Amerikanske Rwake kommer fra
sydstaten Arkansas, samme stat som tidligere præsident Bill ‘I did not
inhale’ Clinton kommer fra, men modsat Clinton tror jeg ikke Rwake nøjes
med at snuse til de illegale substanser; i hvert fald ikke hvis musikken
på bandets nye album ”Voices of Omens” er nogen indikation...
Tidligere har Rwake udgivet to albums på mindre selskaber, men med
”Voices of Omens” er denne psykotiske sekstet rykket over til Relapse
Records, hvilket altid bør give anledning til at spidse ører. Heller
ikke denne gang svigter Relapse Records’ eminente evne til at opsnappe
nyt talent på det helt rette tidspunkt, for ”Voices of Omens” er en
regulær perle af et album! Men til gengæld en perle man skal grave sig
vej gennem store mængder beskidt mudder og sumpet ælte for at finde frem
til; det er nemlig en ualmindelig uhumsk og møgbeskidt musikalsk rejse
at lytte sig gennem den time ”Voices of Omens” varer, men har man mod på
at få ’lidt jord under neglene’, leverer Rwake til overflod de metallisk
råmaterialer. Illegale eller ej...
Det der udover den massive, begsorte musik især gør Rwake til et
skizofrent syretrip af devasterende dimensioner er vokalarbejdet. Den
hvæsende kvindelige vokal minder om et større anskudt kattedyr af en
slags, der vrider konstant sig i afsindig desperat smerte, mens de
dybere mandevokaler minder mere om gutterne fra Neurosis, nærmere
betegnet fra dengang Scott Kelly & Co. stadig skabte noget nær det
tungeste musik på denne jord. Ja faktisk kunne musikken på ”Voices of
Omens” godt til tider i forvreden, sjæleudkrængende tyngde minde om
Neurosis’ mesterværk ”Through Silver in Blood”. Forskellen er dog at
hvor Neurosis har sine rødder i hardcore, er Rwake tydeligvis mere
baseret i en klassisk southern metal tradition, bare forvrænget til
ukendelighed med psykedeliske Moog-synthesizers/samples og riffs så
slimede og sludgy at man som lytter føler sig som Martin Sheen i filmen
”Apocalypse Now”, mens denne kæmper sig vej gennem et hedt,
uigennemtrængeligt og fjendtligt floddelta på vej til oberst Kurtz i
selve mørkets hjerte.
Apropos traditionel southern metal så er labelmates Alabama Thunderpussy
på vej med deres nye og vellykkede ”Open Fire” album, der musikalsk
præsenterer det sydlige Amerika, som det vel gerne ser sig selv
repræsenteret; som befolket af hårdtarbejdende, ligefremme og gæstfrie
godtfolk, der bare godt kan lide en kold Budweiser fra tid til anden.
Rwake viser derimod bagsiden af medaljen i toner og tekst; her lugter
alt snarere af bigot hykleri, indavlet ignorans, lyssky Ku Klux Klan
møder, raceuroligheder og selvgodhed i USAs bibelbælte. Tilsat en
dræbende dosis drug-induceret paranoia...
På grund af de mange forvrængede lag i musikken og den passende, men ret
uldne produktion skal man ikke forvente at ”Voices of Omens” giver 100 %
mening efter de første mange gennemlytninger, hvorfor det også er
omsonst at beskrive suveræne skæringer som “The Finality”, Crooked
Rivers”, “Leviticus” og den afsluttende “The Lure of Light” i detaljer.
Alle numrene er, bortset fra en intro og et lille intermezzo, 7 minutter
lange eller mere, og alle indeholder de elementer af både doom, southern
metal og sludge tilsat en enkelt akustisk passage eller to fra tid til
anden for at opbløde det generelt ugennemtrængelige lydbillede.
Året er jo som bekendt endnu ungt, og en hel håndfuld af undertegnedes
mere etablerede favoritbands byder ind med nye albums senere i 2007, men
indtil da er ”Voices of Omens” at betragte som årets hidtidige
højdepunkt for mit vedkommende. Det er nok trods alt mere end tvivlsomt
om ”Voices of Omens” løber af med titlen som årets album, når et sådant
skal kåres til sin tid, men Rwake kunne meget nemt være et godt bud på
den mest spændende metalliske nyopdagelse i 2007, i hvert fald hos denne
anmelder. Lad syretrippet begynde... - Byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|