Det har aldrig skortet på
ambitionerne hos tyske The Ocean, der på trods af sin officielle status
som ”kollektiv” mere virker som en slags musikalsk legestue for
guitarist og sangskriver Robin Staps. Mandens talent og produktivitet
kan man kun have respekt for. Hans bestræbelsers foreløbige højdepunkt
var ”Precambrian” fra 2007, en monumental dobbeltudgivelse, der tog
bandets udgangspunkt i atmosfærisk post-hardcore og tilføjede læssevis
af nuancer i form af strygere, blæsere og så videre, alt imens det
lyriske koncept omhandlede jordens skabelse og forhistoriske
tidsperioder. Ja, det er sgu ikke ligefrem Mötley Crüe det her.
Nærværende album er således første del af to, der beskæftiger sig med
religion og menneskets forhold til dette - eller, det er i hvert fald
umiddelbart hvad jeg har opfanget fra de alenlange beskrivelser af
albummet, som både bandet selv og andre anmeldere har offentliggjort. Nu
er storladne lyriske koncepter ikke just min kop the, så med mindre
musikken virkelig taler til mig – som den gjorde på ”Precambrian” – har
jeg svært ved at finde incitament til at undersøge dem dybere. Og
desværre er der ikke meget på ”Heliocentric” der siger mig noget.
Der åbnes ellers lovende med ”Firmament”, der er et ganske spændende og
afvekslende nummer. Måske er jeg tosset, men jeg synes at høre en stærk
Tool-agtig vibe i det. Bandets nye forsanger skiftevis synger, brøler og
messer sig igennem nummeret og vekselvirkningen fungerer glimrende, men
allerede her er det slående at den rene vokal er i højsædet i forhold
til bandets tidligere udgivelser. Faktisk er ”Heliocentric” i høj grad
båret af vokalen – og netop derfor er det beklageligt at Loïc Rosetti
(som bandet nye forsanger altså hedder) ikke er den største sanger. Det
har sin charme på netop ”Firmament”, men det bliver meget hurtigt et
irritationsmoment, især på ”Ptolemy Was Wrong” og ”Epiphany”, hvor
vokalen svæver højt over den sparsomme instrumentering. Begge numre er
desuden glimrende eksempler på albummets totale lavpunkter, da de ganske
enkelt er kedelige, småkvalmende og fuldstændig blottet for fængende
melodier. Omvendt har vi numre som førnævnte ”Firmament” og ”Metaphysics
of the Hangman” der ligger sig i den anden grøft og blander stærke
melodistykker med tungere bund og atmosfæriske rockstykker. Faktisk
holdes de mest aggressive tendenser på ”Heliocentric” i et nogenlunde
rocket og passivt tempo, uden på noget tidspunkt at blive ekstreme eller
udfarende. Af samme grund mister man som lytter hurtigt interessen, på
trods af de svulstige arrangementer og den kreative brug af klassiske
instrumenter.
Udover nævnte højde- og lavpunkter ligger resten af pladen i området
”blød mellemvare”, hvor intet rigtig fænger eller indbyder til videre
fordybelse, men heller ikke ligefrem fornærmer lytteren. Jeg er klar
over, at dette kun er første del af bandets storslåede religions-værk og
det er muligt, at anden del kommer til at give mig et andet perspektiv
på ”Heliocentric”, men umiddelbart skuffer denne skive fælt ovenpå den
mesterlige forgænger. Man må respektere The Ocean for at gå nye veje og
på den vis polarisere både fans og presse, men ultimativt er bandet
faldet en smule i min agtelse ovenpå denne udgivelse. -moesby
Kom
med kommentar i vores FORUM
|