum. Så set ud fra det synspunkt har bandet
valgt den rigtige strategi. Men Raunchy er ikke blot et kommercielt
tænkende og beregnende band. Der har netop været tale om en gradvis og
naturlig udvikling, så Raunchy står sikkert og modent på fødderne i
deres udtryk og integritet. De spiller som det de er: et gennemtestet
fuldblods metalmonster der er rykket ud på dansegulvet. Derfor hænger
hele konceptet godt sammen på ”Wasteland Discotheque”. Raunchy er stadig
metal, tag ikke fejl af det. Numre som ”Somewhere Along The Road” og
“Warriors” bliver aldrig club hits på Ibiza. Spillelysten og
aggressionerne henholdsvis driver og vælter ud af højtalerne. Bunden er
lagt med en distinkt cathy feeling, godt hjulpet på vej af den
allestedsnærværende Jacob Hansens smukt disponerede produktion.
Der hvor konceptet efter min smag bliver spændt for hårdt ud, er med
coveret af Rockwells 80’er hit ” Somebody's Watching Me” og endnu mere
på den efterfølgende og skamløst poppede ”A Heavy Burden”. Men igen er
det et spørgsmål om smag, og herfra er der respekt for musikere, der
ikke bange for at spille det de kan lide. Det’ jo ligesom det, det hele
handler om. ”Wasteland Discotheque” er ikke et pludseligt
hovsa-vi-bryder-med-stilen-fejlskud, som man før har set grelle
eksempler på fra så monumentale navne som Metallica (Load, 1996) og
Megadeth (Risk, 1999). Både gamle og nye fans vil kunne headbange og
danse boogie woogie til endnu en dansk metaludgivelse af international
klasse. Jeg vipper forsigtigt med fødderne…-simon
Kom
med kommentar i vores FORUM
|