Soilwork er et godt navn til et
metalband. Navnet rammer nemlig to kerneelementer i metalmusikkens
historie. På den ene side handler metal om soil work, om jordarbejde, om
muld og beskidte hænder; metal er arbejdermusik, det er bygget om
kærlighed til håndværket og den disciplin, der ligger i hårdt fysisk
slid og slæb. Men på den anden side handler metal også om at soile, om
at gøre ting beskidte, svine dem til, forvrænge, forstyrre og nedbryde
dem. Metal er musik, der har nedbruddet, støjen, og det antikonforme i
sine gener. Metal handler om at tømme sine kropsvæsker ud på samfundets
normer, gi’ fingeren til dem, der prøver at fortælle en hvad man skal
tænke og hvad der er acceptabelt, og i stedet lukke al sin indestængte
vrede og alle sine frustrationer et i en gigantisk energiudladning.
Så svenske Soilwork har altså navnet med sig. Og historien har de også.
Bandet startede som en del af den svenske melodic death-scene, hvor de
blandede den klassiske Göteborg-dødslyd med en Iron Maiden’sk
fornemmelse for melodi og sangopbygning. Bandets første plade ”Steelbath
Suicide” kom på gaden i 1998, til gode anmeldelser. Navnet blev slået
fast med opfølgeren ”The Chainheart Machine”, der gav dem deres store
gennembrud og en kontrakt med Nuclear Blast. Bandet har siden føjet
yderligere fem udgivelser til diskografien, og nu er den ottende plade,
”The Panic Broadcast”, så udkommet. Tilbage i folden er guitaristen
Peter Wichers, der ikke var med til at lave den noget blandede ”Sworn to
a Great Divide” fra 2007. Bandet har gennem tiden gået mere og mere væk
fra dødselementerne på de tidlige plader, og er gået mod en mere moderne
metalcore-lyd, hvor der satses mere på melodierne, på en klarere og mere
tilgængelig lyd.
Den udvikling bliver slået endeligt fast med ”The Panic Broadcast”, der
er velproduceret, stort anlagt og med de melodiske elementer som
drivkraften i lydbilledet. Alting står krystalklart og der er tydeligvis
brugt tid og penge på at få produktionsværdien op på et højt,
internationalt niveau. Peter Wichers guitararbejde er i top, og det hele
kører derudaf som en stor, velsmurt maskine.
Så langt, så godt. Men så ikke alligevel. For på trods – eller måske
snarere i forlængelse af – det høje produktionsniveau, så er det som om,
at sjælen er blevet suget ud af Soilwork. Numrene følger for de flestes
vedkommende en klassiske metalcore-opbygning: Verset ræser af sted med
råbevokal og speedede trommer, indtil omkvædet kommer med den store
melodiske forløsning. Tilsæt et c-stykke og en guitarsolo, og så er den
metalgris vinkelslibet. Men den klichéfyldte formular kræver at
melodistykkerne virkelig løfter musikken og giver den sjæl og styrke -
og det gør de alt, alt for sjældent på ”The Panic Broadcast”. Hør for
eksempel ”Two Lives Worth of Reckonin”g, hvor kvaliteten af melodien i
omkvædet er på Grand Prix/Dansk Top-niveau. I visse sange (fx ”Let This
River Flow, Epitome”) får de melodiske omkvæd en næsten Disney-agtig,
Circle of Life-stemning, med en solid dosis mainstream pop over sig. Det
står i en mærkelig kontrast til sangerens råben og de chuggende
power-riffs i verset, og giver en fornemmelse af at musikken er lige ved
at flå sig selv midt over indefra.
Melodikernen i Soilworks metalæble er rådden, og det underminerer
balancen i bandets udgave af metalcore. Særligt den første halvdel af
pladen er virkelig buldrende, tomme tønder. Den anden halvdel har nogle
bedre mid-tempo grooves, men det ændrer ikke ved helhedsindtrykket af et
band, der ender med at lyde mere sterilt end levende. Og på den måde
ender pladen med kun at opfylde den ene betydning af Soilworks navn;
håndværket er i top og landbrugsmaskineriet kører derudaf, men jorden er
ugødet og udmarvet. -bencard
Kom
med kommentar i vores FORUM
|