sexdrome - grown younger
CCC 2010 Black metal/punk Youth Attack Records --

Når der frisk fra trykken dukker nye Youth Attack udgivelser op, skal man sjældent blinke mange gange med øjnene, før de er væk igen. Vejen til den for tiden maniske opmærksomhed omkring det lille label er banet med kombinationen af relativt begrænsede oplag og en sans for fokus på den fysiske præsentation, hvad enten der er tale om vinyl, kassettebånd eller diverse tryksager. Det har heller ikke skadet, at forskellige fraktioner af væmmelige, trendhoppende hipstere har bestemt sig for, at Youth Attack er stedet, hvor det sker lige nu, hvis man vil være lidt smart og hemmelig. Det vil sådan nogle hipstere jo normalt voldsomt gerne, mens de lægger et tågeslør af ironisk distance i alle retninger.

Mlp'en fra Sexdrome er gjort af nydelige materialer, der får den gennemsnitlige punk/hardcore udgivelse til blegne. Coveret er lavet på gammeldags 'tip on' facon, hvor artworket trykkes på et løst ark papir, som derefter limes på et tungt, foldet stykke karton. Tjek pladesamlingerne hos de ældre generationer i familien for flere eksempler. Stoughton Printing Co. sidder tungt på metoden nu og har nok været på spil her.
Den medfølgende booklet er holdt stilren med saks-og-lim æstetik, skrivemaskinetekst samt en væsentlig del af kollagerne fokuseret på BDSM-fotos. På den anden side er der ikke meget nyt under solen, om man allerede har været igennem en Eyehategod plade eller tre.

Sexdrome gennempløjer i overensstemmelse med titlen en ungdommelig bastardlyd af hardcore punk og black metal. At det er maksimalt lo-fi og forbandet skramlet, føles næsten overflødigt at nævne. Debut-kassetten under det gamle Pruneface navn erindrer jeg ganske enkelt ikke, om jeg har hørt i fuld længde eller ej - det må være gået tabt i tågerne – men den efterfølgende Sexdrome 7” er en anden sag. Alt efter humøret eller vind og vejr føltes den enten som et formålsløst mashup af de to genremæssige håndfulde – eller som en effektiv grovfil hen over hjernebarken. Had/kærlighed for fuld skrue. Vel næsten et kompliment af en slags?

Med ”Grown Younger” er sagen en anden, selvom stilen forbliver uændret. Sexdrome spiller ikke voldsomt blændende, hvilket kan være ganske tiltænkt (punk-politiet ville sikkert også sætte en stopper for alt andet), men der er fandeme skrald på turbinen, og numrene har fået en tand mere form, hvilket afværger en god sjat af forpustetheden fra forrige ep. Vekselvirkningen mellem ildevarslende, nærmest nølende opladning og afsindige energiudbrud bliver den helt store force.

Andre steder kommer den gammelskolede knallert-black metal i førersædet – især ”Moriah” ruller nogenlunde lige ud ad landevejen. ”Strung up” starter i punkens navn, men transformeres til et raslende, højspændt støjhelvede, hvor den godt kvadrede guitar egentlig viser sig at være relativt fængende. Spredte, kortfattede hints til Amphetamine Reptile agtig noise rock er næsten aldrig en skidt ting – heller ikke for Sexdrome, og ”W.I.E.R.V.W.I.” har fat i noget af det rette. Dog halter pladen som helhed ved, at nogle numre er klart stærkere end andre, samt at den evigt raslende vokal næppe ville tage skade af en anelse større spændvidde og variation i udladningerne.

Den endelige dom er faktisk ikke så harsk som musikken. Sexdrome har snildt potentialet til at blive rigtig fede, og når det kommer til danske udgivelser, kan jeg kun sige; hellere det her end så skræmmende meget andet. Pladen er netop genoptrykt på hvid vinyl – selvfølgelig i et begrænset oplag på 400 eks. Virker Sexdrome tiltalende så snup en før din lokale hipster. You snooze, you lose... -guldmann