solbrud - solbrud  clonepop
CCCCC 02.04.12 Ambient black metal Euphonious/VME --

Lad solstormen rase! Vellykket dansk black metal hører desværre sjældenhederne til. Der har været enkelte fornuftige bud gennem årene eksempelvis Angantyr, Apollyon og Ad Noctum, men generelt har der været ufatteligt langt mellem de fede udgivelser. Måske Solbrud kan være med til at råde bod på det? Bandet består af fire københavnske knægte, hvis erklærede mål er skabe et lydbillede, der fremstår som en hæsblæsende storm. Stilmæssigt ligger Solbrud et sted imellem tidlig Ulver, Wolves In The Throneroom og nyere Burzum. Der er ikke meget nyt at komme efter, men Solbrud er satans charmerende og nærmest alt lykkes på den her debut.

Produktionen er tilpas smadret og har en rå DIY-stemning over sig, som klæder bandet godt. Trommerne har en analog klang, bassen er lettere distorted og guitarerne er pakket ind i masser af delay og reverb – lækkert. Pladen indeholder fire lange numre med en spilletid på mellem 7 minutter og op til et kvarter. Musikken bygges langsomt op med relativt få riffs, som repeteres og varieres på en næsten dronet maner. Resultatet er en stemningsfuld black metal storm af høj kaliber.

”Solbrud” åbner stærkt med ”Bortgang”, der starter helt langsomt og doomet, bygger op og eksploderer i et inferno af simple, men effektive trommer, catchy guitarfigurer og raspende vokal. ”Øde lagt” forsætter i samme suveræne stil og byder blandt andet på en lækkert langsom guitarsolo, før der sluttes af med tordenvejr, regn og akustisk guitar. ”Dødemandsbjerget”, der er pladens korteste nummer, lægger ud med dobbeltpedal og distorted bas, hvorefter guitarerne sætter ind med endnu en god melodi. Det er fedt, at der growles på dansk, og den tostemmige guitar mod slutningen løfter stormen til nye højder. Pladen afrundes monumentalt med ”Skyggeriget”, der både er pladens længste og mest komplekse nummer. En blanding af akustisk og mere ambient guitar sætter stemningen perfekt, hvorefter lytteren trækkes gennem alle underverdenens pinsler. Det er intet mindre end episk!

Drengene har lagt hele pladen ud til stream på diverse sites, så tjek ”Solbrud” ud og køb pladen, hvis du kan lide den. - houmand