Slash må nok siges at tilhøre
den fællesmængde af kendte, ikoniske personager, der, som man siger,
"ikke behøver yderligere introduktion". Det vil jeg derfor ikke bruge
unødvendig spalteplads på, men i stedet kaste mig over guitarlegendens
første reelle soloudgivelse siden han tilbage i '96 forlod sit daværende
band...
Der er adskillige grunde til, at "Chinese Democracy" minder så lidt om
de gamle G'n'R-fuldlængder, som tilfældet er. Personen Slash er bare en
af de allervæsentligste af disse grunde. Det kan tydeligt høres på "Slash",
som skiven her i et guddommeligt inspireret øjeblik er blevet døbt. Lige
så forskelligartet et udtryk som det har ført til, at pladens 14 sange
er blevet tildelt 12 forskellige gæstevokalister, lige så velkendt
klinger hovedpersonens allestedsnærværende Gibson-signaturlyd og
melodisk blues'ede rock'n'roll-licks. Hermed får hver enkelt sanger et
par bevingede ord med på vejen...:
Der er passende nok en mindre cirkel, som bliver afsluttet på åbneren "Ghost".
For det første medvirker mr. Izzy Stradlin. Det kan mærkes.
Dual-rytmespaderne er ren og skær vintage-G'n'R, og selvom "Ghost" næppe
kunne have befundet sig på nogen G'n'R-skive, lyder den stadig mere af
Guns, end Axls band gør i dag. For det andet leveres vokalen af Ian
Astbury fra The Cult, der netop headlinede G'n'R's første USA/Canada-tour
i '87, og han står fortsat for en af rockens både lettest genkendelige
og mest sjælfuldt indlevede vokaler. En fin start der langt hen ad vejen
både er en fin repræsentant og indikator for det gennemgående niveau.
Endnu en velkendt røst følger. Den akustiske intro på "Crucify the Dead"
får mig ikke umiddelbart til at tænke på Ozzy, men så snart han åbner
munden, er man ikke i tvivl. Mandens sangstemme lyder stærkere i dag,
end den har gjort i årtier. - Men til forskel fra hans sidste par
udgivelser stinker han ikke langt væk af autotuner, så medmindre
studieteknologien er blevet drastisk forbedret i løbet af de sidste par
år, så har The Ozz sgu virkelig oppet sig. Hans tekst omhandlende en vis
rivaliseren, hvori Slash udgør den ene part, er ligeledes glimrende og
bør tjene som bevis for, at manden næppe er færdig som sangsmed
foreløbig. Omkvædets energi er meget kontrolleret, hvilket giver både
vokal, tekst og melodi mere spillerum. "Crucify the Dead" er i disse
ører albummets kvalitetsmæssigt bedste skæring.
Den mest kontroversielle medvirken leverer uden tvivl Fergie, som til
daglig går rundt og er hamrende sexet og desværre også synger i et
forfærdeligt teenagepop-fænomen. Så meget desto mere positiv en
overraskelse er det at høre hende gi' den som rockfurie på "Beautiful
Dangerous", hvis titel ikke er til at tage fejl af. Stemningen går fra
"beskidt" i introen til "lummer" i verset til et omkvæd, der koger over
af farlige fristelser. Man forestiller sig uvilkårligt den labre
sangerinde danse eksotisk på den stang, hun synger om at snurre rundt
omkring, og hvis symbolik sjældent har været mere indlysende. Giv
denneher skæring et par chancer, metalheads. Den vokser på en, indtil
den er lige ved at eksplodere. (Heh-heh.)
"Back From Cali" er skivens absolut mest uimponerede nummer, og er med
sin dejligt sommer-agtige feel-good-stemning ganske enkelt umulig for
mig ikke at holde af. Sanger Myles Kennedy, kendt fra de dersens Alter
Bridge, er den eneste af de medvirkende, der står for to vokalbidrag. Og
skulle man udelukkende bedømme vokalisterne ud fra deres respektive
præstationer hér, beviser han med sine to af slagsen sin tekniske
overlegenhed overfor samtlige de andre vokalister, - hvilket må siges at
være forbandet fornemt i dette selskab. Ingen af de to skæringer er
mildt sagt videre rock'n'roll, men de beviser Slashs formidable evne til
med få, basale værktøjer at flække simple, effektive melodier sammen,
som man efter et par lyt nærmest må kæmpe for at ryste ud af kraniet.
