Bortset fra genrens giganter i
Dream Theater, der ufortrødent sprøjter det ene teknisk upåklagelige og
om ikke andet så kommercielt vellykkede album ud efter det andet, synes
den traditionelle progressive metal at være inde i en kunstnerisk
tørkeperiode i disse år, hvor det progressive element i metal
tilsyneladende forvaltes bedre som krydderi hos de mere
eksperimenterende math-core, post-hardcore, black og death metal bands.
Spørgsmålet er om Redemption, der jo som bekendt har Fates Warnings
forsanger Ray Alder som frontmand, med deres nye album “Snowfall On
Judgment Day” kan tilføre den hensygnende prog.-metal genre den
saltvandsindsprøjtning, den i udpræget grad har brug for? Da førnævnte
Fates Warning holder endog meget lav profil for tiden, har guitarist Jim
Matheos i samarbejde med Kevin Moore (ex. Dream Theater, Chroma Key) har
travlt med O S I, samtidigt med at Ray Alder altså står vokalt i spidsen
for labelmates Redemption, men mens seneste O S I album, den aldeles
fremragende ”Blood” fra tidligere i år, havde modet til at sprænge den
progressive metals snærende bånd og tænke ’outside the box’, tager
Redemption den mere sikre rute og holder sig behændigt men også en smule
for forudsigeligt indenfor genrens vedtagne konventioner.
Redemption starter ellers rigtigt stærkt ud på “Snowfall On Judgment Day”
med ”Peel” og ”Walls”, der begge byder på stærke melodier og omkvæd
tilsat teknisk forfinet og alligevel tung og potent prog.-metal.
Herefter følger et af de hidtil hårdeste Redemption numre i form af
”Leviathan Rising”, der næsten nærmer sig power metal/thrash genren i
sit aggressive og intense udtryk, inden den pianobårne ”Black and White
World” på glimrende vis udforsker anderledes melankolske og afdæmpede
stemninger.
Første halvdel af “Snowfall On Judgment Day” fremstår således efter
undertegnedes mening stærkest, indtil albummets lavpunkt kommer ca.
midtvejs i form af ”Another Day Dies”, hvor James LaBrie står for
gæstevokalen på et nummer, der i mine ører mest af alt fremstår som en
forkastet, second rate Dream Theater komposition. Herefter rammes
topniveauet aldrig helt igen, og i det hele taget er “Snowfall On
Judgment Day” med sine godt 70 minutter alt for langt med den 11
minutter lange afsluttende ”Love Kills Us All/Life in One Day” som den
største synder i den henseende.
At “Snowfall On Judgment Day” er et rigtigt solidt og velspillet album,
kan der dog ikke herske to meninger om, hvis man ellers er fan af
klassisk progressiv metal, men samtidig er udgivelsen i opbygning og
udtryk også så meget lig ”The Origins of Ruin” fra 2007 at
karaktergivningen uvægerlig må ende på samme niveau som forgængeren.
Rent faktisk kunne “Snowfall On Judgment Day” såmænd ligeså godt have
været udgivet i 1994 som i 2009, så det bliver nok heller ikke fra
Redemptions side at man i fremtiden skal forvente den helt store
fornyelse indenfor den stagnerende progressive metals rigide rammer.
Redemption vil med andre ord uden tvivl tilfredsstille gamle inkarnerede
yndere af genren og fans af bandet mere specifikt, men jeg tvivler mere
på, om Redemption får så fandens mange nye tilhængere i folden på
baggrund af “Snowfall On Judgment Day”. Faktum er i hvert fald at
Matheos og O S I tager en hel del flere kunstneriske chancer på ”Blood”,
end Alder & Co. gør på “Snowfall On Judgment Day”, så er budgettet kun
til ét progressivt metalalbum i år, ville jeg nok vælge den mere
nyskabende ”Blood” frem for den mere konservativt indstillede “Snowfall
On Judgment Day”. –byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|