suicidal angels - sanctify the darkness
CCC 20.11.09 Thrash Nuclear Blast/Warner Liapakis

At den tyske thrash treenighed bestående af Sodom, Destruction og Kreator stadig kaster en stor inspirationsmæssig skygge over Europas nye generation af metalbands, kan man forvisse sig om ved at lægge ører til det græske thrash band, Suicidal Angels, og deres Nuclear Blast debut ”Sanctify the Darkness”. Især Kreator synes nemlig at være en endog stor inspirationskilde for Suicidal Angels; noget som takkelisten til ”Sanctify the Darkness” også gør en del ud af ved at takke Kreators Mille Petrozza personligt for support og konstruktiv kritik. Måske skulle Suicidal Angels hellere have lyttet lidt mere til sig selv end til deres mentor, for ”Sanctify the Darkness” største problem er, som jeg hører det, manglen på en selvstændig musikalsk identitet.

Kan man abstrahere fra det faktum at materialet på ”Sanctify the Darkness” således i udtalt grad minder om noget, man har hørt mange gange før, er der dog retfærdigvis en del numre på albummet, der egentligt fænger ret godt, hvis man tænder på galopperende trommer, hidsige hvepse-riffs og leads i helt traditionel thrash tradition; numre som ”The Pestilence of Saints”, ”...Lies”, ”Dark Abyss (Your Fate is Colored Black)” og måske især den afsluttende ”Child Molester”. Dog foreslår jeg at man holder sig langt fra Suicidal Angels tekster, for det er da noget af det mest studentikose og ubehjælpsomme ’kristendomskritik’, man kan forestille sig; det lyder mest af alt som noget en ung Glen Benton kunne have forfattet i et frikvarter mellem metalsløj-timerne engang i folkeskolen. Ret kikset.

Det ville dog være unfair også rent musikalsk at kalde ”Sanctify the Darkness” et decideret kikset album, men sammenlignet umiddelbart med idolerne i Kreator og disses veloplagte ”Hordes of Chaos” udgivelse fra starten af 2009 lyder Suicidal Angels unægteligt lidt for meget som en regulær pastiche over deres legendariske inspirationskilde. Med albums som netop ”Hordes of Chaos”, Slayers ”World Painted Blood”, Megadeths ”Endgame”, genopstandne Believers smågeniale ”Gabriel” og Lazarus A.D.s overraskende fede debut ”The Onslaught” i mente, hører Suicidal Angels ”Sactify the Darkness” ikke just til blandt thrash-genrens uundgåelige udgivelser i 2009, så opgaven fremover for Suicidal Angels må derfor blive at smide noget af deres for nuværende lidt for udtalte reverens for den tyske thrashs ikoner overbord, og fremdyrke en lidt mere personlig og knap så generisk tilgangsvinkel til genren. Uden evner er Suicidal Angels nemlig ikke, og er man altædende fan af især den traditionelle tyske thrash lyd, kan man da såmænd godt med fordel tjekke ”Sanctify the Darkness” ud ved lejlighed. –byrial