"Back From Cali" er en supercharmerende størrelse. - Måske lidt FOR
charmerende for nogle, men her i huset går den rent ind.
På samme måde er "Promise" - muligvis den mest poppede størrelse på "Slash"
- skåret over en gammelkendt kadence, men virkningsfuld som bare fanden,
ikke mindst grundet en vis hr. Cornells fuldstændigt overlegne styr på
sine melodilinier. Med en sådan sang, der i princippet kunne have
befundet sig på mandens '99-mesterværk "Euphoria Morning", er man i
endnu højere grad end normalt villig til at tro på, at hans modbydelige
Timbaland-kollaboration slet ikke eksisterer. Så længe det bare lyder
hen ad dét her, må manden have al den solokarriere, han har lyst til.
Personligt forstår jeg ikke helt, hvorfor "By the Sword" er gået hen og
blevet et singleudspil. Med sin Zeppelin'ske tyngde og mystik samt
western-agtige retro-aura i verset er den lige så oplagt til
Wolfmother-frontmand Andrew Stockdale, som den virker malplaceret på en
populær hitliste på denne side af 70'erne. Men selvom det virker
underligt, skal jeg da være den sidste til at brokke mig over, at folk
får hørt noget ordentlig musik. Det er ikke skivens bedste sang i disse
ører, men den er for så vidt upåklageligt fulgt til dørs.
Omvendt forstår jeg heller ikke, hvordan den smagfulde lille sag "Gotten"
har fået den relativt hårde medfart, der synes at være tilfældet. Om man
så måtte bryde sig om Maroon 5 eller ej, er Adam Levine endnu et
pragteksemplar på en stemme, der står lige så godt til de forudgåendes
som "Gotten" giver afveksling på skiven. Netop de poppede og afdæmpede
sange bliver lige en enkelt eller to for mange hen imod albummets
slutning, men jeg havde alligevel foretrukket at det hårde C-stykke var
blevet udeladt fra "Gotten", som er ganske skudsikker på sin egen vis
uden at være det tilnærmelsesvist stærkeste nummer.
... Og så er der ellers rock'n'roll! - Hvad andet kunne man dog også
forvente med Ian "Lemmy" Kilmister bag mikrofonen? "Doctor Alibi" er
straight-up uforfalsket tre-akkorders derudaf-rock med punkens
umiskendelige ild brændende lige dér, hvor Axl Rose er højest, når han
forsøger at nå dette ene samarbejde til sokkeholderne. Smag og behag er
nu engang forskellig, så der er mange uenigheder om kvaliteten på flere
numre på "Slash", men jeg har hverken set eller hørt én eneste respons
på "Doctor Alibi", - og det tæller en hel del efterhånden, - der ikke
istemte et veritabelt hyldestkor. Jeg hopper gladeligt med på vognen og
vover at lade mig tage på ordet, når jeg siger, at "Doctor Alibi" rocker
federe end noget andet på hele denneher plade.
Den største skuffelse for mit vedkommende består i, at Dave Grohl, hvis
musik jeg alle dage har holdt umådeligt meget af, insisterede på kun at
spille trommer på den således instrumentale "Watch This". Til gengæld
har det jo så indløst skivens uden sammenligning bedste trommebidrag, og
hverken værre eller mindre interessant bliver det af, at rytmegruppens
anden halvdel på "Watch This" hedder Duff McKagan. Som den eneste
skæring er denne udelukkende skrevet af Slash selv, og det er tydeligt,
at han har forstået at give dén fornødne og vitale plads til både
musikerne og temaet, som gør, at et instrumentalnummer skal kunne
fungere. Under omstændighederne afgjort en godkendt sviptur udi
instrumentalterritoriet.
Når jeg kalder Fergies medvirken for "den mest kontroversielle", er det
naturligvis med alle tænkelige forbehold for, hvad man måtte mene om
gøglerklovnen Kid Rocks ditto. Jeg hader den talentløse nar, og jeg
forbander hans evindelige pissen op og ned af min yndlingsgenre herfra
og til evigheden. Men han viser sig - for bedre eller værre - rent
faktisk at være i stand til at synge. "I Hold On" er - Kid Rock eller ej
- faktisk fed, melodisk rock. Pudsigt nok minder den mig forøvrigt en
smule om "Back To the Moment" fra den iøvrigt fuldstændig kriminelt
udskældte Snakepit-skive "Ain't Life Grand", og det kommer desværre til
at trække en kende yderligere op i den samlede bedømmelse. Jeg har det
svært med rent faktisk at kunne lide et nummer, hvorpå Kid Rock synger,
men det er nu engang sådan, det er - lidt på samme måde som når man fra
tid til anden er nødt til at anerkende Tom Cruises skuespillertalent.
