Ingen tvivl om at ”the
unaVOIDable” er en uforsonlig størrelse, der tager afstand og bryder
bånd, musikalsk såvel som lyrisk. Alene et kig på det nye logo samt et
markant skift i grafisk design indikerer en nu større kløft mellem
Sanctus Daemoneon og black metal inputtet, der vejede tungt på ”Grey
Metropolis” debuten. Serien af grumsede, flammende gullige fotos vidner
om personligt forfald med alt, hvad dertil hører af substanser til at
accelerere processen – piller, hård sprut og det der er værre.
Murbrokker, forladte bygninger og tomme kældre viser et liv, der var.
Som stærkeste billede på værkets narrativ står motivet af personen, der
i rygvendt positur vandrer ud gennem en ligeledes tom tunnel. Ud og væk
med alt bag sig.
Bortset fra romertal er de ti kompositioner ingen titler tildelt. Et
vink med en vognstang om at kronologien er af største betydning. Åbneren
falder ganske atypisk i forhold til det, der kommer senere. Et relativt
ligefremt rocknummer i slægtskab med ”The Great Escape” fra
mini-albummet, ”Nothingless Nothingness”. Det rammer hårdere i kraft af
den nedbarberede tilgang, hvor bassen og en simpel, møgbeskidt
trommerytme agerer rygrad for synth, guitar og vokal at kravle
modbydeligt hen over. Herefter rykkes fremskridtet for alvor op i gear.
Næste track overrasker med kombinationen af lettere psykedelisk guitar
og et solidt trip hop beat, der emmer af storby. Vokalen er harskt
råkold og raser af livslede uden ynk. De særprægede modsætninger stiger
mod et tøjlet inferno, som lægger distance til, da Sanctus Daemoneon
tidligere gjorde i mere statiske lydkollager og delvist metallisk input.
Faktisk er masteringen håndteret af Shawn Joseph, som bl.a. har været
inde over Portishead, hvilket kan have medvirket til fremhævning af de
rette nuancer i den henseende.
På ”III” er drivkraften en tikkende urværksrytme, dæmpet til lige
akkurat ikke at skurre – men markant nok til fremhæve forfaldets
stensikre fremdrift. Subtilt og effektivt med sidste halvdels
synth-eskalering som det mest voldsomme udslag. Anderledes er den
efterfølgende komposition, som starter lige på og hårdt med bombastisk
dragende keyboardflader. Vokalsiden får heller ikke for lidt, hvad enten
de flossede sluser lukkes helt op, eller den moderes til en delvis
hvisken, der stadig brænder hårdt igennem. Præstationen er der som sådan
intet i vejen med - graden er overbevisning og alvor er ganske væmmelig.
Albummet igennem kunne vokalen dog visse steder med fordel have ligget
en anelse lavere i mixet for at give bedre råderum til lydfladerne
under.
Ulig de tidligere udspil har kernen af Sanctus Daemoneon denne gang
gjort brug af gæstebidrag ”VII” byder på hele to af slagsen. Først er
der supplerende vokal fra Der Doktor, som normalt figurer i Mommy Hurt
My Head (tjek deres debutalbum for en ondsindet dosis industrial/EBM).
På samarbejdet her er stemmen tæt på dødelignende og tangerer undertiden
det mekaniske. Et fornuftigt modspil til Corsos verbalt rustne galde
over de sagte lydflader. Den klagende, men ellers tilbageholdende
guitarsolo fra Jesper Leth Pedersen står på samme måde i skarp kontrast
til, hvad har været at forbinde med projektet på forgængerne.
Et imponerende bizart indslag er ”IX”. Som decideret duet mellem Corso
og The-Being, der også er skaber af albummets grafiske design, brydes
atter med det forventelige. Baslinjerne og trommebeatet er en forbandet
catchy omgang, der komplimenterer, at The-Being stemmemæssigt ligger et
sted mellem en syg David Bowie på syre og vokalen fra de tidlige
firseres dunkle, pulserende post-punk. Nok albummets eneste track der –
set bort fra den lyriske sti – kan vristes ud af sammenhængen og stå
alene.
Som ende på den nedadgående spiral byder ”X” absolut ikke på nogen
resolution til det søle af turbulens, man er blevet trukket igennem.
'All trains departed, the benches all empty / Take my seat, now useless
to me.' Den næsten selvfede glorificering, man ofte støder på, når det
kommer til elendighed, er komplet fraværende, som ”the unaVOIDable”
ebber ud. Et skræmmende klarsyn omkring forfaldet der afspejles i
kompositionens rolighed og den underspillede gæstesolo af Lars Strøm.
Hvor, Sanctus Daemoneon bevæger sig hen efter kollisionen med det
eksistentielle nulpunkt, er kun at gisne om. Albummet er en i det store
hele fuldendt, velflydende oplevelse og klart deres hidtil stærkeste,
som hvert udspil har brudt med elementer fra det forrige. Personligt er
jeg nysgerrig efter, om flere numre med det catchy aspekt og den højnede
rytmiske sans i fokus ville kunne give pote. Men som ”the unaVOIDable”
mere end noget demonstrerer, kører projektet et helt eget løb på tværs
af genrekasser og konventioner, så hvad, det reelt munder ud i, er
spildt energi at gisne om. -guldmann
Kom
med kommentar i vores FORUM
|