Det var da på tide!
Jeg har været den heldige ejer af debutalbummet ”There Be Squabbles
Ahead” med det amerikanske band Stolen Babies i efterhånden et godt
stykke tid, da udgivelsen har været ude på det amerikanske marked i over
et år via pladeselskabet The End Records. Nu har Ascendance Records så
heldigvis taget sig sammen og introducerer langt om længe ”There Be
Squabbles Ahead” til det europæiske marked.
Og bedre sent end aldrig, for Stolen Babies har med ”There Be Squabbles
Ahead” lavet en af de mest overbevisende debutalbums indenfor ’moderne
metal’ (i mangel af bedre ord), jeg mindes at have oplevet siden System
of a Downs åbenbaring af et debutalbum for snart mange år siden. Med
’moderne metal’ mener jeg IKKE decideret nu-metal, for Stolen Babies er
bestemt andet og mere end blot en forlængelse af Korn, Coal Chamber og
den slags, men en del ligheder er der nu alligevel; især ligheder i
retningen af førnævnte System of a Down.
Denne lighed skyldes måske først og fremmest bandets akkordeonspillende
lille godte af en sangerinde, Dominique Lenore Persi, der snildt kunne
gøre det ud som et kvindeligt modstykke til Serj Tankian; en slags vokal
hun-kamæleon der på skizofren vis kan gå fra at lyde som en kælen
sexkilling til en præmenstruel furie på et splitsekund. Mike Patton fra
Faith No More og Mr. Bungle kunne også være et stemmemæssigt
sammenligningsgrundlag, og faktisk er der også i Stolen Babies musik
flere karakteristika, der peger i retningen af netop Faith No More og
Mr. Bungle. Som i Faith No More er bassen meget markeret og prominent,
ligesom opfindsom brug af keyboard også spiller en hovedrolle hos Stolen
Babies. Mr. Bungle henvisningen skal mest findes i det faktum at diverse
for et metalband uortodokse instrumenter som akkordeon, trompet,
jødeharpe, mandolin, tuba, violin, klokkespil og marimba også benyttes,
hvilket giver musikken et herligt kabaret/cirkusagtigt præg fra tid til
anden. Mange af de utraditionelle instrumenter på albummet spilles
faktisk af 3 medlemmer fra det fantastiske avantgardeband Sleepytime
Gorilla Museum, der er labelmates med Stolen Babies på The End Records,
ligesom Dan Rathburn fra Sleepytime Gorilla Museum tillige har
produceret ”There Be Squabbles Ahead” med ideelt resultat til følge.
På trommer og percussion har Stolen Babies Gil Sharone, der jo som
bekendt senere også er blevet indlemmet i selveste The Dillinger Escape
Plan, så det bør vist være unødvendigt at nævne at Sharone er en mere
end habil tøndebasker. Det er dog brormand Rani Sharone, der er den
egentlige idémand bag Stolen Babies; udover at spille på guitar, elbas,
kontrabas, mandolin, citar, metal percussion, marimba og klokkespil står
han også bag hovedparten af albummets kompositioner og har stået for de
fleste programmeringer. Besætningen rundes effektivt af med Ben Rico på
keyboards, piano og orgel, og resultatet er et udtryk der som beskrevet
i det ovenstående måske nok i detaljen kan sammenlignes med andre mere
kendte grupper, men som alligevel er sammensat på en så excentrisk og
original måde at man må overgive sig.
Højdepunkter er der nok af på ”There Be Squabbles Ahead”, men
”Filistata” tager alligevel prisen med sin uhyggeligt catchy staccato
rytmik, sin gyngende brug af kontrabas og sit labre akkordeonmotiv under
Dominiques katteagtige vokal; et nummer det er UMULIGT ikke at forelske
sig i; det gjorde jeg i hvert fald og forpestede derefter mine
omgivelser ved konstant at gå og nynne/fløjte med på grundmelodien i
dagevis. Et andet lidt anderledes nummer er den instrumentale ”Swint? Or
Slute?”, der lyder som noget Estradasphere kunne have indspillet sammen
med Beirut i en rumænsk sigøjnerlandsby, mens ”Lifeless” mere lyder som
en moody goth-rock ballade med fokus på Dominique i hendes mest
afdæmpede og inderlige hjørne rent stemmemæssigt. Mere intense og
metalliske kompositioner som ”Spill”, ”Awful Fall”, ”A Year of Judges”,
”So Close”, ”Tablescrap” og ”Tall Tales” byder alle hver på mindst et
par svært fængende og aparte musikalske ideer, der knyttes effektivt
sammen af Dominiques borderline skizofrene vokalakrobatik. Selv
albummets klart mest poppede nummer, ”Push Botton”, rammer efter min
mening lige i plet, og videoen til dennes skæring er faktisk at finde
som bonusmateriale på albummet; en video hvis syrede dekorationer og
kulisser er udarbejdet af grafikeren og billedbogsforfatteren Crab
Scrambly. Scrambly har også stået for cover-artworket til ”There Be
Squabbles Ahead” og for booklettens tilpas groteske tegninger i bedste
Tim Burton stil.
Jeg er virkelig faldet pladask for Stolen Babies (og for Dominique
Lenore Persi, *savle*), og jeg er ellers (hvis jeg altså selv skal sige
det) meget svær at imponere hvad angår ’moderne metal’. Hvis System of a
Down kan sælge i titusindvis af albums i Europa, burde Stolen Babies
også kunne, for alle de kvaliteter der gør System of a Down til et
spændende og innovativt band, indeholder Stolen Babies så sandelig også
til overflod. Med en europæisk distribution går det forhåbentlig nu også
op for os dansker, hvad man i USA i mindst et års tid har været klar
over, nemlig at ”There Be Squabbles Ahead” er en lille perle af et
debutalbum. Stolen Babies fortjener i den grad at være denne måneds
Clonebaby på dette site, så tjek dem ud pronto! -byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|