"Nothing To Say" har ham der fra de der "Avenged Sevenfold" på vokal, og
ligesom med de fleste andre numre herpå har Slash under
skrivningsprocessen forsøgt at ramme i nærheden af vokalistens vante
boldgade, - altså i dette tilfælde med et hårdere udtryk. Problemet
består i, at det er uvant territorium for rock'n'roll-guitaristen Slash,
hvis bud på et metal-agtigt riff slet og ret er metervare. På samme måde
ender omkvædet med at være lige så kedeligt at høre på. - Nøjagtigt som
de har for vane hos "Avenged Sevenfold". Ganske passende, egentlig.
"Starlight" er føromtalte Myles Kennedys andet bidrag, og ligesom på
"Back From Cali" er vi ovre i den absolut letteste ende af rockspektret.
Men uden at det hverken bliver smagløst eller foruden nerve. Som nævnt
formår Kennedy at give røv til samtlige andre gæstevokalister, og det
sker især med dette nummer. Manden har simpelthen den stærkeste falset,
jeg har hørt siden, ja, jeg ved sgu hverken hvem eller hvornår. Cornell
er teknisk set hans eneste potentielle konkurrent på denne skive, men
omkvædet gør rent bord. Mine ører er som naglet fast til højttalerne, og
det er på trods af, at jeg næppe nogensinde ville have sat detteher
nummer på, hvis ikke der havde stået "Slash" udenpå dets cover. "Starlight"
samt iøvrigt "Back From Cali" kunne for mit personlige vedkommende godt
ende som et par af de her tilfælde, hvor hele ens smag faktisk lige
rykker sig en lille smule.
Okay, den hidtil ukendte Rocco DeLuca kunne faktisk også godt kandidere
til det teknisk bedste bidrag. Jeg har dog ikke så meget at sige om
"Saint Is A Sinner Too", for glimrende og særegent underspillet som den
ellers er, ender den desværre med at lide en smule under sit eget
ufarlige udtryk og synke lidt i baggrunden. Som tidligere nævnt, er de
afdæmpede numre en kende i overtal hen imod skivens slutning, så man
ender lidt med at længes efter en gang fed rock'n'roll at runde af på...
Desværre formår Iggy Pop langt fra at løfte stemningen og levere den
bragende afslutning, man ville have foretrukket. "We're All Gonna Die"
var, såvidt jeg har kunnet forstå, den første sang, der blev skrevet til
pladen, og den virker da også netop som om, at Slash ikke rigtig er
kommet ind i en tilstrækkeligt kreativ bølge endnu. Iggys bidrag er
langt hen ad vejen kedeligt, men på den anden side kan man mene, at "We're
All Gonna Die" med sit afslappede udtryk netop er et oplagt punktum for
en CD, der for langt størstedelen af sangenes vedkommende er ligefrem,
uprætentiøs og uimponeret. Bedøm selv.
Hvis ikke Velvet Revolver-skiverne gjorde det klart, at hele G'n'R's
basale rock'n'roll-element forlod bandet sammen med Slash, så burde
enhver om ikke andet være overbevist efter denneher skive. Ikke fordi
musikken hele vejen igennem er rock'n'roll, tydeligvis, men fordi Slash
har fat i en fuldstændig basal sangskrivningsapproach, der er lige så
effektiv, som den er ind-til-benet. Jeg ved ikke rigtig, hvem jeg kan,
vil eller bør anbefale "Slash" til, men hvis man brød sig om Guns
og/eller Velvet Revolver, - eller som jeg selv generelt bare sætter pris
på en veldrejet rockmelodi, - er det nærmest obligatorisk lytning. Under
alle omstændigheder er det en af 2010's uomgængelige skiver, hvis man
vil være med i snakken, når der skal gøres status over året. -andreas
Kom
med kommentar i vores FORUM
|