Det virker ikke som specielt
længe siden, men bruddet mellem Max Cavalera og resten af Sepultura
fandt faktisk sted helt tilbage i 1996. Der er sikkert masser af
Sepultura-fans, der har vanskeligt ved at goutere bandets nyere,
post-Max Cavalera-æra-udgivelser, og som derfor i deres stille sind
håber på, at bandet en dag finder sammen igen i den stærke, klassiske
formation fra de glade dage.
Uden på nogen måde at være stor fan synes jeg som så mange andre også
vældig godt om Sepultura-udgivelserne fra disse år (”Beneath The Remains”,
”Arise”m.fl.) og kan da ikke sige mig fri for en gang imellem at
overveje, om magien fra dengang kunne genskabes, hvis skårene blev
klinket – det synes jo qua broderbandkonstallationen Cavalera Conspiracy
at være lykkedes delvist… Nok metalhistorisk lirum larum: Det korte af
det lange er, at der efter min mening ikke er kommet rasende meget
interessant musik ud af bruddet tilbage i 1996 for Sepulturas
vedkommende.
Jeg har af samme årsag kun sjældent ulejliget mig selv med at lytte til
Seplturaudspil af nyere dato, hvor Soulfly siden debuten med jævne
mellemrum er dukket op i afspilleren i form af hæderlige udgivelser som
”Primitive”, ”Dark Ages” og senest med bandets nyeste sangsamling
betitlet ”Omen”.
Jeg skal være den første til at beklage, når metalbands udelukkende
betræder i forvejen nedtrådte genrestier, men i Soulflys tilfælde er
musikken tidligere vel ofte blevet lige vel syret og verdensmusikpræget.
Om den del af det musikalske repertoire kun er delvist eller fuldstændig
skrinlagt, må i denne sammenhæng henstå i det uvisse. I hvert fald
repræsenterer ”Omen” Soulfly i absolut mest hårdtslående afstøbning,
hvilket der ikke skal falde nogen knubbede ord for herfra.
I den forbindelse bør cd’ens særligt krudtholdige numre ”Vulture Culture”,
”Mega-Doom” og ”Counter Sabotage” fremhæves. Selvom de med deres høje
tempi og ditto energi umiddelbart efterlader et stærkt indtryk, er de
også delvist skæmmet af Max Cavaleras efter min mening temmelig
enerverende vane med at tilsøle sine sange med tekstbidder, som gentages
i en uendelighed – åbenlyst for at opnå en form for mantraeffekt.
”Vulture Culture” rykker så fermt, at jeg kan abstrahere fra denne
sangskriver-faux pas, men på et nummer som ”Off With Their Heads” går
der for meget fællessang i den, og uden lejrbål og snobrød inden for
rækkevidde er det simpelthen ikke til at holde ud at høre på.
Derudover rummer ”Omen” desværre også et par ret ligegyldige numre som
fx ”Rise Of The Fallen”, ”Jeffrey Dahmer” og ”Kingdom”, men summarisk er
der tale om et ganske OK udspil, som jeg godt kan holde ud at have på
afspilleren uden alt for flittig brug af skip-knappen. -kragh
Kom
med kommentar i vores FORUM
|